Vrije Universiteit Amsterdam

Het verzoenende potentieel van de pela in de Molukken


* Startdatum: 08-06-2010


* Tijd: 13.45


* Locatie: Aula


* Titel: The Reconciliatory Potential of the Pela in the Moluccas. The Role of the GPM in this Transformation Process


* Spreker: R. Iwamony


* Promotor: prof.dr. M.E. Brinkman


* Onderdeel: Faculteit der Godgeleerdheid


* Wetenschapsgebied: Theologie en wijsbegeerte


* Evenementtype: Promotie

Verschil en verscheidenheid zijn inherent aan het leven van de mens. Ze worden echter een probleem als mensen niet in staat zijn zich met deze verschillen en diversiteit te verzoenen, met name in een multiculturele samenleving. Het conflict dat van 1999 tot 2004 in de Molukken, Indonesië, woedde, was een voorbeeld van het onvermogen om verschillen te verzoenen met elkaar. Dit conflict vormde voor de Protestantse Kerk in de Molukken (Gereja Protestan di Maluku of GPM), als een van de belangrijkste religieuze instituties, een uitdaging om een rol te spelen bij de verzoening in de Molukse samenleving, aangezien religie een van de prangende vraagstukken van dit conflict was. Het conflict is het uitgangspunt in het promotieonderzoek van Rachel Iwamony.

In haar poging om in werkelijk gesprek te komen met andere religies, kijkt de GPM naar de locale Molukse cultuur, zoals de pela, als referentiekader. Deze culturele relatie functioneerde goed tijdens het conflict, aangezien de participanten van een pela elkaar vrijwel nooit bestreden. Niettemin werkt de pela alleen onder de deelnemers ervan. Godsdienst kan een belangrijke rol spelen bij het verminderen van deze zwakheden. Hier wordt de GPM uitgedaagd om de Molukkers te helpen om hun locale cultuur kritisch te verstaan en te ervaren. Transformatie van de pela is een manier om de zwakheden ervan te verminderen en de deugden ervan uit te breiden.

In de notie van een dubbele transformatie kunnen de idee van de gekruisigde Christus en de idee van de pela tot een creatieve ontmoeting worden gebracht. Aan de ene kant zou de GPM, door middel van de notie van de gekruisigde Christus, de idee van de pela kunnen transformeren, zodat deze ook buitenstaanders kan omarmen. Aan de andere kant kan de pela de Molukse christenen helpen om tot een beter verstaan te komen van de gekruisigde Christus tegen de achtergrond van hun eigen culturele erfgoed. Christus kan gezien worden als Tete Manis of Upu Lanite-Upler, de Heer die zichzelf offert om alle godsdienstige en culturele vervreemding en vijandschap te doorbreken.
© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam