Subaru


SUBARU BENELUX

Nieuw `Cross Vehicle' model deze zomer leverbaar

SUBARU KOMT MET IMPREZA `XV'

Hoofddorp, 4 juni 2010

Zoals eerder in Genève al is aangekondigd, wordt het leveringsprogramma van Subaru uitgebreid met een unieke nieuwkomer: de Impreza `XV'. Het gaat hierbij om een model dat dankbaar gebruik maakt van de beproefde Impreza-technieken, maar dan in combinatie met een aantal crossover kenmerken. De eerste exemplaren van de nieuwe telg zullen in de loop van de maand juli bij de showrooms van Subaru-dealers in Nederland worden afgeleverd.

Vanuit het product-concept `Active Sports Gear' is de Impreza XV ontwikkeld op basis van het vijfdeurs Subaru Impreza hatchback-model. `XV' staat voor `Cross Vehicle', waarmee wordt aangeduid dat het om een crossover gaat, ofwel een auto die de goede eigenschappen van een personenauto met die van een SUV combineert. Subaru is inmiddels een expert op het gebied van dit type auto, dat uiteraard steevast voorzien is van het vermaarde Symmetrical All Wheel Drive-systeem.

Ten opzichte van de bestaande Impreza-uitvoeringen wordt voor de XV een iets stijvere vering toegepast, waarbij het comfortabele rijgedrag onverminderd gehandhaafd is gebleven. Het resultaat is een auto met een sportief karakter, die in combinatie met zijn Symmetrical AWD voor voortreffelijke rijprestaties onder alle weers- en wegcondities zorgt, geheel in lijn met zijn exclusieve verschijning.

Robuust voorkomen

De Impreza XV maakt qua uiterlijk geen geheim van zijn ambities. De auto, die in drie versies naar ons land komt, heeft een stoere uitstraling onder meer door zijn geheel nieuw frontontwerp met een grille, die qua motief overeenkomst vertoont met andere crossovers in het Subaru programma. Verder ontleent het koetswerk zijn krachtige voorkomen aan de styling van de voorbumpers met geïntegreerde mistlampen, matzwarte wielkastverbreders en side-skirts, de apart vormgegeven 16-inch lichtmetalen velgen met banden in de maat 205/55 R16, zwarte aluminium roofrails alsmede een in zwarte kleur afgewerkte dakspoiler rond de achterruit. Ook de zwarte accenten van de lagere delen van de voor- en achterbumper dragen hieraan bij. Er kan gekozen worden uit drie metallic exterieurkleuren: zwart, donkergrijs en wit.

Stoer interieur

Om het crossover gevoel te benadrukken wordt de Impreza XV, ongeacht de exterieurkleur, voorzien van een interieur in de kleurstelling zwart/bruin, afgewerkt met bruine stiksels. Dit geldt niet alleen voor de bekleding van de zittingen/rugleuningen, want deze tinten en de stiksels worden ook toegepast op de armsteunen in de portieren en op de middenconsole. De dashboardconsole omvat een nieuw ontwikkelde premium audio-installatie met tien luidsprekers en een USB-aansluiting voor iPod-apparatuur. De installatie is volledig compatible met Bluetooth telefoons. Is er van zo'n koppeling sprake, dan kan de telefoonfunctie door middel van toetsen op het stuurwiel worden bediend. De microfoon voor het handsfree bellen is geïntegreerd in de dakconsole van de Impreza XV. Het interieur is verder standaard uitgerust met onder meer een lederen stuurwiel, dito pookknop en een flinke extra opbergruimte tussen de voorstoelen.

Drie typen XV

De Subaru Impreza XV wordt leverbaar in drie uitvoeringen. Allereerst als 2.0R met benzinegestookte 2,0 liter boxermotor (150 pk / 196 Nm), gekoppeld aan een vijftraps handgeschakelde versnellingsbak met hoge en lage gearing. De tweede mogelijkheid wordt gevormd door dezelfde 2.0R-krachtbron, maar dan in combinatie met Subaru's automatische transmissie voorzien van Manual Mode.

Vanzelfsprekend wordt de Impreza XV tevens leverbaar met de inmiddels beproefde en koppelrijke Boxer Diesel motor (150 pk / 350 Nm), bekend uit de Impreza-, Forester- en Legacy/Outback-reeks. De turbokrachtbron van de Impreza XV 2.0D is gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. In alle gevallen is Subaru's Vehicle Dynamics Control systeem standaard.

De XV-uitvoeringen komen qua uitrusting, buiten de specifieke uiterlijke kenmerken en interieurbekleding, in grote lijnen overeen met Impreza's Sport-versies.

