Persbericht Match Racing - Masters of Formula 3

Succesgewicht speelt Match Racing Ginetta parten tijdens Masters op Circuit Park Zandvoort

Badhoevedorp, 6 juni 2010 - Het succes van de tweede plaats tijdens de recente Pinksterraces brak de Match Racing Ginetta G50 op bij de met 43.000 toeschouwers weer drukbezochte Masters op Circuit Park Zandvoort. "De Ginetta is een lichte auto en heeft het minste aantal pk's van het veld. Dan heeft het reglementair verplichte extra succesgewicht van 30 kilogram veel invloed", aldus teameigenaar Martin de Weerd. Dat de Match Racing Ginetta desondanks met een zesde, negende en achtste plaats in alle races van het Dutch GT4 Championship in de toptien eindigde mocht dan ook al een prestatie op zich worden genoemd.

Tijdens de Masters of F3 kwam de koningsklasse van de vaderlandse autosport, het Dutch GT4 Championship drie keer in actie. In plaats van de gebruikelijke twee, kwam Match Racing dit keer met één Ginetta G50 aan de start. De rijders van de tweede auto hadden namelijk raceverplichtingen in het buitenland. Ook vaste rijder Nicky Catsburg, tijdens de Pinksterraces nog goed voor twee tweede plaatsen was verhinderd maar werd vervangen door Donny Crevels, één van de vaderlandse toppers die in zijn carrière onder andere de Italiaanse Formule 3 titel behaalde.

In de eerste sprintrace eindigde de als achtste gestarte Quint Engel op een keurige zesde plaats. "Ik werd na de start even op het zand gedrukt en viel terug naar plaats negen maar kon gedurende de race toch weer drie plaatsen goedmaken. Als je dan bedenkt dat ik alleen maar op oude banden heb gereden ben ik zeker tevreden met de constante tijden." De tweede sprintrace mocht Crevels voor zijn rekening nemen. Vanaf de twaalfde startplaats wist de Amsterdammer meteen twee plaatsen te klimmen, werd weer ingehaald maar slaagde er toch in drie plaatsen goed te maken waardoor hij als negende de finish passeerde. "Het ging steeds beter, dat blijkt wel uit het feit dat ik in de 14de ronde mijn snelste tijd reed. Het gat naar het groepje voor me werd steeds kleiner maar ze waren in het begin te ver weggelopen."

Crevels nam de start van de race over 50 minuten voor zijn rekening. "Ik had er meteen drie te pakken maar werd door iemand geraakt waardoor de stuurstang krom was en het stuur scheef stond. Ik had daarna last van onderstuur. Desondanks had ik leuke gevechten en kon nog mensen inhalen", aldus een tevreden Match Racing-piloot. Engel nam vervolgens het stuur over en bracht de Match Racing Ginetta als achtste naar de finish. "Het begon redelijk, maar vervolgens verloor ik eerst de zesde, toen de vijfde en de derde versnelling. Daarop heb ik de bak in vier gezet en de race op overleven uitgereden. Gelukkig hadden we een flinke voorsprong op de auto's achter ons", vervolgde de Ginetta-rijder. "Het succesgewicht heeft op onze lichte auto veel invloed. Daarbij kwam in de lange race de aanrijding en de haperende versnellingsbak. Gelukkig konden we de auto aan de finish brengen", aldus teameigenaar Martin de Weerd.

Match Racing was tijdens de Masters ook actief in de Toerwagen Diesel Cup. Met hun VW Golf eindigde het duo Ronald Morien/Dennis de Groot in de eerste race op een zesde plaats terwijl de combinatie in de tweede race als zevende de finish passeerde.

Uitslag Dutch GT4 Championship
Race 1, vrijdag 4 juni 2010
1. Christiaan Frankenhout, Porsche 997 GT4, 14 ronden; 2. Henry Zumbrink, Corvette C6, op 2.246 sec.; 3. Ricardo van der Ende, BMW M3 GT4, op 3.726 sec.; 4. Jan Joris Verheul, Aston Martin GT4, op 7.427 sec.; 5. Mathijs Harkema, Porsche 997 GT4, op 15.369 sec.; 6. Quint Engel, Ginetta G50, op 20.486 sec.

Race 2, zaterdag 5 juni 2010
1. Phil Bastiaans, Porsche 997 GT4, 14 ronden; 2. Danny van Dongen, Corvette C6, op 2.194 sec.; 3. Duncan Huisman, BMW M3 GT4, op 5.505 sec.; 4. Jan Joris Verheul, Aston Martin GT4, op 7.477 sec.; 5. Bertus Sanders, Porsche 997 GT4, op 9.321 sec.; 9. Donny Crevels, Ginetta G50, op 35.026 sec.

Race 3, zondag 6 juni 2010
1. Duncan Huisman/Ricardo van der Ende, BMW M3 GT4, 27 ronden; 2. Christiaan Frankenhout/Ferdinand Kool, Porsche 997 GT4, op 17.226 sec.; 3. Phil Bastiaans/Mathijs Harkema, Porsche 997 GT4, op 21.299 sec.; 4. Jan Joris Verheul, Aston Martin GT4, op 22.314 sec.; 5. Sebastiaan Bleekemolen, BMW M3 GT4, op 26.235; 8. Donny Crevels/Quint Engel, Ginetta G50, op 1:13.347 sec.

Tussenstand na negen races:
1. Phil Bastiaans 68 punten; 2. Christiaan Frankenhout 58; 3. Duncan Huisman 57; 9. Nicky Catsburg 31; 10. Quint Engel 30.