Marketing topics in 2010: social network marketing en brand management

08/06/2010 13:22

Berenschot

Utrecht, 8 juni 2010 - De marketing topics van 2010 zijn social network marketing en brand management. Dat blijkt uit het grote Berenschot/MarketingTribune-marketingtrendonderzoek dat is gehouden onder Nederlandse marketingprofessionals. Nieuwe trends in de top 10 zijn authenticiteit en new business models.

De vijf meest genoemde trends van dit jaar zijn social network marketing (54 procent), brand management (54%), nieuwe communicatieplatformen (46%), innovatie (42%) en authenticiteit (39%). Op de plaatsen 6 tot en met 10 staan trends die gerelateerd zijn aan de business en het meetbaar maken van de resultaten van marketinginspanningen. Op hoofdlijnen concluderen de onderzoekers dat marketeers social networks en online media steeds beter gaan benutten en dat uniforme merkuitstraling een noodzaak is om effectief te kunnen communiceren. De uitkomsten zijn afkomstig uit de zevende editie van het Berenschot-onderzoek naar trends onder marketingprofessionals dat dit jaar voor de derde keer heeft plaatsgevonden in samenwerking met het vakblad MarketingTribune.

Opvallende nieuwkomer in de top-10 is duurzaamheid. Na jaren in de top-10 te hebben gestaan was duurzaamheid (people, planet, profit) in het recessiejaar 2009 gezakt naar plaats 39. Dit jaar staat deze trend weer op nummer 6. Dalers zijn 'Budget cuts for marketing' en allerlei vormen van 'marketing metrics, CRM en database marketing'.

Het trendonderzoek 2010 biedt inzicht in de wijze waarop marketeers met behulp van nieuwe media de koers naar groei proberen te vinden. Innovatie, nieuwe communicatieplatformen, merkbeleid, social networks en authenticiteit zijn echte marketingonderwerpen waarin geïnvesteerd moet worden. Maar wel met een duidelijk plan en een harde rendementseis. Het gaat niet alleen om people en planet maar zeker ook om profit. New business models en marketing accountability staan niet voor niets in de top 10. De grote uitdaging van de marketeer in 2010 wordt hoe hij zijn/haar merk authentiek neer kan zetten in deze nieuwe kanalen en hoe deze kanalen vanuit de communicatiefunctie door kunnen groeien naar de distributiefunctie. De vraag die opgeld doet is: Ben jij wel authentiek?

Voor het onderzoek zijn meer dan 1500 marketeers rechtstreeks benaderd. Daarnaast hebben lezers van MarketingTribune en bezoekers van een aantal sites (Stichting Techniek en Marketing, Marketing Executive Center, Marketingfacts, MarketingTribune, Berenschot) de online enqu(ee)te ingevuld. In totaal zijn 255 enqu(ee)tes volledig ingevuld. In de enqu(ee)te konden marketeers trends benoemen in drie categorieën. Hierbij konden ze aangeven de impact van deze trends is op de marketingmix.





http://www.berenschot.nl/marketingtrends