Ministerie van Defensie

Onze referentie BS/2010018564 Datum 8 juni 2010

Jaarverslag 2009 Kustwacht voor de Nederlandse Antillen en Aruba

Mede namens de staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, bied ik u hierbij het Jaarverslag 2009 van de Kustwacht voor de Nederlandse Antillen & Aruba aan.

Uit dit verslag blijkt dat de Kustwacht in 2009 haar operationele taken op doeltreffende wijze heeft uitgevoerd en de operationele doelstellingen vrijwel volledig heeft verwezenlijkt, zowel voor de vliegende als varende eenheden. De goede samenwerking met de partners binnen het Koninkrijk en daar buiten, de hoge materiële gereedheid, de sterke informatiepositie en een gedegen personeelsbeleid vormden hiervoor de basis. De inwerkingtreding van de Rijkswet Kustwacht heeft de positie van de Kustwacht in de rechtshandhavingsketen versterkt.

DE MINISTER VAN DEFENSIE

E. van Middelkoop

Pagina 1 van 1






---- -- http://www.defensie.nl/_system/handlers/generaldownloadHandler.ashx?filename=/media/Brief%20minDef%20-%20bijlage%20jaarverslag%202009%20kustwacht%20voor%20de%20Nederlandse%20Antillen%20en%20Aruba_tcm46-163510.pdf

KUSTWACHT VOOR DE NEDERLANDSE
ANTILLEN EN ARUBA

JAARVERSLAG 2009




Kustwacht voor de Nederlandse Antillen en Aruba Jaarverslag 2009

Managementsamenvatting
De Kustwacht voor de Nederlandse Antillen en Aruba (KWNA&A) heeft in 2009 op doortastende wijze uitvoering gegeven aan haar operationele taken. Daarbij zijn aansprekende resultaten gerealiseerd. In 2009 werd een significante hoeveelheid verdovende middelen onderschept en een relatief groot aantal illegalen aangehouden. In samenwerking met de Citizens Rescue Organisation Curaçao (CITRO), Search and Rescue Foundation Aruba (SARFA) en de Sea Rescue Foundation te Sint Maarten (SRF) zijn een aanzienlijk aantal mensen in veiligheid gebracht. De inzet van de Kustwacht bij de vermissing van de viceconsul van de Verenigde Staten op Curaçao en de zoekacties naar een tweetal in zee gestorte vliegtuigen zijn uitgebreid in de media aan bod gekomen. Op 1 mei 2009 is de Rijkswet voor de Kustwacht Nederlandse Antillen en Aruba formeel van kracht geworden. Met de Rijkswet heeft het kustwachtpersoneel ruimere strafvorderlijke bevoegdheden gekregen ten behoeve van de rechtshandhaving en kan zij beschikken over een zelfstandige geweldsinstructie. De invoering van de Rijkswet is een belangrijke mijlpaal voor de Kustwacht. De inzet van defensiemiddelen voor de Kustwacht is conform afspraak verlopen. De cutters Panter en Poema hebben de doelstellingen gehaald. De cutter Jaguar kende een onderrealisatie door een onvoorzien vervangingstraject van de schroefassen. Door verhoogde inzet van de overige cutters, kleine vaartuigen en defensiemiddelen (Hr.Ms. Pelikaan) is het verlies aan operationele capaciteit relatief beperkt gebleven. De beschikbaarheid van het walradarsysteem van de Benedenwinden is, evenals in voorgaande jaren, goed. De walradars zijn vrijwel continu actief geweest. De materiële gereedheid van de vliegende en varende eenheden van de Kustwacht was in 2009 hoog. De geplande vlieguren met het DASH-8 maritieme patrouille vliegtuig en de AS-355 zijn volledig gerealiseerd. De modificatie van de kleine vaartuigen, de Super-RHIB's, is volgens planning verlopen en heeft geleid tot een verhoogde operationele inzetbaarheid. Dit traject wordt in het voorjaar van 2010 afgerond.
Een gedegen personeelsbeleid is een belangrijke voorwaarde voor het functioneren van de Kustwacht. Hiertoe is in 2008 een personeelsbeleidsplan opgesteld dat sindsdien in uitvoering is. Het plan bevat een beleidskalender met concrete activiteiten voor de periode 2008-2012. In 2009 is onder meer het opleidingsplan, het beloningenbeleid en de implementatie van een personeelsinformatiesysteem gerealiseerd. Om de betrokkenheid van het personeel bij de organisatie te versterken zijn voor de eerste keer Personeelsinformatiedagen gehouden. De medewerkers werden daarbij in een interactieve setting geïnformeerd over de resultaten van 2008 en de plannen voor 2009 met een vooruitblik naar de komende jaren.
In goede samenwerking met de (lokale) vakbonden is de Regeling Medezeggenschap Kustwacht opgesteld en met een ondertekening geformaliseerd. Na een gedegen voorbereidingstraject, deskundig begeleid door het Centrum voor Arbeidsverhoudingen Overheids Personeel (CAOP), zijn in oktober bij de steunpunten en de kustwachtstaf verkiezingen gehouden. Eerder dan voorzien is daarmee medezeggenschap bij de Kustwacht geïntroduceerd. In augustus 2009 heeft de Rijksministerraad de toekomstplannen van de Kustwacht, verwoord in het Lange Termijn Plan (LTP) 2009-2018, goedgekeurd1. Met het LTP is de route uitgezet voor de ontwikkeling van de Kustwacht richting 2018. In het tweede halfjaar van 2009 is een aantal projecten en studies, die voortvloeien uit het LTP, opgestart. Dit betreft onder meer een studie naar duikcapaciteit, het versterken van stafcapaciteit en de verwerving van nieuwe bijboten voor de cutters. De Kustwacht is in 2009 zichtbaar geweest voor de samenleving van de Nederlandse Antillen en Aruba, heeft zich geconsolideerd als sterke partner in de rechtshandhavingsketen en was effectief in de operationele uitvoering.

1
Kamerstuk 2009-2010, 32123, nr. 7
1




Kustwacht voor de Nederlandse Antillen en Aruba Jaarverslag 2009

Inhoudsopgave
MANAGEMENTSAMENVATTING ......................................................................................................... 1 INHOUDSOPGAVE ............................................................................................................................. 2 HOOFDSTUK 1 OVERZICHT ........................................................................................................ 3 1.1 Algemeen....................................................................................................................... 3 1.2 Toezichthoudende en opsporingstaken......................................................................... 4 1.3 Dienstverlenende taken ................................................................................................. 5 HOOFDSTUK 2 OPERATIES ........................................................................................................ 6 2.1 Algemeen....................................................................................................................... 6 2.2 Beschikbare varende middelen...................................................................................... 7 2.3 Beschikbare vliegende eenheden.................................................................................. 8 2.4 Overige beschikbare middelen....................................................................................... 9 2.5 Nationale samenwerking................................................................................................ 9 2.6 Internationale samenwerking......................................................................................... 9 HOOFDSTUK 3 PERSONEEL..................................................................................................... 10 3.1 Algemeen..................................................................................................................... 10 3.2 Formatie ....................................................................................................................... 10 3.3 Werving ........................................................................................................................ 10 3.4 Organisatorische betrokkenheid personeel ................................................................. 11 3.5 Scholing........................................................................................................................ 11 HOOFDSTUK 4 MATERIEEL ...................................................................................................... 13 4.1 Algemeen..................................................................................................................... 13 4.2 Varend materieel.......................................................................................................... 13 4.3 Vliegend materieel ....................................................................................................... 14 4.4 Vastgoed ...................................................................................................................... 14 HOOFDSTUK 5 RECHTSHANDHAVING EN LIAISON.............................................................. 15 5.1 Algemeen..................................................................................................................... 15 5.2 Rechtshandhaving ....................................................................................................... 15 5.3 Liaison.......................................................................................................................... 15 HOOFDSTUK 6 VOORLICHTING................................................................................................ 16 6.1 Algemeen..................................................................................................................... 16 6.2 Persvoorlichting............................................................................................................ 16 6.3 Vlagvertoon.................................................................................................................. 16 6.4 Website ........................................................................................................................ 17 6.5 Ondersteuning bezoek delegaties................................................................................ 17 HOOFDSTUK 7 ECONOMIE EN ORGANISATIE ....................................................................... 18 7.1 Algemeen..................................................................................................................... 18 7.2 Management Control.................................................................................................... 18 7.3 Formatiebeheer............................................................................................................ 18 7.4 Samenwerking CZMCARIB.......................................................................................... 19 7.5 Financieel jaarverslag .................................................................................................. 19 BIJLAGE A. DRUGSVANGSTEN.......................................................................................... 22 BIJLAGE B. SAR CASES...................................................................................................... 24 BIJLAGE C. AFKORTINGEN................................................................................................. 25

