VVD grote winnaar BKB Campagne Awards 2010 in uitverkocht Paradiso

06/06/2010 20:01

Booij, Klusman en Van Bruggen

VVD grote winnaar BKB Campagne Awards 2010 in uitverkocht Paradiso

PvdA scoort met beste poster, D66 met online campagne, op het Grote Verkiezingsgala

In een vol Paradiso won de VVD de BKB Campagne Awards 2010 voor 'Beste Campagne Algemeen' en voor 'Beste Campagnespot'. Nu een groeiend deel van het electoraat zwevend is, groeit het belang van een sterke campagne. Met de awards wil het campagnebureau BKB hier aandacht voor vragen. Naast de VVD werden ook de PvdA ('Beste Poster') en D66 ('Beste Online Campagne') onderscheiden door een vakjury bestaande uit campagne experts met verschillende partijpolitieke achtergronden: Hans Hillen, Jan Driessen, Hans Anker, Kay van de Linde en Erik van Bruggen.

De beste campagne

De jury oordeelde dat de VVD er het beste van alle partijen in is geslaagd om compacte, heldere en overtuigende boodschap te formuleren. Bovendien slaagde de partij erin om de verkiezingen tot een referendum over de eigen boodschap te maken. Daarom werd de VVD de award voor 'Beste Campagne Algemeen' toegekend. Met de effectieve 15-seconden spots over hun drie speerpunten, hypotheekrenteaftrek, economie en veiligheid sleepten zij ook award voor 'Beste Campagnespot' binnen. In deze categorie kreeg de PVV een eervolle vermelding voor het beste gebruik van beeld, tekst en geluid in hun 3-minuten spot.

De PvdA won de award voor 'Beste Campagne Affiche' omdat de partij er naar het oordeel van de jury het beste in slaagde om haar lijsttrekker, Job Cohen, af te beelden als een betrouwbare leider, in een stijl die zowel klassiek als modern is en van grote afstand herkenbaar. Wel merkt de jury op dat de verkiezingsaffiches maar matig zijn verspreid en dat dit belangrijke campagnemiddel niet voldoende is benut. Dit geldt nog in versterkte mate voor de mogelijkheden van online campagnes. Omdat het D66 het beste lukte om een veelzijdige mix van internetactiviteiten te ontplooien, met onder meer sterk gebruik van Twitter en een innovatieve manier van online fondsenwerving voorbij de eigen leden, kreeg deze partij de award voor 'Beste Online Campagne'.

Onderaan dit persbericht is het volledige jury rapport bijgevoegd.

Uitreiking tijdens het Grote Verkiezingsgala

De BKB Campagne Awards werden uitgereikt tijdens het Grote Verkiezingsgala op zondag 6 juni, in een uitverkocht Paradiso. Eerder op de avond gaven achtereenvolgens Job Cohen, Femke Halsema, Mark Rutte en Alexander Pechtold hun ultieme verkiezingsspeech om de circa 1300 veelal jonge bezoekers voor zich te winnen. Historicus Maarten van Rossem hield een nabeschouwing en cabaretier Jan Jaap van der Wal gaf tot besluit een korte verkiezingenconference. Ziggo had een wereldprimeur met een live 3D weergave van de speeches. BNN maakte in het kader van 'Lijst 0' een semi-live verslag dat op 6 juni om 22.40 werd uitgezonden.

Organisatie

Het Grote Verkiezingsgala is een initiatief van Het Campagnebureau BKB en Paradiso. Doel van de avond is om met een partijneutrale politieke avond, de verkiezingen toegankelijk te maken voor een breed en vooral jong publiek. Partners van Het Grote Verkiezingsgala zijn Ziggo, BNN, Sony, de Volkskrant, 3FM en United Broadcast Facilities.

In hetzelfde kader organiseert BKB samen met de Publieke Zaak, '21 Dagen Debat' in de Stadsschouwburg Amsterdam op maandag 7 juni. Op verkiezingsdag, 9 juni, brengt BKB live vanuit de Melkweg de uitslagenavond van RTL 4. Voor beide bijeenkomsten kunt u zich nog accrediteren.

Juryrapport BKB Campagne Awards Tweede-Kamerverkiezingen 2010

De Jury van de BKB Awards spreekt zijn waardering uit voor het harde werk van alle campagnestaven van de politieke partijen. Dankzij hun inspanningen hebben Nederlandse kiezers zich beter kunnen informeren over de standpunten van de verschillende politieke partijen en hun kandidaten. Zij leveren daarmee een cruciale bijdrage aan het functioneren van onze moderne democratie.

