Luchtverkeersleiding Nederland
PERSBERICHT
LUCHTVERKEERSLEIDING NEDERLAND KRIJGT EAGLE AWARD IATA
De internationale organisatie van burgerluchtvaartmaatschappijen, IATA, heeft
Luchtverkeersleiding Nederland een Eagle Award toegekend. Deze prestigieuze onderscheiding is
maandag in Berlijn tijdens de 66ste jaarlijkse Algemene Vergadering van IATA uitgereikt aan
ir. Paul Riemens, bestuursvoorzitter en CEO van LVNL.
LVNL kreeg deze hoge prijs voor haar beleid en vergaande maatregelen om haar kostenniveau te
verlagen om daarmee, samen met de Nederlandse overheid, tarieven voor de afhandeling van het
luchtverkeer de komende vijf jaar te kunnen bevriezen.
"LVNL heeft pro-actief gereageerd op de crisis die de internationale burgerluchtvaart heeft
getroffen en werkt op een transparante wijze in overleg met de gebruikers aan haar
kostenbeheersing", zo zei de directeur-generaal en CEO van IATA, Giovanni Bisignani.
Paul Riemens ontving de Eagle Award uit handen van dr. Assad Kotaite, voorzitter van het
onafhankelijke panel dat deze prijzen toekent aan luchtverkeersleidingsorganisaties en
luchthavens die een grote prestatie hebben geleverd op het gebied van klanttevredenheid,
kostenbeheersing en voortdurende verbetering van de dienstverlening. Ook dr. Kotaite wees op de
noodzaak voor de luchtvaartindustrie van lagere kosten en betere dienstverlening door
luchtverkeersleidingsorganisaties. In zijn dankwoord stelde Paul Riemens dat LVNL hard gewerkt
heeft aan een beter product voor een betere prijs. Hij noemde daarbij de samenwerking en steun
van de KLM en wees op het belang van druk van luchtvaartmaatschappijen voor een verdere
verbetering. Hij gaf aan dat LVNL zich sterk maakt voor een open Europees luchtruim, het Single
European Sky project, in het belang van luchtvaartmaatschappijen en hun passagiers. De Eagle
Awards worden sinds 1998 jaarlijks uitgereikt aan luchtverkeersleidingsorganisaties en
luchthavens die hoogwaardige service en kwaliteit leveren aan luchtvaartmaatschappijen. LVNL is
de eerste Nederlandse luchtvaartorganisatie die een Eagle Award ontvangt.
"De wereldwijde financiële crisis gevolgd door de recessie hebben enorme negatieve gevolgen
gehad voor de burgerluchtvaartmaatschappijen. De samenwerking van alle partijen in de keten
was onontbeerlijk in de strijd van de luchtvaartmaatschappijen om de ongekende daling van
inkomsten met 14,3 procent, 81 miljard dollar, en oplopende verliezen op te kunnen vangen. De
winnaars van de Eagle Awards 2010 hebben gehandeld vanuit de geest van samenwerking en
daarbij geweldige resultaten geleverd", aldus dr. Kotaite.
LUCHTVERKEERSLEIDING NEDERLAND / CUSTOMER RELATIONS & COMMUNICATIONS
Telefoon: 020 406 2178, 020 406 2000 / Fax: 020 406 3665, 020 648 4999 / Internet: www.lvnl.nl
Paul Riemens onderstreepte in zijn dankwoord het belang van samenwerking tussen alle partijen
in de internationale burgerluchtvaartindustrie.
"Luchtverkeersleidingsorganisaties kunnen daarbij een verbindende factor zijn tussen de
overheden, de luchtvaartmaatschappijen, en ook omwonenden van luchthavens".
In nauwe samenwerking met luchtvaartmaatschappijen, in het bijzonder met de KLM, wil LVNL
voor Nederland volgende stappen zetten in het Single European Sky programma.
"Voor de realisering daarvan is de druk en de hulp van de luchtvaartmaatschappijen onontbeerlijk.
LVNL zet alle energie in om met de partners van de FABEC-landen tot een gezamenlijk luchtruim
te komen. Want alleen dan kan een veel beter product worden geleverd voor een aanvaardbare
prijs. Luchtvaartmaatschappijen eisen terecht een efficiënter gebruik van het Europese luchtruim
waarin minder hoeft te worden omgevlogen, kostenbeheersing een uitgangspunt blijft en
voldoende ruimte is voor innovatie op het gebied van luchtverkeerbegeleiding. LVNL maakt zich
daar nu en in de toekomst sterk voor", zo zei Paul Riemens.
LVNL voert momenteel een omvangrijk kostenbesparingsprogramma uit. In dat kader vervallen tot
2014 ongeveer 130 arbeidsplaatsen. Het gaat daarbij om ondersteunende functies.
Zie ook persbericht IATA No:25: www.iata.org/pressroom/pr/Pages/2010-06-07-03.aspx
Schiphol, 7 juni 2010
CRC 2010/09/mw