2




Kustwacht voor de Nederlandse Antillen en Aruba Jaarverslag 2009

Hoofdstuk 1 Overzicht

Inzet DASH-8 en Super-RHIB

1.1 Algemeen
Dit hoofdstuk geeft de behaalde resultaten per taakgebied weer. Voor het jaar 2009 was het Activiteiten Plan en Begroting (APB) 2010-2014 het uitgangspunt. Hierin stond vermeld dat op basis van het geldende Justitieel Beleidsplan, onverlet de overige taken, de bestrijding van drugssmokkel, illegale wapenhandel, mensensmokkel en illegale immigratie de primaire taak van de Kustwacht is waarvoor 80% van de beschikbare capaciteit van de Kustwacht werd ingezet. Bij de planning van de activiteiten wordt dit doorlopend als uitgangspunt gehanteerd en als zodanig ingevuld in het ten behoeve van intern gebruik opgestelde Operationeel Jaarplan 2009 dat was opgesteld op basis van het APB 2010-2014. Waar mogelijk is de inzet van capaciteit voor de afzonderlijke taken gecombineerd. Dit uitgangspunt heeft uiteindelijk tot de volgende resultaten geleid: Taakgebied Resultaat
Counterdrugs operaties 1172 kg drugs onderschept bij 10 acties (2008: 2072 kg)) Vuurwapens en munitie 5 vuurwapens en bijbehorende munitie onderschept bij 2 acties (2008: 2) Illegale immigratie 52 illegalen aangehouden bij 6 acties (2008: 10) Scheepvaarttoezicht 156 overtredingen waarbij Proces-verbaal (PV) is opgemaakt (2008: 127) Milieudelicten 2 overtredingen waarbij PV is opgemaakt (2008: 0) Illegale visserij 18 overtredingen waarbij PV is opgemaakt (2008: 20) Search and Rescue 124 keer in actie gekomen en in totaal 86 personen in veiligheid gebracht 3




Kustwacht voor de Nederlandse Antillen en Aruba Jaarverslag 2009

1.2 Toezichthoudende en opsporingstaken
1.2.1 Opsporing drugs en wapens
In 2009 hadden naast drugsbestrijding de bestrijding van mensensmokkel, illegale immigratie, opsporing van vuurwapens en daaraan gerelateerde criminele activiteiten opsporingsprioriteit. In samenwerking met externe nationale en internationale instanties zijn diverse acties ondernomen. De acties betroffen voornamelijk counterdrugs gerelateerde operaties. In bijlage B staat een beknopt overzicht van de meest opvallende acties. Hierbij is waar mogelijk gebruik gemaakt van Informatie Gestuurd Optreden (IGO); het actief participeren en optreden op basis van vooraf verzamelde informatie, inclusief informatie afkomstig van ketenpartners. Gedurende het jaar is 1172 kg aan verdovende middelen onderschept. Het aantal onderscheppingen van drugs (10) is iets minder dan vorig jaar (ter vergelijking: in 2008 is bij 13 acties drugs onderschept). Het beeld van drugsinbeslagnames over de afgelopen jaren is vooralsnog te grillig om meer conclusies te kunnen trekken over drugssmokkel via de Nederlandse Antillen en Aruba. In onderstaande tabel staat een overzicht van de onderschepte drugs door de Kustwacht in 2009. In bijlage A staat een nadere verdieping van de resultaten. Tevens wordt in grafieken het beeld over de afgelopen jaren weergegeven.
Drugs (KG) 2009
Cocaïne 997
Heroïne 1
Marihuana 174
Totaal Drugs 1172
Er zijn in 2009 vijf illegale vuurwapens aangetroffen en in beslag genomen (2008: 2). De wapens zijn aangetroffen bij doorzoekingen van twee vaartuigen. Hierbij zijn geen andere strafbare feiten geconstateerd.
1.2.2 Terrorismebestrijding
Met het in werking treden van de Rijkswet Kustwacht voor de Nederlandse Antillen per 1 mei 2009 oefent de Kustwacht formeel tevens de taak terrorismebestrijding binnen de Nederlandse Antillen en Aruba uit. Het hiervoor ingestelde samenwerkingsverband bestaat uit de opsporingsdiensten van de Nederlandse Antillen, onder leiding van het Openbaar Ministerie In dit kader participeert de Kustwacht in het opstellen van het Terrorism Incident Response Plan (TIRP). 1.2.3 Grensbewaking en douanetoezicht
Routinematige controles en inzet van varende en vliegende eenheden naar aanleiding van ontvangen informatie (IGO) over mogelijke transporten hebben in 2009 geleid tot de onderschepping van in totaal 52 illegale immigranten (ter vergelijking: in 2008 werden tien illegalen onderschept en in 2007 100). Het grootste deel (34) is onderschept nabij Sint Maarten en het resterend deel nabij Curaçao en Aruba. De illegale immigratie op de Benedenwinden komt in het algemeen vanuit Zuid-Amerika. De illegale immigratie op de Bovenwindse eilanden komt overwegend uit Haïti. 1.2.4 Scheepvaarttoezicht
In 2009 is tijdens patrouilles in totaal voor 156 overtredingen van scheepvaartvoorschriften een PV uitgeschreven (2008:127). Het grootste deel van de overtredingen betrof administratieve onvolkomenheden, zoals het niet hebben van benodigde vaardocumenten en vergunningen. Daarnaast is opgetreden tegen overtredingen als het varen onder invloed, te snel of roekeloos varen en het hierbij in gevaar brengen van andere vaartuigen of watersporters. Dit vindt in hoofdzaak plaats nabij de drukbezochte toeristische plaatsen op de eilanden. 1.2.5 Visserijtoezicht
De Kustwacht heeft in 2009 18 gevallen van overtreding van de visserijvoorschriften geverbaliseerd ( 2008: 20). Dit betrof het niet kunnen overleggen van een visvergunning, de vangst van verboden vissoorten en visserij met verboden jachtmiddelen zoals speervisserij. Voor speervisserij zijn 14 PV's uitgeschreven (2008: 14). Extra toezicht wordt gegeven aan de Sababank, een ondiep broedgebied 4




Kustwacht voor de Nederlandse Antillen en Aruba Jaarverslag 2009

waar op eenvoudige wijze kan worden gevist. De Kustwacht patrouilleert hier met regelmaat; in 2009 zijn hier geen overtredingen geconstateerd.
1.2.6 Milieutoezicht
De Kustwacht besteedt tijdens haar patrouilles tevens aandacht aan vervuiling van zee, kust en stranden, die overwegend door illegale lozing vanaf schepen plaatsvindt. In 2009 signaleerde de Kustwacht enkele malen verontreinigingen van het oppervlaktewater. In de meeste gevallen betrof het olieverontreiniging waarbij de herkomst niet meer was te achterhalen en dus niet kon worden geverbaliseerd. In totaal zijn twee PV's opgemaakt voor illegale olielozing. 1.3 Dienstverlenende taken
1.3.1 Search and Rescue (SAR)
In 2009 heeft de Kustwacht met inzet van alle eenheden uitvoering gegeven aan haar SAR taken. De meest in het oog springende acties in 2009 betroffen de zoektocht naar de op Curaçao vermiste vice- consul van de Verenigde Staten, een helikoptercrash in het voorjaar en twee vliegtuigcrashes in zee in het najaar (waarbij één gecrashed vliegtuig tevens een drugscase bleek). Het aantal SAR-meldingen lag met 242 meldingen op hetzelfde niveau als voorgaande jaren (ter vergelijking 2008: 251 en 2007: 233). Op 124 meldingen is actie genomen door het Redding en Coördinatie Centrum (RCC) van de Kustwacht en bij 46 reddingsacties heeft de Kustwacht daadwerkelijk assistentie verleend. Samen met de partners in SAR heeft de Kustwacht 86 mensen gered. De partners zijn: Citizens Rescue Organisation Curaçao (CITRO), Search and Rescue Foundation Aruba (SARFA) en de Sea Rescue Foundation te Sint Maarten (SRF). In bijlage B worden de SAR activiteiten getalsmatig uiteengezet. Tevens worden enkele opvallende SAR acties beschreven. 1.3.2 Rampenbestrijding
Mede met het oog op het omgaan met mogelijke grootschalige gevolgen van rampen heeft de Kustwacht op Curaçao in het voorjaar op initiatief van RAC/REMPEITC2 deelgenomen aan een olierampenbestrijdingsoefening en in het najaar aan de voorbereiding en uitvoering van een eilandelijke algemene rampenbestrijdingsoefening. De laatste oefening betrof een bestuursoefening onder leiding van de gezaghebber, waaraan de kustwachtstaf deelnam zonder inzet van eenheden.

