Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

VPRO kiest geen partij in Museum voor Communicatie Elf nieuwe verkiezingsaffiches tonen partijkarakter in plaats van slappe leuzen en bekende koppen, vanaf dinsdag 8 juni

Den Haag, 4 juni 2010 - De elf opmerkelijke verkiezingsaffiches die de VPRO Gids liet ontwerpen als gezonde tegenreactie op het huidige campagnemateriaal zijn vanaf dinsdag 8 juni te zien in het Museum voor Communicatie. Geen oude beeldtaal, saaie typografie en neutrale (=betrouwbare?) portretten, maar het beeld dat een partij oproept wordt getoond. Deze spontane presentatie sluit aan bij de lopende tentoonstelling De kiezer verleid? Verkiezingsaffiches NL/DE en is te zien tot en met december 2010.

Beeld in plaats van boodschap
'Het gemiddelde verkiezingsprogramma in Nederland is vijftig pagina's dik. Wie van de twaalf miljoen kiesgerechtigden zal de programma's lezen alvorens op 9 juni zijn stem uit te brengen voor de Tweede Kamerverkiezingen?', vraagt VPRO Gids hoofdredacteur Hugo Blom zich af. Om duidelijk te maken dat verkiezingen allang niet meer om de boodschap, maar juist om beeldvorming gaan, gaf de VPRO Gids elf ontwerpers en illustratoren opdracht dit te verbeelden. Hun interpretatie van het karakter van de partij moest daarbij voorop staan. De nieuwe affiches met bananen en peren, borden voor koppen, goddelijk licht en zelfs bouquet-romannetjes nemen het op tegen de neutrale portretten, vaak saaie typografie en oude beeldtaal waar de Nederlandse kiezer het volgens de huidige politieke partijen mee moet doen.

Geen portret
In de huidige tentoonstelling De kiezer verleid? Verkiezingsaffiches NL/DE stemden al ruim 260 bezoekers op het beste affiche. Daarbij konden zij kiezen uit 46 affiches uit Nederland en Duitsland van 1918 tot nu. Uit deze verkiezing blijkt dat de partij identiteit (40%) en het partijprogramma (29%) veel belangrijker zijn dan het zoveelste portret van de lijsttrekker (7%). Absolute winnaar is daarbij het PSP affiche uit 1971(!) waar een naakte vrouw in een weiland met de leus 'ontwapenend' het belangrijkste programmapunt op de toenmalige agenda verbeeldt. Het werk van ontwerper George Noordanus verleidt ons kennelijk meer dan de lieve lach van Halsema (2003) of het knaloranje logo van de VVD. (NB: alle bezoekers mogen stemmen, ook meerdere malen. Deze gegevens zijn slechts een grove weergave van de realiteit).

Stem!
Het Museum voor Communicatie roept iedereen die zich nog even wil bezinnen alvorens te kiezen, op de affiches te komen bekijken. Evenals de VPRO trekt het museum zelf geen partij, maar inspireert het zwevende bezoekers graag. De VPRO Gids is deze week in een split run uitgegeven. Elke abonnee ontving gister één van de elf covers.

De kiezer verleid? Verkiezingsaffiches NL/DE is mogelijk gemaakt door Stichting Design Den Haag in het kader van de manifestatie Den Haag Design en Overheid en is te zien tot en met december 2010. Museum voor Communicatie, zeestraat 82, 2518 AD Den Haag, www.muscom.nl, 070 330 75 00



Ingezonden persbericht