Contentindustrie groeimotor van creatieve industrie en ICT-sector

03/06/2010 11:34

iMMovator

IMMovator presenteert de nieuwe editie van de Cross Media Monitor 2010

Ondanks de economische crisis blijft de contentindustrie in Nederland groeien en heeft inmiddels de 150.000 banen gepasseerd. De contentindustrie is het sterkst groeiende onderdeel van de creatieve industrie en ICT-sector in Nederland. Sinds 1996 bedraagt de gemiddelde jaarlijkse groei maar liefst 3,3% en ook in de jaren 2007-2009 is nog een groei gerealiseerd van ruim 9.500 banen. Gezamenlijk hebben de ICT-sector en de creatieve industrie in Nederland in 2009 met ca. 520.000 banen een aandeel van 6,5% in de totale Nederlandse werkgelegenheid. De trend zet door dat een steeds groter deel van de groei wordt gevormd door zelfstandige professionals en steeds minder door grote bedrijven. In Amsterdam en Utrecht is tweederde van de nieuwe banen in de Creatieve Industrie en de helft van de nieuwe banen in ICT een zzp-er.

Bij de groei in de contentindustrie valt op dat de scheppende bedrijfstakken sterk groeien. De werkgelegenheid in de exploitatiefase -omroepen, uitgeverijen- groeit echter nauwelijks of loopt zelfs terug. Het is een teken dat het medialandschap kantelt. Digitale distributie krijgt de overhand en internet neemt een steeds groter deel in de informatieconsumptie. De geproduceerde content vindt via nieuwe kanalen haar weg naar de consument.

De ICT-sector stabiliseert zich in Nederland op een totaal van ruim 425.000 banen met sterke verschillen tussen de bedrijfstakken. De softwaresector heeft zich sinds 2006 hersteld van de snelle krimp in de periode 2001-2005. Facilitaire en digitale ICT-diensten groeien door. De klappen vallen in de grafische en de hardware-industrie.

Amsterdam en Hilversum zijn veruit de grootste ''content'' producerende steden. Niet alleen televisieprogramma's, maar ook reclame, kranten, tijdschriften en internet sites vallen hieronder.

Amsterdam, Utrecht, Almere en Amersfoort zijn grote groeiers, samen goed voor tweederde van de nieuwe banen in de ICT-sector en ruim een derde van de nieuwe banen binnen de creatieve Industrie. Amsterdam is en blijft het onbetwiste centrum van creatieve industrie en ICT-sector met ruim 60.000 banen met ook de hoogste werkgelegenheidsgroei van 20.000 banen sinds 1996.

Dit zijn de belangrijkste trends die te lezen zijn in de derde editie van de Cross Media Monitor. Het onderzoek wordt tijdens het Mediapark Jaarcongres op 9 juni aanstaande gepresenteerd en gepubliceerd.

De Cross Media Monitor is in opdracht van iMMovator Cross Media Network uitgevoerd door TNO in samenwerking met prof. dr. Paul Rutten (Universiteit Leiden). Werkgelegenheidscijfers vormen de basis van de Cross Media Monitor. De focus ligt op de Noordvleugel van de Randstad, waar beide sectoren sterk zijn geconcentreerd. Het rapport vergelijkt bovendien de top-25 cross media steden in Nederland met elkaar. Lokaal zijn grote verschillen zichtbaar. De cijfers worden geĂŻnterpreteerd en aangevuld met de inhoudelijke visie van Rutten en zijn team. De Cross Media Monitor geeft daarmee inzicht in de trends en economische ontwikkeling van de creatieve industrie en de ICT-sector op nationaal, regionaal en lokaal niveau.





http://www.mediaparkjaarcongres.nl


Noot voor de redactie:


Noot voor de redactie,