Consumentenprijzen

De consumentenprijzen voor de XV zijn exact gelijk aan die van de 2.0R Sport en 2.0D Sport, te weten:
Subaru Impreza 2.0R XV AWD

EUR 27.995,- incl. BTW
Subaru Impreza 2.0R XV Aut. AWD

EUR 29.995,- incl. BTW
Subaru Impreza 2.0D XV AWD

EUR 33.995,- incl. BTW

DE SUBARU IMPREZA XV MEER IN DETAIL

Interieurontwerp

Het interieurbeeld wordt bepaald door een vleugelvormig motief in het dashboarddesign. Deze vorm zet zich voort in de voorste deuren, wat de ruimte- en kwaliteitsbeleving van de inzittenden vergroot. Het instrumentenpaneel is, evenals de audiobediening, zodanig gepositioneerd dat het zich volledig in de zichtlijn van de bestuurder bevindt. De centraal geplaatste luchtuitstroomopeningen scheiden dit gedeelte van het dashboard van het onderste gedeelte waar het bedieningspaneel van de airconditioning is ondergebracht. Alle bedieningselementen bevinden zich functioneel afgestemd onder direct handbereik van de bestuurder.

De drie meters in het instrumentenpaneel zijn gevat in een zilveren rand en kenmerken zich door de zogeheten `sweep'-functie; de naalden springen naar het eind van de schaal en weer terug bij het inschakelen van het contact. Een handige `feature' is de multifunctionele display waarop in digitale vorm onder meer de buitentemperatuur, het gemiddelde en het actuele brandstofverbruik alsmede de tijd worden weergegeven.

Stoelen

De Impreza XV is voorin standaard uitgerust met sportstoelen waarvan de in zwart en bruin uitgevoerde stoffen bekleding is afgewerkt met bruine stiksels. Dankzij hun speciale vorm bieden de stoelen niet alleen een grote mate van comfort, maar verminderen ze ook de vermoeidheid tijdens lange ritten en vergemakkelijken ze het in- en uitstappen. De kussens van de voorstoelen zijn gemaakt van urethaan materiaal dat eventuele trillingen tijdens het rijden effectiever absorbeert. Daarnaast zorgen veren in de rugleuning voor een goede ondersteuning van de rug. Dit alles draagt bij tot een optimale zitpositie.

Comfortabel en ruim

De interieurruimte komt ruimschoots tegemoet aan de steeds hogere eisen in het Impreza-segment. De hellingshoek van de zijruiten draagt bij tot de comfortabele hoofdruimte en zorgt voor de subjectieve ruimtebeleving. Door de minimale dode hoeken en de extra aandacht die besteed is aan de overzichtelijkheid van de carrosserie wordt een uitstekend zicht rondom gewaarborgd. Om ongelukken bij het achteruitrijden te helpen voorkomen is ervoor gezorgd dat een obstakel met een hoogte van 1 meter (overeenkomend met de gemiddelde lengte van een vijfjarig kind) goed zichtbaar is. Zowel het in- als uitstappen wordt vergemakkelijkt door de toegepaste stoelzittingen en C-stijlen, alsmede door de grote openingshoeken van de deuren.

Overigens wordt een niet onbelangrijke bijdrage aan het comfort van de passagiers geleverd door de speciale aandacht voor het gebruik van interieurmaterialen met een zo gering mogelijke afgifte van stoffen als formaldehyde en tolueen

Bergruimte

Dankzij de zeer compacte constructie van de achterwielophanging met dubbele driehoekige draagarmen is de bagageruimte groot en optimaal bruikbaar, terwijl de toegankelijkheid ervan niets te wensen overlaat. Twee 9-inch golftassen passen er overdwars in, maar ook kunnen bijvoorbeeld vijf stuks 22-inch handbagage probleemloos in de kofferbak worden meegenomen.

Verder zijn er opbergmogelijkheden in het interieur te over, zoals:
* Grote opbergvakken in portieren: groot genoeg om bijvoorbeeld een fles met een inhoud van 720 ml of een doosje met tissues in op te bergen.

* Dashboardkastje: groot genoeg om bijvoorbeeld twaalf CD's in op te bergen en voorzien van een deksel met demping en LED-verlichting.
* Aflegvak in middenconsole: groot genoeg om vier CD's in op te bergen en voorzien van LED-verlichting.

* Bekerhouders: de bekerhouders in de middenconsole zijn groot genoeg om een koffiemok in te plaatsen.