De Jury heeft de campagnes in technische zin beoordeeld, los van de (nog onbekende) uitslag van de verkiezingen op 9 juni. In dit licht benadrukt de Jury dat het lang niet altijd zo is dat de ogenschijnlijke winnaar van de verkiezingen ook de beste campagne heeft gevoerd.

De Jury is kritisch in haar totaaloordeel over de verkiezingscampagne van 2010. De campagne van 2010 heeft zich hoofdzakelijk afgespeeld in de vrije publiciteit. Daarbij speelden de cijfers van het Centraal Planbureau (CPB) en de verkiezingsdebatten een dominante rol. De gezamenlijke politieke partijen zijn er naar het oordeel van de Jury onvoldoende in geslaagd om met succes een aansprekende visie op de toekomst van Nederland aan de kiezers te presenteren. Voorts hebben de partijen niet geprobeerd om door middel van gerichte en dynamische betaalde publiciteit het initiatief naar zich toe te trekken. Ten slotte blonk deze campagne evenmin uit door grote creativiteit in het organiseren van initiatieven om zelf aan de bal te raken of tegenstanders verder in het defensief te drukken. Dat betekent dat er voor de campagne van 2014 nog een wereld te winnen valt.

Beste televisiespots

Met het grote aantal televisiekanalen in Nederland en de toegenomen mogelijkheden van online fondsenwerving, had de Jury verwacht een ruim en dynamisch aanbod van televisiespotjes aan te treffen. Immers, in het buitenland vormen televisiespotjes een essentieel onderdeel van het politieke gevecht in verkiezingscampagnes.

Deze verwachting is echter niet uitgekomen: de meeste campagnes richten zich volledig op hun 3-minutenspots voor de Zendtijd Politieke Partijen. Meer gangbare spotjes van 15 of 30 seconden waren nagenoeg afwezig, met uitzondering van de VVD, GroenLinks en de Partij van de Arbeid. Opmerkelijk is dat geen enkele partij de flexibiliteit en creativiteit aan de dag heeft gelegd om via hun spotjes gebeurtenissen in de campagne te duiden of van nieuwe betekenissen te voorzien.

De Jury heeft de 3-minutenspot van de PVV en de 15-secondenspotjes van de VVD als beste beoordeeld. De PVV-spot blinkt uit in het helder verwoorden en in beeld brengen van de boodschap. De spot maakt effectief gebruik van tekst, beeld en geluid waardoor de PVV-boodschap niet alleen goed doorkomt, maar ook echt blijft hangen. In het genre van de 3-minutenboodschap was dit de meest effectieve spot.

Campagnes gaan altijd over hoop en vrees. De VVD laat met haar 15-secondenspotjes zien die les als geen ander te hebben begrepen. Een doorsnee kiezer, waar de kijker zich gemakkelijk mee kan identificeren, praat over zijn of haar zorgen, waarna de VVD in tekst de hoop op het scherm projecteert. De VVD heeft dit op offensieve wijze gedaan voor haar drie speerpunten hypotheekrenteaftrek, economie en veiligheid. Bovendien heeft de VVD ook nog eens op creatieve wijze zendtijd ingekocht, tijdens de pauzes van het tweede RTL-debat.

De Award voor beste televisiespot gaat daarom naar de VVD.

Beste campagne affiche

Het traditionele verkiezingsaffiche vormt een onderschat element van de moderne campagne. Het vormt een visitekaartje dat in bijna alle Nederlandse dorpen en steden te zien is en het is daarmee letterlijk een beeldbepalend element voor de politieke partijen.

De trend bij de verkiezingsaffiches is het afbeelden van de lijsttrekker, dit jaar zelfs ook de SGP, voorzien van de campagneleus. Een tweede trend is dat het de partijen maar matig lukt om hun affiches breeduit te verspreiden. Veel gemeentelijke campagneaanplakborden bleven zelfs leeg. Ook achter de ramen van woonhuizen zijn weinig affiches waargenomen. Dit vormt een sterk contrast met campagnes in het buitenland.

Bij het toekennen van de Award voor beste campagne affiche heeft de Jury zich beperkt tot de klassieke campagneposters. Print ads en billboards zijn daarbij niet in beschouwing genomen. De Jury heeft vooral gekeken naar hoe de campagneteams hun boodschap hebben trachten te vertalen in beeld en naar functionaliteit, in de vorm van de herkenbaarheid van het affiche op straat.

