Ingezonden persbericht


Persbericht, Amsterdam 10 juni 2010

ING, NIKE, BAVARIA EN GROLSCH WINNAARS VOORBEREIDING WK

Al ruim voor het WK spelen veel bedrijven in op het WK. De WK-acties van Bavaria en Grolsch zijn de afgelopen twee weken het meest effectief geweest en hebben ervoor gezorgd dat deze merken meer worden geassocieerd met het WK. Ook zijn mensen zich meer bewust geworden welke merken het Nederlands Elftal sponsoren, zoals ING en Nike. Dit blijkt uit een recent onderzoek van Bureau Consumenten Onderzoek (BCO) in opdracht van De Telegraaf onder bijna 300 Nederlanders.

Inhaakcampagnes barsten los voordat het WK begonnen is De afgelopen twee weken zijn de campagnes rondom Oranje en het WK geĂŻntensiveerd. Gemiddeld worden de reclames van de merken uit de top 10 nu bijna drie keer zo vaak herinnerd. Vooral de campagnes van Bavaria, nieuwkomer in de top 10, en Grolsch zijn opgevallen. Daarnaast zijn ook de supermarkten weer sterk vertegenwoordigd in de top 10 met Albert Heijn, C1000 en Super de Boer. Heineken staat net als twee weken geleden op 1. Andere bedrijven in de top 10 zijn De Telegraaf, ING, Coca Cola en de NOS.

Opvallende acties
Bavaria wordt dankzij haar DutchDress WK-actie meer in verband gebracht met Oranje. Een ander merk dat meer geassocieerd wordt met het WK is Grolsch. Haar actie om het bier koel te houden tijdens het WK heeft hiervoor gezorgd.

KNVB-sponsoren meer in verband gebracht met Oranje ING en Nike worden na afloop van de uitzwaaiwedstrijden vaker geassocieerd met Oranje. Door het zien van de wedstrijden zijn mensen zich ervan bewust dat Nationale Nederlanden het Nederlands Elftal niet meer sponsort, waardoor deze verzekeraar daalt van 2 naar 8.

Inhaakwedstrijd
Daarnaast wordt ook de inhaakkampioen van het WK bepaald. Bij elk groot sportevenement heeft BCO de afgelopen jaren in opdracht van De Telegraaf, een inhaakwedstrijd georganiseerd. Dit jaar volgt er ook een inhaakwedstrijd rondom het WK Voetbal in Zuid-Afrika. Na afloop wordt "De beste inhaker van het WK" bepaald. De Telegraaf ondersteunt dit initiatief met kosteloos onderzoek, tevens ontvangt de beste WK-inhaker een gratis herplaatsing van de advertentie (zelfde formaat).

Continue meting tijdens WK
Tijdens het WK blijft BCO meten. Hierdoor is exact te zien welke effecten de reclame-inspanningen van adverteerders tijdens het WK hebben.

Over De Telegraaf
Als de krant met de meest gelezen sportkatern van Nederland, is De Telegraaf de bron voor het laatste sportnieuws rondom de evenementen. Telesport.nl, het grootste online Sportnieuwsportaal van Nederland, houdt de Nederlandse sportliefhebber 24 uur per dag volledig op de hoogte van Oranje op http://www.telegraaf.nl/telesport/wk2010. Met de online special worden bezoekers op alle fronten bediend, onder andere met het dagelijkse Telesport Vancouver journaal (video) en de eigen tweets ter plaatse krijgen sportliefhebbers een kijkje achter de schermen van de Winterspelen. Nu al is sprake van enorme toename in bereik binnen Telesport.nl en specifiek binnen de Vancouver sectie, zowel in pageviews als (unique) visits. De Telegraaf meet maandelijks het Oranjegevoel. De Telegraaf is onderdeel van Telegraaf Media Nederland.

Over Telegraaf Media Nederland
Telegraaf Media Nederland is onderdeel van TMG (Telegraaf Media Groep) en heeft in haar print portfolio o.a. landelijke, regionale en gratis dagbladen, tijdschriften en huis-aan-huisbladen. Online exploiteert Telegraaf Media Nederland meer dan honderd websites, waarvan een belangrijk gedeelte met landelijk, regionaal of lokaal nieuws. Ook heeft Telegraaf Media Nederland activiteiten op het gebied van (video)productie. Telegraaf Media Nederland is het meest complete mediahuis van Nederland, met mediamerken en -platformen die onmisbaar zijn voor consument en adverteerder.

Top 10: reclame gezien over Oranje/het WK
Positie (vorige meting) Merk Percentage (vorige meting)
1 (1)
Heineken 29% (11%)

2 (3)
Albert Heijn 28% (9%)

3 (10)
Bavaria 22% (4%)

4 (4)
De Telegraaf 18% (8%)

5 (8)
C1000 17% (5%)
(6)
ING 17% (6%)
7 (2)
Coca Cola 15% (10%)
8 (11)
Super de Boer 13% (4%)
9 (31)
Grolsch 11% (1%)
(19)
NOS 11% (3%)
Gemiddeld
19% (7%)

Top 10: in verband gebracht met Oranje/het WK
Positie past bij het WK Merk
Positie past bij Oranje
Merk

1 (1)
Heineken 37%

1 (1)
Heineken 42%

2 (3)
Coca Cola 24%

2 (5)
ING 34%

3 (4)
Nike 21%
3 (3)
Rabobank 31%
3 (7)
NOS 21%

4 (8)
Nike 28%
3 (9)
ING 21%

5 (4)
NOS 25%

6 (2)
Adidas 20%

6 (9)
Adidas 25%

7 (10)
Bavaria 19%
7 (6)
De Telegraaf 25%

8 (6)
De Telegraaf 15%
8 (2)
Nationale Nederlanden 24%

9 (19)
Grolsch 15%
9 (10)
De Nederlandse Staatsloterij 23%

10 (5)
Nationale Nederlanden 14%
10 (16)
Bavaria 22%

Noot voor de redactie (