* Opbergvak in middenconsole: groot genoeg om acht CD's in op te bergen. Dit opbergvak is tevens voorzien van een AUX-ingang, een USB-aansluiting voor iPod-apparatuur en een 12V/120W aansluiting.

Verwarming en airconditioning

Alle XV-versies zijn standaard uitgerust met climate control, ofwel automatische airconditioning. Dankzij de montage van een koelcondensor met een compressor en andere componenten die gebruikmaken van koelmiddel, is de werking van de airconditioning optimaal. De luchtweerstand in de airconditioningunit is dusdanig afgestemd dat dit resulteert in een maximale luchtopbrengst, alsmede in een stille werking. De bediening is dankzij drie draaiknoppen eenvoudig en de verlichte ringen geven het paneel een luxueus aanzien.

Ruitewisser ontdooisysteem

Het standaard aanwezige ruitewisserontdooisysteem in de voorruit werkt niet samen bij inschakeling van de achterruitverwarming indien de buitentemperatuur hoger is dan 5 graden; door deze voorziening wordt onnodig stroomverbruik voorkomen en draagt dit bij aan een gunstiger brandstofverbruik.

Startonderbreker

Het beveiligingssysteem maakt gebruik van een startonderbreker die de ID-code van de elektronische chip in de contactsleutel verifieert en het starten van de motor slechts toestaat indien deze code inderdaad de juiste is. De relevante data worden telkens wanneer de motor wordt gestart opnieuw gewijzigd, teneinde voertuigdiefstal als gevolg van een nagemaakte contactsleutel te bemoeilijken.

Overige uitrustingsdetails

* Achterklepontgrendeling met elektromagnetische schakelaar
* Motorkap voorzien van gasdempers

* Verwijderbaar kleerhaakje aan handgrepen boven achterportieren
* Voorstoelen met stoelverwarming

* Xenon-verlichting met uitschuivende koplampsproeiers
* Verwarmbare buitenspiegels

DE BOXER MOTOREN

De beschikbare krachtbronnen voor de Impreza XV bieden precies de zijdezachte draai-eigenschappen en de soepele vermogensontwikkeling die je verwacht van een mooi uitgebalanceerde boxermotor. Bovendien is zowel het brandstofverbruik als de emissie van schadelijke uitlaatgassen gering en wordt ruimschoots voldaan aan de Euro5-normen.

De 2,0 liter DOHC boxer (benzine) motor

De krachtige tweeliter benzinemotor in de Impreza XV is goed voor een vermogen van 150 pk / 110 kW bij 6400 tpm en een koppel van 196 Nm bij 3200 tpm.

Bij deze motor werd het inlaatsysteem onder handen genomen en geoptimaliseerd. Het inlaattraject is zodanig gevormd dat de ontstekingsvolgorde een pulserend effect genereert dat de cilindervulling bevordert.

Het inlaatspruitstuk wordt thans uit kunsthars vervaardigd waardoor gewicht werd bespaard en een betere koppelkarakteristiek is verkregen.

De inlaatpoorten zijn ontworpen om een gunstige werveling van het mengsel te bewerkstelligen en hierdoor de inlaatprestatie te verbeteren.

De combinatie van deze voorzieningen resulteert in meer trekkracht in het lage en midden toerengebied, vermogen bij hoge motorsnelheid en motorrespons over het hele toerenbereik. Daaraan wordt bovendien een bijdrage geleverd door de geringe tegendruk in het uitlaatsysteem dat voorziet in buizen van gelijke lengte en daarmee de uitlaat efficiëntie verhoogt. De achterste katalysator is optimaal geplaatst om de uitlaatgasemissie verder omlaag te brengen.

Dankzij de toepassing van een secondair luchtsysteem kon de uitlaatgasemissie bij het starten van de motor worden verbeterd. Door het laten stromen van secondaire lucht langs de cilinderkop bij het starten van de motor onder lage temperatuur, kan onverbrand mengsel alsnog worden verbrand. Hierdoor wordt dan tevens de katalysator sneller geactiveerd voor het reduceren van emissie van koolwaterstoffen.

Verminderde wrijving door optimalisering van de koeling en efficiëntie van de oliepomp dragen bij tot de verbetering van het brandstofverbruik en de schonere uitlaatgassen.

De 2,0 liter DOHC BOXER DIESEL motor met turbocompressor

Maximum vermogen 110 kW (150 pk) bij 3600 toeren per minuut en een maximum koppel van 350 Nm bij 1800 - 2400 toeren per minuut.