2 RAC: Regional Activity Center. REMPEITC: Regional Marine Polution Emergency Information and Training Center

5




Kustwacht voor de Nederlandse Antillen en Aruba Jaarverslag 2009

Hoofdstuk 2 Operaties

Lancering bijboot cutter 2.1 Algemeen
De resultaten van de Kustwacht zijn gerealiseerd door de inzet van de organieke eenheden van de Kustwacht en de door het ministerie van Defensie beschikbaar gestelde eenheden in samenwerking met het OM, de Politie- en Douanediensten van de landen, het Recherche Samenwerkingsteam (RST) en andere relevante overheidsdiensten op de eilanden. Door samenwerking binnen de justitiële keten is waar mogelijk opgetreden op basis van de gezamenlijk verzamelde en beschikbaar gestelde informatie (IGO). De inzet van de lichte vaartuigen is gedurende het jaar verbeterd. Dit werd mede mogelijk gemaakt door de verhoogde inzetbaarheid van de gemodificeerde Super-RHIB's. De cutters kende een beperkte vermindering van de capaciteit door de uitval van de cutter Jaguar in het najaar. De Jaguar buiten beschouwing latend, hebben alle eenheden van de Kustwacht de jaardoelstellingen behaald. 2.1.1 Opsporing en handhaving
Bij de inzet van eenheden voor toezichthoudende en opsporingstaken zijn preventieve patrouilles en repressieve acties uitgevoerd. De preventieve werking bestaat uit het stelselmatig patrouilleren, controleren en het hiermee zorg dragen voor de zichtbaarheid van de Kustwacht. Repressieve acties kenmerken zich door informatie gestuurd optreden (IGO), een gecoördineerde inzet van middelen, vaak in samenwerking of samenspraak met andere diensten en richten zich op daadwerkelijke overtredingen en/of misdrijven.
Om invulling te geven aan Verbeterde Informatie Uitwisseling (VIU), zoals verwoord in het LTP 2009- 2018, is in het najaar een werkgroep ingesteld die de uitkomsten van een test en evaluatie aangaande VIU onderzoekt. Doel is het optimaliseren van het situatiebeeld en daarmee het leveren van een 6




Kustwacht voor de Nederlandse Antillen en Aruba Jaarverslag 2009

bijdrage aan een effectievere inzet van kustwachteenheden voor toezichthoudende- en opsporingstaken.
2.1.2 Search and Rescue
Gedurende het jaar zijn de kustwachteenheden onder aansturing en coördinatie van het Redding en Coördinatie Centrum (RCC) van de Kustwacht ingezet bij SAR acties. Hierbij is regelmatig samengewerkt met vrijwillige reddingsorganisaties binnen de Nederlandse Antillen en Aruba, zoals de CITRO, SARFA en de SRF. Deze onderlinge samenwerking is uitstekend verlopen. 2.2 Beschikbare varende middelen
In de volgende subparagrafen wordt per type kustwachteenheid de gerealiseerde inzet ten opzichte van het APB 2010-2014 weergegeven en worden de verschillen met de geplande inzet nader toegelicht. Tevens wordt ingegaan op de operationele inzetbaarheid van de verschillende eenheden. 2.2.1 Cutters
De geplande vaardagen voor de cutters zijn voor 91% gerealiseerd. Hierbij hebben de cutters Panter en Poema hun doelstellingen behaald (respectievelijk 103 en 102%). De cutter Jaguar kende een onderrealisatie door langdurige uitval in het najaar door een onvoorzien vervangingstraject van de schroefassen als gevolg van (transport)schade door derden. Voor het verhalen van de schade is een schadeclaim ingediend. Deze uitval was van invloed op de operationele capaciteit van de Kustwacht. Het verlies aan operationele capaciteit is relatief beperkt gebleven door: · de inzet van de cutterbemanningen van de cutters Panter en Jaguar op de cutter Panter; · de verhoogde inzet van de overige cutters; · de verhoogde inzet van de Super-RHIB's en · de inzet van extra vaarcapaciteit van Het ministerie van Defensie3. De cutter Jaguar zal in maart 2010 weer inzetbaar zijn. Onderstaande tabel specificeert de realisatie in gevaren dagen naar eenheid.
Geplande Gerealiseerd Percentage Eenheid vaardagen Panter (Aruba) 120 123,5 103% 4 Jaguar (Curaçao) 120 81 68% Poema (Sint Maarten) 120 122 102% Totaal 360 326,5 91% 2.2.2 Kleine vaartuigen
Met de kleine vaartuigen zijn 6140 vaaruren gemaakt, waarmee de jaardoelstelling voor deze kleine eenheden (5900 uur) voor 104% is behaald. Er is gestuurd op overrealisatie om het verlies aan patrouillecapaciteit van de Jaguar te compenseren. Met het oog op het modificatietraject Super- RHIB's was in het APB de jaarnorm tijdelijk naar beneden bijgesteld. Gezien het verloop van de vaaruren was dit een reële inschatting. Gedurende het jaar is met het beschikbaar komen van gemodificeerde Super-RHIB's op de maritieme steunpunten de patrouillecapaciteit weer toegenomen. Lichte vaartuigen Geplande vaaruren Gerealiseerd Percentage Steunpunt Aruba 1967 1966 100% Steunpunt Curaçao 1967 2041 104% Steunpunt St. Maarten 1967 2133 108% 5 Totaal 5900 6140 104%

3
Extra vaarcapaciteit is gerealiseerd door het beschikbaar stellen van Hr.Ms. Pelikaan door de Commandant der Zeemacht in het Caraïbisch gebied.
4
Bij de vaardagen van de Jaguar zijn drie vaardagen opgenomen die daadwerkelijk zijn uitgevoerd door Hr.Ms. Pelikaan. 7




Kustwacht voor de Nederlandse Antillen en Aruba Jaarverslag 2009

2.2.3 Stationsschip
Hr.Ms. Van Amstel en Hr. Ms. Amsterdam zijn door het ministerie van Defensie ingezet om, binnen de kaders van het APB, kustwachttaken uit te voeren. De vaardagen zijn conform planning gerealiseerd. Gedurende de inzet voor de Kustwacht beschikte de stationsschepen over een geëmbarkeerd Kustwacht boardingteam, die afwisselend zijn geleverd door de drie maritieme steunpunten. Mede door de kennis, ervaring en bevoegdheden van deze teams beschikte het stationschip hierdoor over adequate rechtshandhavingscapaciteit bij de onderschepping en aanhouding van verdachte vaartuigen in de territoriale zee.
Eenheid Gepland Gerealiseerd Percentage Stationschip 92 dagen 92 100% 2.3 Beschikbare vliegende eenheden
2.3.1 DASH-8 maritiem patrouillevliegtuig
De geplande vlieguren zijn gehaald. De DASH-8 vliegtuigen hebben een succesvolle modificatie van de informatiesystemen ondergaan, die de kwaliteit van de inzet verder heeft verbeterd. De DASH-8 vliegtuigen zijn gedurende het jaar probleemloos ingezet en waren een belangrijke en effectieve asset voor de luchtverkenningscapaciteit (LVC) van de Kustwacht. De periodieke detachering op de Bovenwindse eilanden van een DASH-8 vliegtuig is dit jaar gecontinueerd, waardoor de luchtverkenningscapaciteit van de Kustwacht binnen het Caraïbisch gebied is verbreed. Eenheid Gepland Gerealiseerd Percentage DASH-8 1900 uren6 1919 101% 2.3.2 AS-355 helikopter
De inzet van de AS-355 heeft gedurende het jaar onder druk gestaan door vacatures en operationele beperkingen. Niettemin is de Kustwacht erin geslaagd de vlieguren AS-355 conform planning te realiseren. De eerste helft van het jaar beschikte de AS-355 over onvoldoende gekwalificeerd personeel. De personele beperkingen zijn na intensieve wervingsactiviteiten door de personeelsdiensten van het ministerie van Defensie en de Kustwacht vanaf de zomer grotendeels opgelost. Na een bezoek van de Militaire Luchtvaartautoriteit (MLA), medio 2009, bleek dat er sprake was van onvoldoende structurele borging van de kwaliteit van de helikopteroperaties bij de Kustwacht. Totdat er verbetermaatregelen zijn getroffen is de taakuitvoering vervolgens tijdelijk beperkt. Na de implementatie van een tijdelijke kwaliteitsorganisatie die zorgdraagt voor voldoende borging van helikopteroperaties en daarmee veilig en verantwoord opereren mogelijk maakt, is de beperking opgeheven. In 2010 wordt in overleg met de MLA verder gewerkt aan de structurele oplossing. Eenheid Gepland Gerealiseerd Percentage AS-355 700 uren 700 100% 2.3.3 Boordhelikopter stationschip (Lynx)
De Lynx helikopters aan boord van de stationsschepen hebben de geplande uren vrijwel volledig behaald (99%). Na een eerder dit jaar door technische factoren opgelopen achterstand is na overleg met het ministerie van Defensie het laatste deel van het jaar binnen technische en personele kaders meer ten behoeve van de Kustwacht gevlogen.
Eenheid Gepland Gerealiseerd Percentage Lynx 290 uren 288 99%

