Ingezonden persbericht


Alkmaar, 8 juni 2010

Persbericht

Snelle aanpak N235 en N247 vereist

Het bedrijfsleven(1) heeft in een reactie aan de provincie Noord-Holland gevraagd om zo snel mogelijk de bereikbaarheid van de regio Waterland te verbeteren. Het is nu zo druk op de N235 en N247 en in de bussen tussen Amsterdam en Purmerend dat er structurele oplossingen onontkoombaar zijn.

"Met alleen slimmere wegbelijning of betere afstemming van de stoplichten komen we er echt niet meer", aldus Guido de Wit, voorzitter VNO-NCW Noordwest-Holland. "Natuurlijk kan met dat soort oplossingen de pijn iets worden verlicht, maar uiteindelijk zal de aanleg van extra rijstroken op beide wegen, een nieuwe brug in Broek in Waterland en een volledige busbaan tussen Purmerend en Amsterdam pas echt helpen. De verbreding van de N244 en een spitsstrook langs de A7 richting Amsterdam zullen tevens sterk helpen bij het oplossen van het probleem."

Ook het bedrijfsleven zelf denkt na om hun personeel op een andere wijze te laten werken. "Thuiswerken, flexibele werktijden, propageren van fiets en OV zijn enkele voorbeelden", zo licht De Wit. Voor het goederenvervoer wordt aan de overheid gevraagd om zogenaamd Tovergroen in te voeren. "Dit werkt middels lussen in de weg om vrachtwagens te detecteren en met een groene golf voor hen, wordt de doorstroming sterk verbeterd.".

De provincie Noord-Holland, stadsregio Amsterdam, stadsdeel Amsterdam Noord en de gemeenten Waterland, Edam-Volendam, Purmerend verrichten een studie naar de Bereikbaarheid Waterland. Zij hebben zich tot doel gesteld om nog voor het einde van dit jaar tot de keuze van oplossingen te komen.

"We zijn blij dat de overheden iets willen doen aan de bereikbaarheid van Waterland. Maar ik moet nog zien, hoeveel geld zij beschikbaar willen stellen voor oplossingen.", sluit de Wit af.

(1) De reactie is verstuurd door: TLN Noordwest, EVO, Kamer van Koophandel Noordwest-Holland, Kamer van Koophandel Amsterdam, VOWA, MKB Noordwest-Holland, MKB Amsterdam, VNO-NCW Noordwest-Holland en VNO-NCW regio Amsterdam


---

Voor meer informatie

Jan Jacob Beelaerts van Blokland, secretaris VNO-NCW Noordwest-Holland,

T. 070 349 08 20, T. 06 557 246 50,

E: beelaerts@vno-ncwwest.nl

I: www.vno-ncwwest.nl

Bijgevoegd is de notitie welke aan de provincie is gestuurd.

Notitie

|Aan              |:|J. Engelsman, provincie Noord-Holland             |
|Van              |:|Jan Jacob Beelaerts van Blokland                  |
|Datum            |:|8 juni 2010                                       |
|Referentie       |:|N.080610/NWH                                      |
|Betreft          |:|Project Bereikbaarheid Waterland                  |
Naar aanleiding van de bijeenkomst op 2 juni hebben TLN Noordwest, EVO, Kamer van Koophandel Noordwest-Holland, Kamer van Koophandel Amsterdam, VOWA, MKB Noordwest-Holland, MKB Amsterdam, VNO-NCW Noordwest-Holland en VNO-NCW regio Amsterdam zich gebogen over probleemanalyse en oplossingsrichtingen inzake Bereikbaarheid Waterland. In deze brief gaan wij hierop in.

Inleiding
Het bedrijfsleven juicht het toe dat de provincie Noord-Holland in samenspraak met de stadsregio Amsterdam en de drie gemeenten een oriëntering doet naar de problemen én oplossingen naar de bereikbaarheid van de regio Waterland. Van het open proces dat wordt gebezigd, maken we dankbaar gebruik en we zijn positief gestemd dat de door ons eerder aangedragen oplossingsrichtingen terug te vinden zijn in de longlist. Voor het bedrijfsleven is een goede bereikbaarheid essentieel en we hopen dat, ondanks een zeer krap tijdspad, de uitvoering van de oplossingen niet lang op zich hoeven te laten wachten. Toegezegd is dat het proces wordt begeleid door een klankbordgroep; het bedrijfsleven gaat er van uit dat zij hierin breed vertegenwoordigd is.