Laag trillings- en geluidsniveau

De bewegingen van de horizontaal geplaatste zuigers in de SUBARU BOXER DIESEL werken als het ware samen om de secundaire harmonische trilling (trilling met een frequentie die twee keer zo groot is als het motortoerental) op te heffen. Deze trilling wordt namelijk door de meeste mensen als storend ervaren. Dankzij dit structurele voordeel van een boxermotor zijn balansassen, zoals die bij veel conventionele lijn- en V-motoren worden toegepast, overbodig. De compacte constructie van een krukas die tussen de zeer robuuste cilinderblokhelften is gemonteerd, draagt ertoe bij dat geluiden en trillingen ook bij hoge toerentallen tot een minimum beperkt blijven.

Superieure motorrespons

De afwezigheid van balansassen resulteert in een gering rotatiegewicht en wrijving in de motor zelf. Het resultaat is een uitzonderlijk snelle respons op de bediening van het gaspedaal en een gunstig brandstofverbruik.

Uitstekende handling-eigenschappen

De kleinere afstand tussen de cilinders en de blokhelften waartussen de krukas is bevestigd, resulteert in een extra stijf ontwerp in vergelijking met conventionele dieselmotoren. Dit bood de mogelijkheid om gewicht te besparen door een cilinderblok toe te passen dat uit een aluminiumlegering is vervaardigd.

Naast een laag zwaartepunt als gevolg van de architectuur van de boxermotor, draagt de plaatsing van de turbocompressor aan de onderzijde van de motor bij tot het lage zwaartepunt van deze dieselmotor.

Al deze kenmerken leveren een bijdrage tot de uitstekende handling-eigenschappen.

Cilinderblok

Het cilinderblok is uit een aluminiumlegering gegoten om het potentieel van de zeer robuuste boxermotorlayout optimaal te benutten. Voor een ideale dieselverbranding werd de slag met 11 mm vergroot en de boring met 6 mm verkleind in vergelijking met de tweeliter viercilinder SUBARU BOXER benzinemotor (EJ20). De afstand tussen de cilinderboringen werd verkleind tot 98,4 mm, vergelijkbaar met die van de zescilinder SUBARU BOXER benzinemotor, terwijl deze afstand bij de viercilinder benzinemotor (EJ20) 113,0 mm bedraagt. Hierdoor is het blok 61,3 mm korter, waardoor het ontwerp nòg compacter werd.

Semi-closed deck: Het blok is ontworpen als semi-closed deck-type, dat zijn duurzaamheid heeft bewezen in de benzinemodellen met turbocompressor. Hierdoor wordt de robuustheid rond de contactoppervlakken van de koppakking vergroot.

Hoofdlagers met ingegoten versteviging: Alle vijf de steunen voor de hoofdlagertappen in het cilinderblok zijn voorzien van een ingegoten gietijzeren versteviging. Deze robuuste constructie en het vergelijkbare uitzettingscoëfficiënt van lagers en krukas dragen bij tot een vermindering van het geluidsniveau.

Extra koelkanalen: Tussen de cilinderboringen zijn sleuven aangebracht die als koelkanalen fungeren. Hierdoor is de koeling verbeterd.

Zuigers

De zuigers zijn vervaardigd van zeer sterke materialen, die bestand zijn tegen de hoge verbrandingsdrukken van een dieselmotor. Verder zijn in de zuigers koelkanalen aangebracht, waarbij motorolie via oliesproeiers op de onderzijde van de zuigers wordt gespoten voor extra koeling. De vorm van de zuigerkop zorgt ervoor dat de verbranding efficiënt verloopt en bijgevolg het aantal roetdeeltjes en NOx wordt verminderd met als resultaat dat er sprake is van een lagere uitlaatgasemissie.

Drijfstangen

De drijfstangvoeten hebben een asymmetrisch profiel, wat zorgt voor een grotere nauwkeurigheid bij de assemblage en een optimale rondheid van het oppervlak waarop de kruktap draagt, zodat er minder wrijving optreedt. Het zorgt ook voor een verkleining van de rotatieweg en daarmee voor de mogelijkheid een langere zuigerslag te realiseren in het compacte cilinderblok.

Krukas

De krukas in de BOXER DIESEL is korter en lichter dan in conventionele lijnmotoren het geval is dankzij de overlap in de lay-out van de boringen tussen beide cilinderbanken. Dit verkleint het buigmoment dat veroorzaakt wordt door de verbrandingsdruk en draagt bij tot het lager geluidsniveau bij hogere toerentallen. De zeer sterke krukas heeft een oppervlaktebehandeling ondergaan om bestand te zijn tegen de hoge verbrandingsdrukken in een dieselmotor.