5
Afronding bij vaaruren per steunpunt omdat Jaarplanning van 5900 niet deelbaar is door drie. 6
Naast de 1900 uur voor de Kustwacht is in 2009 voor Defensie 104 uur additioneel gevlogen (totaal inclusief Kustwacht: 2023 uur).
8




Kustwacht voor de Nederlandse Antillen en Aruba Jaarverslag 2009

2.4 Overige beschikbare middelen
2.4.1 Walradarketen Benedenwindse eilanden
De walradar heeft probleemloos gewerkt. Gedurende het jaar is samen met de leverancier gewerkt aan het verder optimaliseren van zowel de performance als de inzetbaarheid van de walradar. 2.5 Nationale samenwerking
2.5.1 Vierhoeks overleg
De informatie-uitwisseling met de andere overheidsdiensten binnen het Koninkrijk die zich bezig houden met opsporings- en handhavingsdiensten is in 2009 voortgezet. De Directeur Kustwacht heeft deelgenomen aan de periodieke vierhoeksoverlegfora onder leiding van respectievelijk de Procureur- Generaal Aruba voor het land Aruba en de Procureur-Generaal van de Nederlandse Antillen voor het land Nederlandse Antillen. Aan deze overlegfora namen verder deel het Openbaar Ministerie (OM), de Douane en de Politie van de Nederlandse Antillen en Aruba. 2.5.2 Operationeel OM-overleg
Op uitvoeringsniveau heeft de Kustwacht deelgenomen aan periodiek overleg met het OM, de Kustwacht en de ketenpartners. Tijdens dit overleg zijn operationele zaken en onderzoeken besproken en is informatie uitgewisseld. Er was sprake van een succesvolle samenwerking met het OM, de Politie- en Douanediensten van de landen, het Recherche Samenwerkingsteam (RST) en andere relevante overheidsdiensten op de eilanden. Hierbij werd door de Kustwacht als uitvoerende organisatie veelvuldig assistentie verleend, zoals bij het transport van verdachten. 2.5.3 Maritiem Criminaliteitsbeeld
De Kustwacht participeert in de stuurgroep CriminaliteitBeeldAnalyse (CBA) voor de Nederlandse Antillen en Aruba. De Kustwacht heeft een eigen maritiem criminaliteitsbeeld opgesteld en hiermee een bijdrage geleverd aan het algehele criminaliteitsbeeld voor de Nederlandse Antillen en Aruba. 2.6 Internationale samenwerking
2.6.1 Venezuela en Dominicaanse Republiek
De Kustwacht heeft op SAR-gebied in 2009 gezamenlijke oefeningen gehouden met Venezuela en de Dominicaanse Republiek waardoor de samenwerking met deze landen verder is bestendigd. In het voorjaar is met Venezuela en de civiele reddingsorganisaties SARFA en CITRO de jaarlijkse kustwachtoefening "Open Eyes" gehouden. De oefening is naar tevredenheid van alle partijen verlopen. In het najaar is, op initiatief van de Kustwacht, voor de eerste keer de bilaterale SAR- oefening "Vigilante Eyes" met de marine van de Dominicaanse Republiek gehouden. Beoogd werd het trainen van de deelnemende eenheden in SAR-operaties en het uitwisselen van procedures en werkwijzen. De oefening vloeide voort uit de SAR overeenkomst van 2007 tussen de Dominicaanse Republiek en het Koninkrijk en wordt in 2010 herhaald. 2.6.2 Frankrijk
Op uitvoerend niveau is er regelmatig samengewerkt met de Franse autoriteiten. Dit betrof zowel samenwerking in rechtshandhaving nabij Sint Maarten, als dienstverlenende samenwerking (SAR) tussen de Kustwacht en de Franse Marine te Martinique. Voor wat betreft het personencontrole verdrag tussen Frankrijk en het Koninkrijk der Nederlanden verkeert dit verdrag thans in de uitvoerende fase. De bedoeling is dat risico-nationaliteiten op risicovluchten onderhevig zijn aan gezamenlijke controles in speciaal daarvoor aangewezen zones op beide luchthavens, zowel aan de Nederlandse kant als aan de Franse zijde.
9




Kustwacht voor de Nederlandse Antillen en Aruba Jaarverslag 2009

Hoofdstuk 3 Personeel

Cursus aanhoudingstechnieken 3.1 Algemeen
De uitvoering van het Personeelbeleidsplan 2008 ligt op schema. Het opleidingsplan is gereed en de nieuwe overlegstructuur is geïmplementeerd. Het beloningbeleid is in mei 2009 afgerond en de implementatie van het personeelsinformatiesysteem (People Time) is opgestart. 3.2 Formatie
De Kustwacht heeft 238 formatieplaatsen. Op 31 december 2009 had de Kustwacht een vullingsgraad van 94%. Door de groei van de kustwachtorganisatie in de afgelopen jaren was het aantal kaderleden te klein, terwijl er feitelijk nog onvoldoende ervaring was in de lagere rangen om door te stromen. Om de bedrijfsvoering zeker te stellen is er voor gekozen personeel al wel te laten doorstromen. Hierdoor is een kwalitatieve mismatch ontstaan. In 2009 zijn, met een doorloop naar 2010, voor het personeel opleidings- en doorstroomtrajecten opgezet die moeten leiden tot het oplossen van de mismatch. Hiertoe zijn en worden functionarissen door middel van een intern sollicitatieproces herplaatst binnen de Kustwacht. Daarnaast volgt een deel van de doelgroep opleidingen die hen op het gewenste niveau brengt en klaarstoomt voor het bekleden van functies met een hogere rang. 3.3 Werving
In 2009 is actief geworven op alle eilanden van de Nederlandse Antillen en Aruba door middel van het organiseren van Open Dagen, het presenteren van de Kustwacht op banenmarkten en het geven van voorlichting op scholen. Daarnaast is voor de Kustwacht geworven door het plaatsen van advertenties in de gedrukte media, op de televisie en via internet. 10




