Erasmus Universiteit Rotterdam

Promotie M. Acciaro

Titel proefschrift
Bundling Strategies in Global Supply Chains

---

Promotors:
Prof.dr. H.E. Haralambides

---

Datum
10 juni 2010 09:30

---

Locatie:
Woudestein, senaatszaal

---

Faculteit
Erasmus School of Economics (ESE)

Bundeling logistieke diensten goed voor klant én opdrachtgever

Wie een reis boekt bij een reisbureau betaalt een bedrag waarvan bijvoorbeeld het verblijf, de vliegreis en het eten wordt betaald. In de logistiek is deze bundeling veel minder ingeburgerd. Toch zijn er grote voordelen voor zowel verlader als transporteur te halen als er vaker wordt gekozen voor geïntegreerde logistieke oplossingen. Dat stelt Michele Acciaro in zijn proefschrift Bundling Strategies in Global Supply Chains. Donderdag 10 juni 2010 promoveert Acciaro aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Bedrijven als DHL, Panalpina en TNT werken al jaren als `integrator', maar luchtvrachtmaatschappijen en rederijen zijn veel minder ver met het gebundeld aanbieden van logistieke diensten. Acciaro toont aan in zijn onderzoek dat hij deed met onder meer een rederij dat bundelen altijd voordelen biedt voor klant en logistiek dienstverlener.

Acciaro onderscheidt twee vormen van bundeling. Enerzijds kan een logistiek dienstverlener een bundelen op prijs. Met andere woorden: hij biedt een prijs naar de klant, maar de diensten worden ook door anderen geleverd. In die zin is deze bundeling vooral een marketinginstrument die het klanten vergemakkelijkt prijzen en diensten te vergelijken.

Anderzijds is er sprake van productbundeling. Hierbij biedt de logistieke dienstverlener zelf de diensten aan. Bij deze bundeling kan de aanbieder sturing geven bijvoorbeeld door bij lage vraag op een bepaalde dag de prijs te verlagen. Of hij kan de verplaatsing van lege containers die mogelijk wordt door een bepaalde afvaart laten meewegen in zijn prijstelling.

In de luchtvaart is deze strategie al jaren gemeengoed. Wie ver van te voren boekt en op een onhandige tijd wil vliegen, betaalt weinig voor een vlucht. In de logistiek zijn deze mechanismen minder gebruikelijk.

Ook het fenomeen van toeslagen en extra's als meer beenruimte, eerder inchecken en eten, die bij een vlucht geboekt kunnen worden, zal zijn intrede doen in de logistieke wereld, schetst Acciaro. Wie een container wil laten vervoeren, zal ook behoefte hebben aan terminalafhandeling en landtransport.

Het gaat erom dat logistieke dienstverleners diensten aanbieden die gewild zijn en daarnaast zaken aanbieden die in het verlengde liggen. Vergelijk het met een webshop als Bol.com waar bij elke product ook wordt vermeld welke accessoires andere mensen erbij hebben gekocht. Deze strategie van bundeling leidt tot meer tevredenheid bij de klanten, stelt Accairo.

Het onderzoek van Michele Acciaro is verricht in het Erasmus Research Institute of Management (ERIM), de gezamenlijke door de KNAW erkende onderzoeksschool van Rotterdam School of Management/ Erasmus University en de Erasmus School of Economics. Aan ERIM zijn ruim 300 onderzoekers verbonden. ERIM organiseert tevens het Erasmus Doctoral Programme in Business and Management voor de opleiding van jonge, veelbelovende wetenschappers. www.erim.eur.nl