Gloeibougies

Door gebruik van keramische gloeibougies is een hogere maximum temperatuur mogelijk, waardoor de motor beter start onder koude omgevingscondities.

Kleppentrein / inlaat- en uitlaatsysteem

Cilinderkop

De extra sterke cilinderkoppen zijn bestand tegen de hoge verbrandingsdrukken.

Rolkleptuimelaars

Er wordt gebruik gemaakt van compacte rolkleptuimelaars met een geringe wrijving, in combinatie met een DOHC-systeem (dubbele bovenliggende nokkenassen).

Kleppentrein

De diameter van de inlaatkleppen is geoptimaliseerd voor een betere luchttoevoer en wervelkarakteristiek, waardoor een hoger verbrandingsrendement wordt verkregen.

Inlaatpoorten

De combinatie van wervelinlaatpoorten en nauwkeurig afgestemde inlaatklepdiameters leidt tot een zeer goede werveling.

Inlaatspruitstukken

Voor de inlaatspruitstukken werd gekozen voor kunsthars. In vergelijking met het voorheen toegepaste aluminium werd een gewichtsvermindering bereikt van zo'n 1600 gram. Dit leidt tot een betere koppelkarakteristiek en een gunstiger brandstofverbruik.

Distributie

Voor de nokkenasaandrijving wordt een duurzaam kettingsysteem toegepast. Dit systeem is uitstekend bestand tegen de schommelingen in het koppel dat de dieselmotor levert.

Commonrail-systeem

Voor de brandstoftoevoer wordt gebruik gemaakt van een commonrail-systeem, dat de best mogelijke prestaties garandeert. De brandstof wordt onder een druk tot 180 MPa in de commonrail opgeslagen. In het systeem voor de XV BOXER DIESEL zijn de meest recente verfijningen verwerkt, waarbij de uitlaatgasemissie kon worden verbeterd door het optimaliseren van het injectieproces.

Elektromagnetische verstuivers

Er is voorzien in speciaal ontworpen verstuivers. Mede doordat de totale lengte van deze verstuivers werd verkleind, is de totale breedte van de motor gelijk gebleven aan die van de benzinemotor, hoewel de zuigerslag langer is.

Turbocompressor

Er wordt een turbocompressor met variabele inlaat toegepast. De turbokarakteristiek is afgestemd op het leveren van voldoende vuldruk over het gehele toerenbereik van de motor. De turbocompressor zelf is onder de motor aangebracht en direct aangesloten op de katalysatoren teneinde de emissies verder te beperken. Hierdoor is tevens de respons verbeterd en werd het zwaartepunt enigszins verlaagd. Aan de compressor is een liftsensor toegevoegd. De uitlaatgasemissie profiteert van de verbeterde controle over de variabele schoepen.

Uitlaat

Het uitlaatsysteem is volledig aangepast om de prestaties van de dieselmotor te ondersteunen.

Emissieregelsysteem

Het emissieregelsysteem is uitgerust met een gesloten roetfilter (DPF) teneinde de roetuitstoot verder te beperken. In het belang van het milieu voldoet dit systeem vanzelfsprekend aan de EURO 5-voorschriften ten aanzien van de CO2 -uitstoot.

De roetfilter is samen met de turbocompressor aan de onderkant van de motor geplaatst. Dit resulteert niet alleen in schonere uitlaatgassen, maar draagt tevens bij tot een laag zwaartepunt waardoor de bijzonder goede wegligging als gevolg van het Symmetrical AWD-systeem nog aan kracht wint.

Oxidatiekatalysator

De katalysator zorgt ervoor dat de onverbrande brandstof wordt opgesplitst in water en kooldioxide. Hij is zo compact uitgevoerd dat hij al wordt geactiveerd vlak nadat de motor is gestart. Als de temperatuur onder bepaalde rijomstandigheden tot 300 °C stijgt, genereert de katalysator NO , dat de in het DPF-filter verzamelde roetdeeltjes oxideert.

Gesloten roetfilter (DPF-filter)

Er is een gesloten roetfilter gemonteerd die bijdraagt tot de efficiency van het verbrandingsproces en tevens zorgt voor een lagere uitstoot van roetdeeltjes (PM) uit de uitlaat. De roetfilter bestaat uit een honingraatvormig filter van siliciumcarbide. De filterkanalen zijn aan elke zijde om en om gesloten en de binnenste filterwand is voorzien van microscopisch kleine openingen. De roetdeeltjes worden opgevangen zodra de uitlaatgassen door deze kleine openingen stromen. De opgevangen roetdeeltjes worden in de filter verbrand. De temperatuur kan hierbij oplopen tot 600 °C en hoger, afhankelijk van de rijomstandigheden, en de roetdeeltjes worden daarna als kooldioxide uitgestoten. Omgekeerd, indien de temperatuur binnenin de filter laag en de motorbelasting constant is, wordt de temperatuur in de filterlagen verhoogd, zodat de roetdeeltjes worden verbrand en daarna als kooldioxide worden uitgestoten.