Kustwacht voor de Nederlandse Antillen en Aruba Jaarverslag 2009

Vanaf 2008 wordt er naar gestreefd om meer vrouwelijke kandidaten en inwoners van de Bovenwinden aan te nemen om een evenwichtiger personeelsbestand op te bouwen. De Kustwacht is er in 2009 in geslaagd dit streven te bewerkstelligen. De selectie voor de Initiële kustwachtopleiding (IKO) 2009/2010 heeft drie vrouwelijke cursisten (27%) opgeleverd en daarnaast zijn vijf cursisten (45%) afkomstig van de Bovenwindse eilanden (2008: één vrouwelijke cursist en twee cursisten van de Bovenwinden).
3.4 Organisatorische betrokkenheid personeel
3.4.1 Medezeggenschap
In samenwerking met de lokale vakbonden ABVO, STrAF (Nederlands Antilliaans kustwachtpersoneel), SEPPA (Arubaans kustwachtpersoneel) en de Nederlandse vakbonden KVMO en ACOM (Defensiepersoneel) is de Regeling Medezeggenschap Kustwacht opgesteld en ondertekend. Na uitvoerige voorbereidingen, waarbij onder meer kiesregisters zijn opgesteld en een commissie van toezicht is ingesteld, zijn in oktober de verkiezingen gehouden. Eerder dan voorzien is hiermee medezeggenschap formeel bij de Kustwacht geïntroduceerd. De Kustwacht is hiermee de eerste dienst met medezeggenschap binnen de Nederlandse Antillen en Aruba. De verkiezingen genoten een grote interesse bij de kustwachtmedewerkers en kende een opkomstpercentage van 85%.
3.4.2 Personeelsinformatiedagen
Naast medezeggenschap is het instrument personeelsinformatiedagen ingevoerd om de betrokkenheid van het personeel bij de organisatie te vergroten. Deze zijn dit jaar in maart voor het eerst gehouden en zullen vanaf nu jaarlijks worden gehouden. Het personeel wordt bij deze gebeurtenis door de afdelingshoofden geïnformeerd over de resultaten van het afgelopen jaar, de plannen voor het lopende jaar en een vooruitblik naar de komende jaren. De interactieve personeelsinformatiedagen zijn door het personeel op prijs gesteld. 3.4.3 Integriteitsplan Kustwacht
In 2009 zijn een integriteitsstatuut, een beroepscode en een signaleringsregeling integriteit opgesteld. In zakboekformaat zijn deze aan alle personeelsleden van de Kustwacht uitgereikt. De documenten vloeien voort uit het in 2008 opgestelde plan van aanpak "Borging van organisatorische en professionele integriteit".
3.4.4 Rechtspositie
In verband met de op handen zijnde staatkundige herstructurering heeft een inventarisatie plaatsgevonden van de bestaande rechtspositionele regelingen van de Nederlandse Antillen en Aruba. Hierbij zijn de verschillen en overeenkomsten op een overzichtelijke wijze in kaart gebracht. Dit vergelijkende overzicht vormt de basis voor de opdracht van de ingestelde werkgroep Rechtpositie. De werkgroep heeft tot taak voorstellen te doen voor het oplossen van de knelpunten in de uitvoering van de verschillende rechtspositionele regelingen met bijzondere aandacht voor de versterking van de mandaatregeling van de Directeur Kustwacht.
De werkgroep rechtspositie heeft in december op Aruba, Curaçao en Sint Maarten de landvertegenwoordigers en (waarnemend) leden van het Presidium geïnformeerd. Hierbij is de doelstelling en werkwijze van de Werkgroep Rechtspositie uiteengezet. De werkgroep levert in 2010 haar eindrapport op.
3.5 Scholing
Er is gewerkt aan het implementeren en verbeteren van opleidingen, trainingen en vorming van het personeel. In het kader het terugdringen van de personele mismatch is de bijscholingsbehoefte van kustwachtpersoneel geïnventariseerd en is een plan van aanpak opgesteld. Het beleid met betrekking tot normvaardigheden is geactualiseerd. Dit betreft kwalificatienormen voor het executief kustwachtpersoneel (zoals conditieproeven en schietvaardigheden). In 2009 zijn alle tien de cursisten geslaagd voor de Initiële Kustwachtopleiding (IKO 2008-2009). In oktober zijn 11 cursisten met de IKO voor 2009-2010 aangevangen. Gedurende de verslagperiode zijn als onderdeel van het opleidingsplan naast de initiële opleiding, diverse opleidingen en cursussen verzorgd om kennis en inzicht van het kustwachtpersoneel te vergroten.
11




Kustwacht voor de Nederlandse Antillen en Aruba Jaarverslag 2009

Dit betroffen onder meer:
· Opleiding Stuurman, Machinist en Boordwerktuigkundige voor cutterbemanningen; · de driverstraining die SUPER-RHIB-bemanningen leert omgaan met de specifieke eigenschappen van Super-RHIB's;
· de basistraining Medezeggenschapsraad (MR) voor de leden van de nieuwe MR's; · de Luchtvaart Indoctrinatie Cursus, verzorgd door het Commando Zeestrijdkrachten (CZSK) en bedoeld voor het vergroten van het luchtvaartbewustzijn van het betrokken kustwachtpersoneel. · de training "Optreden in het openbaar" voor executief personeel; · cursus Kustwacht Inspector Enclosed Shipcompartments in het kader van het vergroten van kennis omtrent veiligheid bij het betreden en werken aan boord van scheepsruimten.

12




Kustwacht voor de Nederlandse Antillen en Aruba Jaarverslag 2009

Hoofdstuk 4 Materieel

Onderhoud op Curaçao 4.1 Algemeen
Het materieel dat ten behoeve van de kustwachttaken wordt ingezet, bestaat uit varend en vliegend materieel van de Kustwacht en materieel van het ministerie van Defensie, zoals het stationsschip en de boordhelikopter. Het varende materieel van de Kustwacht bestond in 2009 uit drie cutters met elk een eigen bijboot, vier uitfaserende Inshores en twaalf Super-RHIB's. De Super-RHIB's doorlopen tot voorjaar 2010 een modificatietraject. Het vliegend materieel bestond uit één AS-355 helikopter en twee maritieme DASH-8 patrouillevliegtuigen.
4.2 Varend materieel
4.2.1 Cutters
Dit jaar hebben alle cutters hun regulier groot onderhoud inclusief een Lloyd's inspectie ondergaan. De cutters hebben een aantal materieeltechnische problemen gekend, die grotendeels voortvarend en met beperkte gevolgen voor de inzetbaarheid konden worden aangepakt. De cutter Jaguar vroeg de meeste aandacht in te bijzonder door de noodzakelijke vervanging van beide assen. Het verwervingstraject van de assen wordt in maart 2010 afgerond. Door middel van het aanbieden van een behoeftestelling is in 2009 het verwervingstraject opgestart voor de vervanging van de bijboten van de cutters.
4.2.2 Super-RHIB's
De materiële beschikbaarheid van de Super-RHIB's in 2009 is geborgd door het in een gezamenlijke inspanning van de Defensie Materieelsorganisatie (DMO), de afdeling Materieelslogistiek (MATLOG) van het Commandement der Zeemacht Caraïbisch gebied (CZMCARIB) en de Kustwacht opzetten 13




Kustwacht voor de Nederlandse Antillen en Aruba Jaarverslag 2009

van een inspectieregime. Momenteel zijn zeven gemodificeerde Super-RHIB's afgeleverd. De laatste gemodificeerde Super-RHIB's zullen in maart 2010 in het Caribische gebied arriveren. 4.2.3 Inshores
Om de verminderde beschikbaarheid Super-RHIB's door het modificatietraject op te vangen zijn de nog niet afgevoerde Inshores ook in 2009 operationeel ingezet binnen de Kustwacht. Na afronding van het modificatietraject van de Super-RHIB's zullen de Inshores, die aan het einde van hun technische levensduur zijn, worden verschroot.
4.3 Vliegend materieel
4.3.1 DASH-8
Provincial Airlines Limited (PAL) heeft naar tevredenheid van de Kustwacht zorg gedragen voor een continue beschikbaarheid van maritieme DASH-8 patrouillevliegtuigen. Deze vliegtuigen zijn gestationeerd op het kustwachtsteunpunt Hato en zijn periodiek gedetacheerd op de Bovenwinden. 4.3.2 AS-355
Heli Holland draagt volgens contract middels een eigen onderhoudssysteem en eigen onderhoudspersoneel zorg voor de beschikbaarheid van de AS-355. In 2009 heeft het bedrijf, behoudens de geplande onderhoudsperioden naar tevredenheid gezorgd voor optimale beschikbaarheid van de helikopter. In april is de interim helikoptercapaciteit verlengd voor periode tot de implementatie van de nieuwe helikoptercapaciteit. De behoeftestelling voor aangepaste helikoptercapaciteit is in 2009 verder vormgegeven. Het verwervingsproces dient in 2012 te worden afgerond.
4.4 Vastgoed
Op het gebied van infrastructurele aanpassingen en vernieuwingen is het een rustig jaar geweest. Belangrijkste activiteiten betroffen de uitbreiding van het Kustwacht stafgebouw voor de afdeling opleiding, de vervanging van de hangaarvloer op Hato en het opstarten van het aanbestedingstraject voor aanpassingen van de boothuizen van de maritieme steunpunten.

14




Kustwacht voor de Nederlandse Antillen en Aruba Jaarverslag 2009

Hoofdstuk 5 Rechtshandhaving en liaison

Samenwerking eenheden Kustwacht en Defensie 5.1 Algemeen
De Rijkswet Kustwacht voor de Nederlandse Antillen en Aruba is per 1 mei 2009 van kracht geworden. De Rijkswet heeft ertoe geleid dat de Kustwacht over ruimere strafvorderlijke bevoegdheden en een zelfstandige geweldsinstructie beschikt. Dankzij de Rijkswet kan de Kustwacht in de uitvoering van haar rechtshandhavingstaken slagvaardiger optreden. Het personeel van de Kustwacht en haar ketenpartners zijn in een aantal sessies voorgelicht over de inhoud en toepasbaarheid van de Rijkswet.
5.2 Rechtshandhaving
Net als in voorgaande jaren heeft de Kustwacht ook in 2009 toegezien op de naleving van de scheepvaartverkeersregels en het geven van voorlichting aan doelgroepen, zoals koopvaardij, visserij en recreatievaart. Daarnaast lag bij toezicht op visserij de nadruk op het opsporen van ongeoorloofde bedrijfsmatige vormen van visserij in de Exclusieve Visserij Zone, intensief toezicht houden op de Sababank en controle op speervisserij.
5.3 Liaison
In het kader van liaisonactiviteiten onderhoudt de Kustwacht nauwe contacten met de Directie Scheepvaart en Maritieme Zaken (DSMZ) van de Nederlandse Antillen en de Directie Scheepvaart Aruba. Dit jaar zijn op Aruba onder meer afspraken gemaakt over samenwerking in het kader van het innemen van vaarbewijzen en controle op veiligheidsmiddelen aan boord van kleine vaartuigen. De Kustwacht voert als onderdeel van haar rechtshandhavingstaken ook toezicht op het naleven van milieuregelgeving. In samenwerking met het Openbaar Ministerie (OM) van de Nederlandse Antillen en de Dienst Ruimtelijke Ordeningen en Volkshuisvesting (DROV) te Curaçao is beleid ontwikkeld met betrekking tot toezicht op vervuiling en illegale bouwwerken langs de kustwateren. Hierbij zijn tevens afspraken gemaakt over de wijze van optreden, bevoegdheden en verantwoordelijkheden in het toezichtproces.
15




