Ingezonden persbericht


Persbericht

Makro koopt eerste Hollandse Nieuwe 2010

Diemen, 8 juni 2010 ­ Het eerste vaatje Hollandse Nieuuwe is vandaag op de Scheveningse visafslag geveild voor 58.000 euro aan Makro Nederland. Het is de eerste keer dat de groothandel meedoet aan de veiling. De opbrengst komt dit jaar, net als vorig jaar, ten gunste aan de Stichting Kinderpostzegels.

'Dagelijks worden zeventien Makro-vestigingen door heel Nederland bevoorraad met 90 verschillende soorten verse vis. De vis is rechtstreeks afkomstig van de visafslag. Om de kwaliteit van de verse vis te waarborgen, is de aan- en verkoop van vis op het juiste moment in het seizoen erg belangrijk. Meedoen aan de veiling van het eerste haringvaatje past daarom goed binnen het aankoopbeleid en de uitstraling van Makro', aldus Jean-Pierre Bienfait, algemeen directeur Makro Nederland.

Alle haring voldoet dit jaar wederom aan het keurmerk duurzame visserij. Duurzame handel is voor Makro erg belangrijk. De groothandel stimuleert het ontwikkelen van programma's van duurzame visserij en is daarom aangesloten bij het initiatief duurzame handel (IDH). Bovendien is Makro MSC-gecertificeerd (Marine Stewardship Council).

De visafdeling kent een belangrijke positie binnen de Makro. De afgelopen jaren heeft Makro haar visafdeling vernieuwd om nog beter op de behoeften van de klanten in te kunnen spelen. 'We signaleren dat onze klanten steeds meer advies op maat vragen. Als uitzondering op onze cash & carry formule is onze visafdeling daarom een bedieningsafdeling . Ook volgen medewerkers van de visafdeling een intensief opleidingsprogramma (o.a. SVO mbo-traject) om onze klanten goed te kunnen adviseren. Het gaat om het creëren van beleving en het professioneel omgaan met ons uitgebreide assortiment vis', aldus Bienfait. Het centraal stellen van klanten en het optimaal inspelen op de individuele klantenwensen, is onderdeel van de nieuwe koers die Makro onderleiding van Jean-Pierre Bienfait vaart. Daarbij is eigen ondernemerschap een belangrijke pijler, waarbij iedere medewerker (5.500 in totaal) als primair doel heeft om de (lokale) behoeften van klanten te bevredigen.

Makro Nederland
Makro Nederland B.V. bestaat momenteel uit 17 Makro-vestigingen en een hoofdkantoor in Diemen, en heeft in totaal 5.500 werknemers. Makro onderscheidt zich in de markt door de cash & carry-formule, het scherpe prijspeil en een volledig assortiment food- en non-foodproducten voor professionele en zakelijke inkopers. METRO Cash & Carry International is vertegenwoordigd in 30 landen met meer dan 670 zelfbedieningsgroothandels. Met meer dan 100.000 medewerkers wereldwijd heeft het bedrijf een omzet gerealiseerd van ¤ 30,6 miljard inn 2009. METRO Cash & Carry is een salesdivisie van METRO Group, een van de grootste en meest belangrijke internationale retailbedrijven. In 2009 heeft METRO Group een omzet van ¤ 65,5 miljard gerealiseerd. Het bedrijf teelt circa 300.000 werknemers en heeft meer dan 2.100 verkooppunten in 33 landen. De Group bestaat uit de volgende salesdivisies die allemaal individueel opereren binnen hun eigen marktsegment: METRO/MAKRO Cash & Carry ­ de internationale lei der op het gebied van groothandel -, REAL Hypermarkets, Mediamarkt en Saturn ­ Europees lleider op het gebied van elektronica ­ en de Galeria Kaaufhof. Meer informatie op: www .metrogroup.de.