EGR-systeem (uitlaatgasrecirculatie)

Er is voorzien in een EGR-systeem om te voldoen aan de Euro 5-emissievoorschriften. Afgekoelde uitlaatgassen worden teruggevoerd naar de verbrandingskamers om de verbrandingstemperatuur te verlagen en de NOx-uitstoot te beperken. Voor het bereiken van een lagere emissie werd een grotere EGR-koeler aangewend.

Motorophangingsysteem

Er zijn hydraulische motorsteunen toegepast, om trillingen nog verder te beperken en de rijeigenschappen te verbeteren.

AANDRIJFLIJN

Symmetrical layout

Essentieel voor het excellente weggedrag van de Impreza XV is de unieke links-rechts symmetrie van de aandrijflijn. Alle elementen hiervan zijn perfect op elkaar en op het laag geplaatste motorblok afgestemd voor een bijzondere rijervaring. Met deze lay-out, die zorgt voor een extreem laag zwaartepunt, worden de uitzonderlijke rijeigenschappen van de XV benadrukt.

Symmetrical AWD

Het Symmetrical AWD-systeem, ofwel Subaru's volledig symmetrische aandrijflijn van permanente vierwielaandrijving, vormt in combinatie met de in de hartlijn van de auto in rechte lijn liggende boxermotor en transmissie de ideale aandrijflijn voor de Impreza XV. Alle voordelen van dit systeem komen ook hier volledig tot hun recht: een laag zwaartepunt, een ideale gewichtsverdeling, een uitstekende balans, extra grip en een betrouwbaar weggedrag in de meest uiteenlopende omstandigheden. Of de weg nu droog, nat, onverhard of besneeuwd is, zoals elke Subaru zal ook de XV zijn bestuurder altijd vertrouwen schenken.

Voor de uitvoering met automatische versnellingsbak (2.0R E-4AT) is er het elektronisch gestuurde Active Torque Split System met automatische koppelverdeling tussen voor- en achteras. In de handgeschakelde uitvoeringen (2.0R met Dual Range en 2.0D) wordt een 50:50 systeem Limited Slip Differentieel met centrale visco-koppeling toegepast. De systemen hebben met elkaar gemeen dat ze te allen tijde een perfecte tractie en optimale stabiliteit garanderen.

Electronisch gestuurde 4-traps automatische transmissie met Manual Mode (2.0R E-4AT)

De automatische transmissie is uitgevoerd met Manual Mode. Daarmee ligt het commando over de bliksemsnelle en vrijwel naadloze schakelacties desgewenst bij de bestuurder, waardoor de rijsensatie vergelijkbaar is met die in een handgeschakelde uitvoering. Ter verlaging van het brandstofverbruik kiest de transmissie `neutraal' als het rempedaal langer dan een bepaalde tijd ingedrukt gehouden wordt terwijl de versnellingsbak in D(rive) is geselecteerd.

Handgeschakelde 5-versnellingsbak met Dual Range (2.0R MT)

De handgeschakelde vijfbak kenmerkt zich door precisie en een solide schakelgevoel. Uiteraard biedt ook deze transmissie de traditionele Subaru Hi/Lo keuzemogelijkheid om de trekkracht in zware omstandigheden zoals tijdens het trekken van een zware aanhanger of het beklimmen van een steile helling nog eens extra te vergroten.

Handgeschakelde 6-versnellingsbak (2.0D)

Subaru's handgeschakelde zesversnellingsbak is speciaal ontworpen voor gebruik in combinatie met de BOXER DIESEL, terwijl de overbrengingsverhoudingen werden afgestemd voor toepassing in de Impreza XV. Deze versnellingsbak is qua afmetingen even lang als de handgeschakelde vijfbak, dankzij een efficiënte lay-out van de diverse transmissie-onderdelen en het bedieningsmechanisme. Hierdoor ontstond een zesversnellingsbak die zowel compact als licht is. De geoptimaliseerde overbrengingsverhoudingen, het kenmerkende hoge koppel van een dieselmotor, plus de voordelen van een breed schakelspectrum hebben geleid tot een transmissie die geschikt is voor elke rijstijl, in de stad of op de snelweg en alles daartussen.