Kustwacht voor de Nederlandse Antillen en Aruba Jaarverslag 2009

Hoofdstuk 6 Voorlichting

Kustwachtvoorlichting op een Banenmarkt 6.1 Algemeen
De bevolking van de Nederlandse Antillen en Aruba is dit jaar door middel van persberichten en berichtgeving op internet geïnformeerd over rechtshandhavingsacties en SAR-acties van de Kustwacht. Daarnaast zijn de samenwerking van de Kustwacht met respectievelijk Venezuela en de Dominicaanse Republiek en de bezoeken van diverse hoogwaardigheidsbekleders uitvoerig in de media belicht. In het kader van werving is actief voorlichting gegeven op middelbare onderwijsinstellingen binnen de Nederlandse Antillen en Aruba. Ten slotte is bij een aantal publieke gelegenheden demonstraties gegeven van kustwachteenheden. De voorlichtingsactiviteiten hebben in belangrijke mate bijgedragen aan de positieve beeldvorming over de Kustwacht en een goed wervingsresultaat.
6.2 Persvoorlichting
De voorlichtingsafdeling van de Kustwacht verstuurde in 2009 in totaal 42 persberichten (2008: 35) over SAR-acties, drugsbestrijdingsoperaties en algemene kustwachtaangelegenheden. Aan de lokale, nationale en internationale media is informatie verstrekt over de inzet van de Kustwacht ten behoeve van de zoektocht naar de vice-consul van de Verenigde Staten op Curaçao. Dit geldt ook voor de inzet van de Kustwacht voor het nabij Bonaire neergestorte lijnvliegtuig van Divi Divi-air en de berging ervan naderhand. Voorts zijn in de media de oefeningen met Venezuela en de Dominicaanse Republiek breeduit belicht en is de media geïnformeerd over algemene aangelegenheden zoals commandowisselingen, de beëdiging van kustwachtambtenaren en de inwerkingtreding van de Rijkswet Kustwacht.
6.3 Vlagvertoon
Voorafgaand aan de oefening "Open Eyes" is Punto Fijo te Venezuela bezocht door eenheden van de Kustwacht. Daarnaast hebben eenheden van de Kustwacht ter afsluiting van de oefening "Vigilante 16




Kustwacht voor de Nederlandse Antillen en Aruba Jaarverslag 2009

Eyes" met de marine van de Dominicaanse Republiek Santo Domingo bezocht en daarbij diverse representatieve activiteiten ontplooid. De Kustwacht heeft om de band met de lokale bevolking te versterken demonstraties gegeven tijdens diverse evenementen op de Nederlandse Antillen en Aruba. 6.4 Website
In 2009 is de interactieve website: www.kustwacht.an gemiddeld 1000 keer per maand bezocht. De website verschaft actueel nieuws over spraakmakende reddings- en rechtshandhavingsacties. Daarnaast treft de bezoeker achtergrondinformatie aan over de organisatie, het personeel en het materieel. Ter ondersteuning van de wervingsactiviteiten kunnen bezoekers hier informatie vinden over het werken bij de Kustwacht.
6.5 Ondersteuning bezoek delegaties
De afdeling voorlichting heeft in 2009 ondersteuning geboden aan diverse bezoekende delegaties. Dit betrof onder andere bezoeken van de gezaghebbers van Bonaire, St. Maarten en St. Eustatius. Tevens heeft een aantal Defensieautoriteiten, waaronder de Minister van Defensie, de Staatssecretaris van het ministerie van Defensie en de Commandant der Zeestrijdkrachten de Kustwacht bezocht. Tijdens de bezoeken zijn de hoogwaardigheidsbekleders rondgeleid en voorgelicht over de resultaten en de toekomstplannen van de Kustwacht.

17




Kustwacht voor de Nederlandse Antillen en Aruba Jaarverslag 2009

Hoofdstuk 7 Economie en Organisatie

Ondertekening convenant Kustwacht - Commando Zeestrijdkrachten 7.1 Algemeen
In augustus 2009 heeft de Rijksministerraad het Lange Termijn Plan 2009-2018 (LTP) goedgekeurd. Het LTP vormt de komende jaren het fundament voor de jaarplannen van de Kustwacht. Een aantal studies en voorbereidingen dat voortvloeit uit het LTP is in 2009 opgestart. Dit betreffen onder meer een studie naar duikcapaciteit, het versterken van stafcapaciteit en de verwerving voor de vervanging van de bijboten. In 2010 zal ook invulling worden gegeven aan de in het LTP aangekondigde studies; inzake eventuele uitbreiding van de middelgrote varende capaciteit en het walradarsysteem naar de Bovenwindse eilanden.
7.2 Management Control
In het kader van het uitbreiden van staffunctionaliteit, het ondersteunen van de bestuurlijke processen en de zorg voor optimalisering van de bedrijfsvoering is dit jaar begonnen met het vormgeven van de management control functionaliteit. Hiervoor is vanuit CZSK ondersteuning geboden door de plaatsing van een projectofficier. Als onderdeel van het verbeteren van de planning- en controlcyclus is aandacht geschonken aan de rapportagestructuur, met als uitgangspunt het APB 2010-2014. De onderlinge samenhang tussen de verschillende planproducten en (deel)rapportages is hierdoor verbeterd. Daarnaast is gewerkt aan invoering van prestatie-indicatoren die het inzicht verder vergroten. Een eerste aanzet hiertoe is in het Jaarplan 2010 opgenomen7. 7.3 Formatiebeheer
Een werkgroep is ingesteld om de evaluatie uit te voeren van de huidige, in 2005 vastgestelde, formatie. Er is met het Presidium van de Kustwacht en de vakbonden afgestemd over het te volgen

7
Kamerstuk 2009-2010, 32123X, nr. 96
18




Kustwacht voor de Nederlandse Antillen en Aruba Jaarverslag 2009

proces om te komen tot een Formatiebrief 2010. Aan de evaluatie nemen de Medezeggenschapsraden Kustwacht, de vakbonden en de meest betrokken Landsdiensten deel. In december was een eerste bijeenkomst met de landen, vakbonden en medezeggenschapsraden. 7.4 Samenwerking CZMCARIB
De samenwerking met de Defensieorganisatie in het algemeen en CZMCARIB in het bijzonder is in 2009 bestendigd en bevestigd door middel van een convenant. Het convenant beschrijft de afspraken tussen het ministerie van Defensie en de Kustwacht voor de levering van wederzijdse ondersteunende diensten. Het betreft hier zowel ondersteunende diensten in het Caraïbisch gebied als ondersteunende diensten geleverd door onderdelen van de defensieorganisatie en CZMCARIB in het bijzonder. Daarnaast maakt deze overeenkomst de wijze waarop de dienstverlening tot stand komt inzichtelijk.
7.5 Financieel jaarverslag
In deze paragraaf staat de financiële verantwoording van de Kustwacht over 2009 centraal. Na een algemene beschouwing volgt een toelichting op de mutaties in de begroting voor het jaar 2009. Vervolgens komt de budgetrealisatie aan de orde, uitgesplitst per artikelonderdeel. Hierbij worden de verschillen tussen budget en realisatie nader toegelicht. Alle genoemde bedragen zijn vermeld in duizenden euro's.
7.5.1 Algemeen
De uitgaven over 2009 worden toegelicht aan de hand van de volgende uitgavenposten: · Lokaal personeel: ten laste van dit onderdeel komen de salarissen, het werkgeversdeel van de pensioenbijdrage en ziektekosten, de sociale lasten, overwerk en de verschillende toelagen voor het lokaal kustwachtpersoneel in dienst van de landen de Nederlandse Antillen en Aruba. · Defensiepersoneel: ten laste van dit onderdeel komen salarissen, sociale lasten, overwerk en toelagen voor onregelmatige dienst van defensiepersoneel. · Overige personele exploitatie: ten laste van dit onderdeel komen personele uitgaven anders dan salarissen van zowel lokaal personeel als militair personeel. Deze uitgaven zijn in sterke mate afhankelijk van de personeelssterkte en de planning van activiteiten. · Materiële exploitatie: bij dit artikelonderdeel zijn alle materiële uitgaven ondergebracht. · Investeringen: onder deze uitgavenpost vallen projecten voor de nieuwbouw van infrastructuur en aanschaf van nieuw groot materieel.
· Inzet Defensiemiddelen: onder deze uitgavenpost worden de personele en materiële exploitatiekosten inzichtelijk gemaakt die samenhangen met de inzet van door het ministerie van Defensie beschikbaar gestelde operationele eenheden (het fregat met bijbehorende boordhelikopter) en die onderdeel uitmaken van de Defensiebegroting. 19