Probleemanalyse
Wij onderschrijven de situatieschets waarin melding wordt gemaakt over de capaciteitsproblemen op zowel de weg (N235 en N247) als in het openbaar vervoer. Opvallend genoeg is dat in de afbakening de scope van dit onderzoek direct wordt beperkt tot deze twee wegen. Een ruimere inkadering biedt juist mogelijkheden voor nieuwe initiatieven en oplossingsrichtingen. Toegejuicht kan worden dat de betrokken overheden direct aan de slag willen, gelet op de gestelde tijdsplanning. De problemen in het gebied zijn ook van dien aard dat oplossingen snel nodig zijn. Echter korte termijnoplossingen zoals verkeersmanagement en nieuwe belijning zijn niet afdoende om de bereikbaarheid van het gebied te verbeteren. Daarvoor zullen zwaardere ingrepen noodzakelijk zijn. Wij zijn dan ook van mening dat de oplossingen gevonden moeten worden in twee verschillende fasen: korte termijn (binnen 2 jaar) en lange termijn (meer dan 2 jaar).

Oplossingsrichtingen korte termijn
Deze oplossingen kunnen zonder veel problemen en kosten worden uitgevoerd. Het gaat dan vooral om lokaties waar kruisend en linksafslaand verkeer wordt tegengegaan. Met andere woorden: de kruising bij 't Schouw, de passage van Broek in Waterland en de twee pontjes in het Noordhollands Kanaal. Bij 't Schouw wordt de kruising te zwaar belast door busverkeer vanuit Amsterdam richting Purmerend. In de ochtenduren is bij de Broek in Waterland, de invoeging van busverkeer het grootste probleem. Tenslotte zetten de beide pontjes de N235 teveel op slot, terwijl relatief maar een zeer beperkt aantal mensen gebruik maakt van de pontjes. Doorstroming op de N235 en N247 zal sterk verbeterd worden wanneer kleine oplossingen worden gezocht in de vorm van:
. openstelling van spitsstrook in zuidelijke richting langs de A7. De voorgenomen openstelling in 2012 zou vervroegd moeten worden. Hiermee wordt verkeer weggetrokken van de N235 en N247.
. De verbreding van de N244 is tevens een noodzakelijke uitbreiding zodat verkeer "verleid" wordt om via deze weg en de A7 richting Amsterdam te rijden.
. Uit de vaart nemen van de pontjes tijdens de ochtend- en avondspits. De doorstroming op de N235 wordt hierdoor sterk verbeterd. In combinatie met één hooguit twee snelheidsregimes, over de hele N235, maakt het wegbeeld een stuk rustiger.
. Het invoegen van de bus bij Broek in Waterland dient anders te worden geregeld. De wachttijd is te lang. Door de invoeging andersom te laten plaatsvinden (auto voegt in bij bus) wordt de wachttijd verkort.
. Dynamisch verkeersmanagement zoals op de corridor Amsterdam - Alkmaar dient ook in de Waterlandse regio te worden ingevoerd. Naast monitoring van het wegverkeer kunnen DRIP's, geplaatst op de A7, A10, N235, N244 en N247, de automobilisten meer informatie geven over de toestand op de weg. Bij eventuele calamiteiten kunnen omrijroutes via deze DRIP's worden aangegeven.

Oplossingsrichtingen lange termijn
Dit soort maatregelen zullen prijziger en ingrijpender zijn. Maar eerdergenoemde korte termijn oplossingen zullen de druk op de wegen onvoldoende verminderen en zwaardere maatregelen zijn bitter noodzakelijk. Ook wij, organisaties van het bedrijfsleven, erkennen het belang van het landschap en delen de mening dat, daar waar mogelijk, grote ingrepen voorkomen moeten worden, maar zijn soms toch noodzakelijk. Wij stellen de volgende oplossingsrichtingen voor:
. Het betreft hierbij met name het wegnemen van de kruisende bussen richting Purmerend op de kruising van 't Schouw. Overwogen kan worden om één gehele busbaan aan te leggen vanaf Purmerend tot aan Buikslotermeer, welke 's ochtends in zuidelijke richting wordt gebruikt en 's middags in noordelijke richting. Hiertoe behoeft de route slechts op twee beperkte lokaties uitgebreid te worden. Voor zowel het openbaar vervoer als het verkeer wordt de betrouwbaarheid hierdoor sterk verbeterd.
. Hoewel de hoeveelheid vrachtverkeer een zeer beperkt aandeel kent in het verkeersaanbod, kan vlotte doorstroming hiervan toch veel voordelen opleveren.. In diverse delen van ons land zijn groene golven (zogenaamd bijlage tovergroen) voor vrachtverkeer ingesteld, waardoor zware voertuigen niet hoeven af te remmen en de overlast (lawaai, stof, CO2) verminderd wordt. Wij stellen voor om een dergelijk regime ook op de N247 en de N244 in te voeren.
. De brug in Broek in Waterland zal wegens groot onderhoud in de komende jaren onder handen worden genomen. Dit is een uitgelezen moment om een beperkte verbreding mogelijk te maken. Analoog van de Hollandse Brug (A6) kan dan een extra rijstrook aangelegd worden die in de spitsrichting gebruikt kan worden. Tevens kan gedacht worden aan de bouw van een aparte brug voor langzaam verkeer.
. Interessante optie is het uitzetten van de VRI's bij 't Schouw. Door dit twee weken te doen, en de bussen met het verkeer mee te laten rijden, kan inzicht verkregen worden of deze wel nodig zijn. Overigens kan een rotonde, met de juiste proporties, ook een oplossingsrichting zijn.
. Uitbreiding van wegcapaciteit op de N235 en N247 zal toch noodzakelijk zijn. De minst ingrijpende oplossing is door het realiseren van een extra wegvak welke in beide richtingen gebruikt wordt maar enkel in de spitsrichting.
. Op langere termijn zal een structurele verandering in het OV-systeem aan de orde zijn. Dit hoogwaardige openbaar vervoersysteem moet passen bij de vraag en de relatie tussen Amsterdam en de regio Waterland.