CHASSIS

Subaru Dynamic Chassis Control Concept (Subaru DC^3)

(1) De Impreza beschikt over zeer goede rij-eigenschappen die onder meer het resultaat zijn van de directe stuurkarakteristiek, het flexibele onderstel en de verbeterde achterwielophanging.

(2) De Impreza blinkt uit door zijn superieure wegligging en hoge mate van comfort, mede door de verbeterde grip van de banden en soepele absorbering van oneffenheden in het wegdek.

(3) Dankzij het aangepaste chassis biedt het inzittendencompartiment veel comfort voor zowel bestuurder als passagier(s) en is het bagagecompartiment makkelijk toegankelijk.

Wat DC3 doet, is drie zaken met elkaar verenigen die nagenoeg onverenigbaar lijken. Het concept zorgt voor een verdere opwaardering van de algehele rijkwaliteiten en het rijplezier bij het dagelijkse autogebruik.

Ophanging

Voor de voorwielophanging voorziet de Impreza in McPherson-veerpoten, zoals deze al vele jaren door Subaru wordt toegepast. Er werden al eerder verbeteringen doorgevoerd op het vlak van rechtuitstabiliteit en rijcomfort, waarbij ook het wagengewicht werd verminderd door de toepassing van nieuwe componenten in de wielophanging.

De achterwielophanging met dubbele wishbone draagarmen draagt bij tot superieure rijprestaties en maakt tevens een diepe en brede bagageruimte mogelijk. Bovendien is de wielophanging met behulp van een subframe aan de carrosserie bevestigd, waardoor een structuur ontstaat die geen oneffenheden of rijgeluiden van het wegoppervlak doorgeeft aan de carrosserie.

De vering werd verfijnd aangepast voor de XV waardoor een bij dit model passende, sportievere rijkarakteristiek werd verkregen door meer stijfheid in de rolstabiliteit en verbetering van de marginale G-krachten te creëren.

Overigens presteert de Impreza hierdoor bovendien nóg beter als (caravan-)trekauto.

Remmen

De Impreza is uitgerust met een zeer betrouwbaar remsysteem dat, ongeacht de rijvaardigheid van de bestuurder en de weersomstandigheden, op elke ondergrond vertrouwen schenkt.

Bekrachtiger van het trekstangtype

Bekrachtigers van het trekstangtype voorkomen dat de behuizing van de bekrachtigers tijdens het remmen vervormt. Deze bekrachtiger verbetert niet alleen de absolute remprestaties maar zorgt ook voor een vertrouwenwekkend remgevoel.

ABS met Electronic Brake-force Distribution (EBD)

Het standaard gemonteerde antiblokkeer-remsysteem voorziet in een remwerking waarbij blokkeren van de wielen in een vroeg stadium wordt tegengegaan, zodat de auto te allen tijde stuurbaar blijft. Ook elektronische gewichtsafhankelijke remdrukregeling (EBD) is standaard, zodat elk wiel optimaal wordt afgeremd, ongeacht het aantal inzittenden en het voertuiggewicht.

Stuurinrichting

De Impreza 2.0D is uitgerust met een elektrische stuurbekrachtiging. De mate van bekrachtiging is voor de dieselversie van de Impreza afgestemd met het oog op het iets hogere gewicht van deze uitvoering, hetgeen resulteert in een directere stuurkarakteristiek.

CARROSSERIE EN VEILIGHEID

Carrosseriestructuur met ringvormige verstevigingen

Door het frame rond elke dakstijl in een ringvorm te bevestigen, kon de carrosseriestructuur als het ware worden gestroomlijnd. Door een doorontwikkelde variant van Subaru's uniek systeem met ringvormige verstevigingen te gebruiken, zijn de portieropeningen verstevigd in een vorm die lijkt op een enkele lus. Naast een effectief gebruik van de nieuwste botsveiligheidtechnologie is de stijfheid verzekerd door de toepassing van plaatstaal met een hoge treksterkte op plaatsen waar dit het meest effectief is. Dankzij deze maatregelen is een lager totaal wagengewicht gerealiseerd.

De carrosseriestructuur werd al eerder aan weerszijden aangepast voor extra stijfheid en minder gewicht, alsook om de afmetingen van de portieren te vergroten. De hogere stijfheid heeft een directe invloed op de rijprestaties en het rijcomfort en biedt tevens extra bescherming aan de inzittenden in geval van een aanrijding.

Botsveiligheid rondom

Met de carrosseriestructuur met ringvormige verstevigingen, die bekendstaat om zijn hoge mate van veiligheid als basis, beschikt de Impreza over adequate botsveiligheid zowel aan de voor- en achterzijde als in de flanken. Er werd gekozen voor een degelijke structuur waarbij de botsenergie effectief wordt geabsorbeerd en weggeleid.