Kustwacht voor de Nederlandse Antillen en Aruba Jaarverslag 2009

7.5.2 Budget en realisatie 2009
Onderstaande tabel geeft de realisatie weer van de Kustwacht over het jaar 2009. BUDGETREALISATIE 2009 KWNA&A Uitgaven (in x 1000)
Budget Betaald Verschil % Exploitatie
Lokaal personeel 6.388 6.579 191 103,0 Defensiepersoneel 3.990 4.454 464 111,6 Overige personele exploitatie 2.741 2.360 -381 86,1 Materiële exploitatie 5.603 5.613 10 100,2 Subtotaal exploitatie 18.722 19.006 284 101,5 Luchtverkenning
Luchtverkenning 13.570 10.459 -3.111 77,1 Totaal exploitatie 32.292 29.465 -2.827 91,2 Investeringen
Investeringen 2.836 1.690 -1.146 59,6 Totaal Landen (excl. Defensiemiddelen) 35.128 31.155 -3.973 88,7 Defensiemiddelen
Inzet 3.442 3.437 -5 99,8 Totaal Kustwacht 38.570 34.592 -3.978 89,7 In december 2009 heeft de Audit Dienst Defensie een controle uitgevoerd over het afgelopen boekjaar die heeft geleid tot een goedkeurende accountantsverklaring. Hieronder wordt ingegaan op de belangrijkste verschillen tussen de (herziene) begroting 2009 en de daadwerkelijke onderrealisatie per peildatum 30 november 2009, die per saldo ca. 4,0 m bedraagt.

Realisatie Exploitatie
Lokaal personeel: er is enerzijds sprake van een beperkte onderrealisatie op de salarissen van het personeel, die is veroorzaakt door een lagere koers van de gulden en een lagere bezetting dan planmatig voorzien. Anderzijds is sprake van een overrealisatie op ziektekosten door een eenmalige additionele betaling van k 335 aan het Land de Ned erlandse Antillen met betrekking tot het

werkgeversdeel van de ziektekosten. In 2009 is per saldo daardoor 191 k meer gerealiseerd dan

gebudgetteerd.
Defensiepersoneel: de salarismaanden december 2008 tot en met november 2009 zijn volledig verwerkt in de realisatie van dit onderdeel. De overrealisatie van 464 k wordt veroorzaakt door het

tijdelijk vervullen van enkele extra functies door Defensiepersoneel, alsmede door loonaanpassingen van Defensie, de met een maand vervroegde uitbetaling van de eindejaarsuitkering in november 2009 en koersverschillen die doorwerken in het salaris van het uitgezonden Defensiepersoneel. Overige personele exploitatie: de realisatie van de overige personele exploitatie is 381 k lager

uitgevallen dan gebudgetteerd. Dit wordt met name veroorzaakt door een lagere realisatie van dienstreizen en een onderrealisatie bij opleidingen door vertraging bij de contractvorming. Materiële exploitatie: het budget voor materiële exploitatie is volledig gerealiseerd. Binnen dit artikelonderdeel is een onderrealisatie waarneembaar op uitgaven voor brandstoffen als gevolg van lagere brandstofprijzen en de instandhouding van de Super-RHIB's ten gevolge van het uitgevoerde modificatietraject. Hiermee konden extra uitgaven voor instandhouding van de cutters (ca. 528k)

worden opgevangen.
Luchtverkenningcapaciteit: in 2009 is 3,1 M minder gerealiseerd dan in de h erziene begroting

voorzien. Naast het feit dat lagere brandstofprijzen hierop van invloed zijn geweest heeft dit -zoals reeds in het jaarverslag 2008 aangegeven- met name te maken met de op handen zijnde noodzakelijke vervanging van de helikoptercapaciteit. Vanaf 2010 worden de eerste uitgaven hiervoor verwacht. Vanaf 2011 zal het budget volledig worden gerealiseerd. 20




Kustwacht voor de Nederlandse Antillen en Aruba Jaarverslag 2009

Realisatie Investeringen
Het investeringsbudget voor 2009 is met 1146 k ond erschreden. Op de volgende punten heeft een

verschuiving plaatsgevonden:
Super-RHIB's: het daadwerkelijke modificatieproces van de Super-RHIBS bij de DMO wordt in maart 2010 afgerond. De aanbesteding van de laatste fase van het project als geheel, de bijbehorende infrastructurele voorzieningen (boothuis en liften), heeft een aanvang gemaakt in november 2009. De daarvoor benodigde budgetten zijn doorgeschoven naar 2010 en 2011. Midlife-update cutters: in 2009 heeft een onderrealisatie plaatsgevonden ten aanzien van dit project. De onderrealisatie wordt veroorzaakt door de herfasering naar 2010 en 2011 van de vervanging van de bijboot van de cutters en de aanschaf van een onderhoud- en voorraadsysteem. Kleine projecten: de vervanging van het Bedrijfsprocessensysteem voor dataverwerking is door onvoorziene vertraging in het verwervingstraject verschoven naar 2010.

Realisatie Defensiemiddelen
Bij de inzet defensiemiddelen zijn dertien vierwekelijkse periodes ten laste van het begrotingsjaar 2009 gebracht. De marginale onderrealisatie houdt verband met de realisatie van het aantal vlieguren van de boordhelikopter (99,8%).
7.5.3 Financiering
De exploitatie (exclusief de uitgaven voor luchtverkenningscapaciteit en de inzet defensiemiddelen) wordt gefinancierd door de deelnemende landen met inachtneming van de verdeelsleutel: 6/9 Nederland, 2/9 Nederlandse Antillen en 1/9 Aruba. Deze verdeelsleutel is alleen van toepassing op die delen van de exploitatiebegroting waar in het verleden afspraken over zijn gemaakt. Op basis van de daadwerkelijke realisatie over 2009 is de verdeelsleutel berekend. OPBOUW FINANCIERING 2009 Kustwacht Uitgaven (in x 1000) Betaald Minus Verdeelsleutel Lokaal personeel 6.579 Defensiepersoneel 4.454 Overige personele exploitatie 2.360 Materiele exploitatie 5.613 Exploitatie integraal 19.006 minus:
Lokaal personeel LVC/Hato 401 Defensiepersoneel LVC/Hato 1.905 Overige personele exploitatie Hato 19 Materiele exploitatie Hato 26 Subtotaal Hato buiten verdeelsleutel 2.351 Totaal exploitatie verdeelsleutel 16.655 Investeringen integraal 1.690 minus:
Investeringen vorige LTP 1.536 Subtotaal Inv. Buiten verdeelsleutel 1.536 Totaal investeringen verdeelsleutel 154 Totaal via verdeelsleutel 16.809 21