Bij deze afweging zijn uiteindelijk de affiches van PvdA en GroenLinks door de Jury als beste beoordeeld. Naar het oordeel van de Jury is GroenLinks er in geslaagd om haar lijsttrekker Femke Halsema op een concurrerende en onderscheidende wijze neer te zetten als een modern leider die bereid is om verantwoordelijkheid te nemen. Het affiche van GroenLinks is daardoor zeer herkenbaar en functioneel. De PvdA heeft met succes haar lijsttrekker Job Cohen als een betrouwbare leider af weten te beelden, in een stijl die zowel klassiek als modern is, van grote afstand herkenbaar, en daarmee ook zeer functioneel. Boodschap en beeld zijn naar het oordeel van de Jury bij de PvdA net iets beter in balans dan bij GroenLinks.

De Award voor beste verkiezingsaffiche gaat daarom naar de PvdA.

Beste online campagne

De Jury heeft lang gediscussieerd over de keuze voor de beste online campagne. Met verbazing heeft de Jury moeten constateren dat de lessen van succesvolle online campagnes in het buitenland grotendeels aan de Nederlandse politieke partijen voorbij zijn gegaan. Daardoor is de potentie van internet, in het bijzonder social media, onvoldoende benut. De meeste online campagnes zijn voortgegaan op het in Nederland gangbare stramien van het mobiliseren van de eigen leden, in plaats van de nadruk te leggen op het mobiliseren van de kiezer. Daarnaast is het de campagnes maar in beperkte mate gelukt om de online wereld te verbinden met offline activiteiten, resulterend in verdiepende face-to-face contacten.

De Jury is geen geïntegreerde online campagnes tegengekomen, waarin boodschap, fondsenwerving en grassroots op overtuigende wijze met elkaar waren verbonden. Eervolle vermeldingen zijn de online advertorials van het CDA op Nu.nl, de strakke website JobCohen.nl van de PvdA en de aanwezigheid op Twitter van diverse politici zoals @FemkeHalsema, @JCdeJager en @TonElias. Het gaat hier echter om betrekkelijk geïsoleerde activiteiten, welke te weinig onderdeel waren van een geïntegreerde online campagne.

De Jury heeft besloten om de Award voor beste online campagne uit te reiken aan de partij met de meest veelzijdige mix van internetactiviteiten. Die partij is stevig aanwezig geweest op Twitter, heeft belangrijke eerste stappen genomen op het gebied van fondsenwerving voorbij de eigen leden, en heeft effectief gebruik gemaakt van de blog van haar lijsttrekker.

De BKB-Award voor beste online campagne gaat daarom naar D66.

Beste campagne algemeen

Tot slot de belangrijkste BKB-Award, die voor beste campagne algemeen. De Jury had weinig tijd nodig om tot een eensluidend oordeel te komen over de beste campagne van 2010. De winnaar van de BKB-Award voor Beste Campagne van 2010 is een partij die gebruik heeft gemaakt van een compacte, heldere en overtuigende boodschap. De partij heeft hier vanaf het begin van de campagne consequent de hand aan weten te houden. De Jury constateert voorts dat deze offensieve boodschap de resultante vormde van een uitgekiende campagnestrategie, die was gebaseerd op een correcte analyse van de onderliggende electorale verhoudingen. Die strategie is, ondanks kleine foutjes, op hoofdlijnen goed uitgevoerd. De Jury meent verder dat met zijn boodschap en boodschapdiscipline de winnaar van de BKB Beste Campagne Award er met succes in is geslaagd om de verkiezingen tot een referendum over zijn eigen boodschap te maken.

De winnaar van de BKB Award 'Beste Campagne van 2010' is, vanwege haar consistentie, overtuigingskracht en discipline, de VVD.

Samenstelling van de Jury

De Jury bestaat uit campagneprofessionals die hun sporen hebben verdiend in binnen- en buitenland. De juryleden is gevraagd om de door de politieke partijen gevoerde verkiezingscampagnes van 2010 op louter professionele gronden te beoordelen. Dat dit ruimschoots is gelukt, blijkt onder andere uit het feit dat het onderstaande juryrapport door alle juryleden unaniem wordt onderschreven. De jury kende de volgende leden:

Hans Hillen, senator CDA, oud-campagneleider CDA en oud-journalist

Jan Driessen, directeur communicatie AEGON, voorz. Bond van Adverteerders, oud-campagnestrateeg VVD.

Kay van de Linde, Press Strategies, spindoctor voor o.a. Rudy Giuliani, Pim Fortuyn en Rita Verdonk

Hans Anker, Anker Solutions, oud-campagnestrateeg PvdA en vele andere campagnes in het buitenland

Erik van Bruggen, directeur BKB, het Campagnebureau, oud-campagnestrateeg PvdA.





http://www.bkb.nl

http://www.bkb.nl