Beprijzen weggebruik onvermijdelijk

08/06/2010 11:27

Rai Vereniging

Filebestrijding en verduurzaming van onze mobiliteit maken niet echt onderdeel uit van de verkiezingscampagnes. Wat dat betreft is de toekomst van Nederland wel erg sterk versmald tot enkele hoofdthema's. RAI Vereniging vindt dat niet terecht, zeker nu Nederland op het gebied van mobiliteit voor grote uitdagingen staat.

Peter Janssen, directeur RAI Vereniging, stelt dat zonder aanvullend beleid het verkeer in Nederland de komende jaren nog vaker vast zal komen te staan dan nu al het geval is. "Een nieuw kabinet dient in dat dossier slagvaardig op te treden. Daarvoor is het noodzakelijk dat langs meerdere wegen wordt gewerkt: bouwen, benutten, beprijzen en slimme afspraken tussen werkgevers en werknemers over woon-werkverkeer zoals onder andere voorgesteld door de Taskforce Mobiliteitsmanagement onder leiding van Lodewijk de Waal."

Beprijzen draait daarbij volgens RAI Vereniging om het principe van betalen naar gebruik. "Wat het nadrukkelijk niet moet worden is meer betalen voor hetzelfde", aldus Janssen. "Wat je dan doet is het autorijden zo duur maken dat men het niet meer kan betalen, dat is niet eerlijk en eerlijkheid is nu juist een belangrijke drijfveer achter het idee van betalen naar gebruik."

Een vorm van beprijzen draagt volgens Janssen ook bij aan het voortzetten van het beleid van CO2-reductie van het huidige kabinet. "Onze handtekening staat onder het Sectorakkoord mobiliteit, logistiek en infrastructuur 'Duurzaamheid in beweging' dat beoogt in 2020 12 tot 15 Mton CO2-reductie te hebben gerealiseerd. De automotive branche draagt daar significant aan bij en aan die afspraak willen we alle ondertekenaars graag houden".

Peter Janssen vraagt ook aandacht voor de ongeveer 40.000 mensen die in Nederland in de automotive (toeleverings)industrie werken. "Het nieuwe kabinet dient oog te hebben voor deze industrietak. De verlenging van de huidige deeltijd WW-regeling is een goede aanzet. De regeling heeft ervoor gezorgd dat medewerkers van automotive bedrijven niet in de WW kwamen. Waardevolle kennis en vaardigheden konden zo behouden blijven bij die bedrijven. Wij pleiten voor een verdere verlenging van deze regeling." sluit Janssen zijn betoog af.

Einde bericht





http://www.raivereniging.nl