Kustwacht voor de Nederlandse Antillen en Aruba Jaarverslag 2009

BIJLAGE A. DRUGSVANGSTEN
Overzicht van de drugsvangsten, uitgesplitst naar soort (in kilogrammen) Eiland Cocaine Heroine Cannabis Totaal Aruba 71,5 0 84,9 156,4 Bonaire 412,5 0 0 412,5 Curacao 513,2 0,8 0 514 Saba 0 0 0,8 0,8 Sint Eustatius 0 0 0 0 Sint Maarten 0 0 88,4 88,4 Totaal 997,2 0,8 174,1 1172,1 Chronologisch overzicht van de meest opvallende drugscases in 2009 Op 18 februari onderzoeken de cutter Jaguar en een Inshore een verdacht walradarcontact. Er worden vijf illegalen aangetroffen op het strand bij Fuik op Curaçao. Bij de aanhouding wordt ook ruim 40 kilo cocaïne aangetroffen en in beslag genomen. De Go-fast wordt later door de DASH-8 verlaten aangetroffen. Het onderzoek is aan de douane en politie overgedragen. Op 21 april is in een gezamenlijke actie van de Douane te St. Maarten en de Kustwacht tijdens een routinecontrole aan boord van een motorschip in de haven van Pointe Blanche (St. Maarten) 50 kilo marihuana onderschept. Eén persoon is aangehouden. Op 29 april wordt nabij Aruba op basis van inlichtingen een vaartuig positief geïdentificeerd. De cutter Panter onderschept het vaartuig en begeleidt de bark naar de haven, alwaar het vaartuig wordt onderzocht. In een verborgen compartiment wordt ruim 60 kilo cocaïne en bijna 10 kg marihuana aangetroffen, die samen met het vaartuig in beslag worden genomen. De zes bemanningsleden worden aangehouden door de Politie van Aruba.
Op 8 oktober wordt door het RCC een walradarcontact gespot tussen Curaçao en Bonaire dat in noordelijke richting vaart. De DASH-8 en een Super-RHIB worden ingezet. Na een langdurige achtervolging wordt de boot na het afvuren van een waarschuwingsschot onderschept aan de Noordkant van Curaçao nabij Playa Canoa. Nadat de boot tot stoppen is gedwongen, zinkt het vaartuig. Vier opvarenden worden aangehouden en tevens wordt 312 kg cocaïne en één kg heroïne in beslag genomen.
Op 13 oktober komt een melding bij de Kustwacht binnen dat voor de kust van Bonaire een vliegtuig is neergestort. Na verificatie van de melding zijn alle beschikbare eenheden van de Kustwacht ingezet. Gedurende de nachtelijke uren wordt een eerste slachtoffer aangetroffen met enkele balen Cocaïne. De volgende morgen wordt een tweede slachtoffer geborgen en worden nog enkele balen met verdovende middelen uit het water gehaald. In totaal is 412,5 kg cocaïne gevonden. Alle goederen en enkele wrakstukken zijn overgedragen aan de Politie van Bonaire. Op 17 oktober tijdens een patrouille neemt een Super-RHIB van Steunpunt Aruba omstreeks 03.00 uur een klein onverlicht vaartuig waar voor de kust van Aruba. Bij controle blijkt het te gaan om een kajak met één persoon. Zodra de kajakker de kustwachtpatrouille in de gaten krijgt gooit hij drie balen in het water en springt er achteraan. De man wordt onderschept en aangehouden. De balen worden gelokaliseerd en blijken 53,2 kg marihuana en 1 kg cocaïne te bevatten. De verdachte en de verdovende middelen zijn overgedragen aan de Politie van Aruba. Hierna worden nog twee personen die betrokken zijn bij het transport aangehouden.
Op 28 oktober neemt de bemanning van de cutter Poema een snel varend contact waar. De Poema lanceert hierop haar bijboot. Het vaartuig wordt onderschept en geboard. Aan boord bevindt zich één opvarende en twee sporttassen met daarin 39,3 kg marihuana. De verdachte en de verdovende middelen worden overgedragen aan de Douane van Sint Maarten. 22




Kustwacht voor de Nederlandse Antillen en Aruba Jaarverslag 2009

Hieronder zijn enkele grafieken opgenomen die de resultaten over de afgelopen vier jaar visualiseren: Totaal aantal drugsonderscheppingen 18
16
14
12
10
8
6
4
2
0
j 2006 j 2007 j 2008 j 2009 Totaal onderschepte drugs in kg's 2500
2000
1500
1000
500
0
j 2006 j 2007 j 2008 j 2009

Verdeling inbeslagname per soort drugs 2500
2000
1500 Cocaine Heroine 1000 Marihuana 500
0
j 2006 j 2007 j 2008 j 2009

Inbeslagname drugs per STP 1600
1400
1200
1000 AUA 800 CUR 600 SXM 400
200
0
j 2006 j 2007 j 2008 j 2009

23




Kustwacht voor de Nederlandse Antillen en Aruba Jaarverslag 2009

BIJLAGE B. SAR CASES
Onderstaande tabel geeft een totaalbeeld van de SAR-cases in 2009. Vanuit het aantal gemelde cases wordt weergegeven in welke gevallen daadwerkelijk optreden noodzakelijk was. Vervolgens wordt aangegeven waaruit het handelen van de Kustwacht heeft bestaan (preventief of redding) en hoeveel personen bij deze verschillende cases waren betrokken. Resultaten acties SAR acties (inclusief betrokken personen) Steunpunt Gemeld Optreden Preventie Redding Curaçao 119 66 52 (120) 27 (48) Sint Maarten 41 23 22 (21) 8 (19) 8
Elders 31 3 11 (9) 3 (0) Totaal 243 124 116(220) 46(86) Een selectie uit de SAR-cases van de Kustwacht:
Op 4 maart ontvangt het RCC van het Steunpunt Sint Maarten een melding van een nabij Sint Maarten ter hoogte van de Mulletbaai in zee neergestorte helikopter. Een kustwachteenheid wordt naar de gemelde locatie gedirigeerd alwaar ook een aantal civiele vaartuigen ter assistentie aanwezig zijn. De inzittenden hebben ongedeerd de helikopter kunnen verlaten en zijn uit het water gehaald. De helikopter is later geborgen.
Op 6 juli worden nabij Aruba kustwachteenheden ingezet na een melding over een omgeslagen vaartuig met twee te water geraakte opvarenden. Een Super-RHIB en de cutter Panter voeren een zoekslag uit naar de twee personen. Na ongeveer twee uur zoeken worden de personen aangetroffen en uit het water gered.
Op 25 september komt een melding over een vermist persoon binnen. Het blijkt te gaan om de vice- consul van de Verenigde Staten op Curaçao. Betrokkene is niet meer thuisgekomen en er zijn aanwijzingen dat hij mogelijk te water is geraakt in de omgeving van het Spaanse water. Gedurende meerdere dagen wordt vervolgens in samenwerking met andere instanties intensief op en nabij Curaçao gezocht. Tijdens de uitvoerige zoekacties zet de Kustwacht varend en vliegend materieel in en wordt ook gebruik gemaakt van sonar en duikers van CZSK. Ondanks alle inzet wordt betrokkene niet gevonden.
Op 22 oktober ontvangt het RCC een melding vanuit Bonaire dat een klein lijnvliegtuig nabij Klein Bonaire in zee is gestort. Hierop wordt de boordhelikopter van het stationschip, welke in de buurt op patrouille is, naar de plaats van ongeval gestuurd. Vanuit Curaçao wordt de cutter Panter naar Bonaire gedirigeerd om te helpen zoeken naar de inzittenden. De negen passagiers weten het toestel ongedeerd te verlaten en geven aan dat de piloot door de crash bewusteloos is geraakt en nog vast zit in zijn stoel. Na enkele minuten zinkt het toestel echter en door de grote diepte slaagt men er niet in om de piloot te redden. Na meerdere pogingen is het op 18 december gelukt om het vliegtuig te bergen.
Op 7 december komt een melding binnen van de Franse marine aangaande een noodoproep van een zinkend vaartuig vijf zeemijlen nabij Saba. Hierop worden een DASH-8 patrouillevliegtuig en de cutter Poema ingezet. Het vaartuig wordt enkele minuten later door de DASH-8 gelokaliseerd. Het blijkt te gaan om een grote zeilboot die al half gezonken is. Een visser in de buurt heeft de opvarende aan boord genomen en de zeilboot op sleep genomen richting Saba.

8 Dit betreft meldingen afkomstig van vaartuigen op zee. 24




Kustwacht voor de Nederlandse Antillen en Aruba Jaarverslag 2009

BIJLAGE C. AFKORTINGEN
APB Activiteiten Plan en Begroting ACOM Algemeen Christelijke Organisatie van Militairen ABVO Algemene Bond van Overheidspersoneel CITRO Citizens Rescue Organisation Curaçao CZSK Commando Zeestrijdkrachten CZMCARIB Commandement der Zeemacht Caraïbisch Gebied DMO Defensie Materieel Organisatie IGO Informatie Gestuurd Optreden IKO Initiële Kustwacht Opleiding KVMO Koninklijke Vereniging van Marineofficieren KWNA&A Kustwacht voor de Nederlandse Antillen en Aruba LVC Luchtverkenningscapaciteit LTP Lange Termijnplan
MLA Militaire Luchtvaart Autoriteit PAL Provincial Airlines Limited PV Proces Verbaal
RCC Redding en Coördinatie Centrum SAR Search and Rescue
SARFA Search and Rescue Foundation Aruba SEPPA Sindicato di Empleadonan Publico y Priva di Aruba SRF Search and Rescue Foundation Sint Maarten STrAF Sindikato Trahadornan di Aduana i Fiskalia VIU Verbeterde Informatie-uitwisseling

25






---- --