Veiligheid rond portieren

De carrosseriestructuur voorziet in een hoge mate van bescherming in geval van een aanrijding in de flank en stelt de inzittenden in de meeste gevallen in staat om het voertuig te verlaten.

Antiklemstructuur

Een speciale antiklemstructuur zorgt ervoor dat de voorste en achterste portieren doorgaans na een botsing geopend kunnen worden.

Kabelbediening

De portiersloten zijn voorzien van een kabelontgrendeling waardoor het openen van portieren vrijwel altijd mogelijk blijft.

Opvangstructuur achterportieren

Speciale profielen zorgen ervoor dat de portieren minder sterk vervormen en de kans op binnendringen in het inzittendencompartiment in geval van een aanrijding in de flank minimaal is. Deze maatregelen resulteren in een verhoogde botsveiligheid en tevens in een lager wagengewicht.

Verhoogde veiligheid achterin

Aan de achterzijde is de chassisstructuur zodanig dat deze zich op dezelfde hoogte bevindt als de voorbumper van een gemiddelde personenauto. Dit heeft tot gevolg dat de chassisstructuur in geval van een aanrijding van achteren geleidelijk zal vervormen en de botsenergie effectief wordt geabsorbeerd en weggeleid.

Voetgangersveiligheid

De botsenergie wordt effectief geabsorbeerd dankzij wijzigingen in het frame en het materiaal van de motorkap, ruitenwissers en andere componenten aan de voorzijde. De mate van letsel bij voetgangers zal hierdoor bij een aanrijding in veel situaties worden verkleind.

Aandrijflijn absorbeert botsenergie

De lay-out van de boxermotor en de transmissie zorgt er voor dat inzittenden een hogere mate van bescherming genieten in geval van een aanrijding. Bij een frontale botsing worden de motor en transmissie onder de wagenbodem gedrukt in plaats van in het inzittendencompartiment. Deze constructie helpt letsel bij de inzittenden te voorkomen.

SRS-zijairbags en SRS-gordijnairbags

SRS airbags en SRS-zijairbags voorin alsmede SRS-gordijnairbags zijn standaard in alle Impreza's XV en dragen in belangrijke mate bij tot de veiligheid van de inzittenden in geval van een aanrijding in de flank.

Maatregel tegen whiplash

De vormgeving van de hoofsteunen in de voorstoelen is zodanig ontworpen dat extreem draaien van de nek zoveel mogelijk wordt voorkomen en ook de kracht hierop wordt verminderd, om zo de kans op eventueel nekletsel en andere verwondingen te beperken.

Verder absorberen de rugleuningen de krachten wanneer de inzittenden naar achteren worden geduwd.

Andere veiligheidsvoorzieningen

De Subaru Impreza XV is uitgerust met veiligheidspedalen voor rem en koppeling bij de handgeschakelde versies alsook een veiligheidsvoetsteun bij de automaat-uitvoering, waarmee de kans op been- en voetletsel van de bestuurder wordt verkleind.

Hiernaast is nog een energie-absorberende structuur voorzien in de dakstijlen en in de bekleding rond de zijruiten van auto's die niet zijn uitgerust met gordijnairbags, om zo in het geval van een aanrijding eventueel letsel bij inzittenden te helpen voorkomen dan wel te beperken. (Momenteel worden alle XV's geleverd met gordijnairbags).

Vehicle Dynamics Control-systeem

Het Vehicle Dynamics Control-systeem (VDC) met anti-slip functie voorziet in zowel hoge prestaties als in hoge mate van veiligheid en behoort tot de standaarduitrusting van alle XV-uitvoeringen. Met gebruikmaking van de voortreffelijke rijkwaliteiten die al worden geleverd dankzij zijn Symmetrical AWD, treedt dit systeem eerst in werking bij werkelijke dreiging van gevaarlijke rijomstandigheden: Vehicle Dynamics Control stelt stabiliteit veilig wanneer dat echt nodig is. Met behoud van Subaru's veilige rij-dynamiek kan men maximaal genieten van zijn prestaties. Superieure koersvastheid wordt gerealiseerd door het nauwlettend monitoren van het voertuiggedrag en de flexibele controle over het ABS (anti-blokkeerremsysteem), TCS (tractiecontrole door afregelen van het motorvermogen en het Limited Slip Differentieel) en VDC (afregelen van het motorvermogen en afremmen per wiel om tractie te behouden), dit alles op basis van informatie via diverse sensoren.
| More