Oplossingen bedrijfsleven
Ook het bedrijfsleven kijkt zelf naar mogelijkheden om de bereikbaarheid te verbeteren. Hierbij zijn in samenwerking met individuele bedrijven initiatieven genomen om het autogebruik tijdens de spits te verminderen. Hier kan gedacht worden aan flexibele werktijden en het propageren van het gebruik van openbaar vervoer en fiets. De mogelijkheden hiertoe moeten verder uitgewerkt, maar kunnen ook ondersteuning gebruiken. Wij vragen u om hieraan mee te werken, zowel in ruimtelijke zin als in financiële zin.

Bijlage TOVERgroen

Bij dit concept wordt kortweg gezegd het vrachtverkeer op 300 meter afstand voor de stopstreep van een verkeerslicht gedetecteerd. Op basis van deze detectie krijgt de richting waarop het vrachtverkeer rijdt langer groen. Door middel van een dynamisch bord langs de kant van de weg krijgt het vrachtverkeer al op enige afstand voor het verkeerslicht te weten dat het door kan rijden zodat het de snelheid zo veel als mogelijk vast kan houden. TLN is bedenker en tevens groot voorstander van het toepassen van TOVERgroen. Door deze maatregel is niet alleen economische winst te halen vanwege een betrouwbare reistijd en het voorkomen van afremmen en weer optrekken, ook het milieu en de verkeersveiligheid zijn erbij gebaat. Bovendien verbetert het rijcomfort van de vrachtwagenchauffeur.

Ter informatie:
Vanuit stilstand met een versnelling van 0,72 m/s2 (aanname) duurt het circa 30,8 seconde totdat de vrachtwagen 80 km/uur rijdt. Na die tijd van 30,8 seconde heeft de vrachtwagen een afstand van circa 343 meter afgelegd. Een vrachtwagen die met constante snelheid (80 km/uur) dezelfde afstand aflegt, doet hier circa 15,4 seconde over. Het verschil in tijd als gevolg van optrekverlies bedraagt (30,8 - 15,4 =) 15,4 seconde. het optrekken van 0 naar 80 km/u van een beladen vrachtauto kost ongeveer 1 liter brandstof. En elke liter brandstaf besparing scheelt weer 2,6 kilo koolstofdioxide (CO2) en veel andere schadelijke stoffen. De eventuele negatieve effecten die verwacht kunnen worden omdat andere richtingen mogelijk langer moeten wachten, zijn daarbij weg te strepen tegen de voordelen. Dit is aangetoond in een effectstudie van adviesbureau Arane (2004). Men heeft hierin voor twee wegen in Brabant de effecten in beeld gebracht en men beveelt aan TOVERgroen op meer plaatsen toe te passen. Op trajecten (N-wegen) met veel kruispunten waarop het verkeer door verkeerslichten worden geregeld en waar een relatief grote hoeveelheid vrachtverkeer gebruik van maakt is het systeem TOVERgroen kansrijk om kosten te besparen en de luchtkwaliteit te verbeteren. TLN wijst er met nadruk op dat het concept/systeem TOVERgroen in planstudies of de uitwerking van een OTB van een N-weg moet worden opgenomen.


---- --