Heerlen neemt krimp serieus met inzet van 'Serious Game'

10/06/2010 16:16

ROI, Opleiding, Coaching & Advies

Bevolkingsdaling is het onderwerp van gesprek in steeds meer plaatsen, van Groningen tot Limburg. Op den duur zal heel Nederland minder bewoners tellen. Deze zogenaamde krimpregio's voeren verschillende experimenten uit om de leefbaarheid op peil te houden of zelfs te verbeteren. Een bijzonder beleids- en trainingsinstrument voor de omgang met krimp is de Serious Game die speciaal voor krimpregio's is ontwikkeld. Op 11 juni gaat deze in première tijdens het i-Betafestival in Heerlen, om de herstructureringsopgave te ondersteunen. Het spel is ontworpen door advies- en opleidings-organisatie ROI en RO2, een bureau op het gebied van gaming en gebiedsontwikkeling. De Krimpgame is ontwikkeld in opdracht van het Ministerie van Binnenlandse Zaken.

Serious games, gespeeld op een computer, worden al enkele jaren gebruikt voor het trainen van professionals. Steeds vaker zet de overheid deze games in bij het ontwikkelen van beleid. De betrokken overheden en belangengroepen gaan dan beleidsopties uitproberen in een virtuele wereld, die bestaat in een netwerk van laptops. Bij de serious game bevolkingsdaling is dat Krimpstad. Die wereld is in 3D net zoals entertainment games als SimCity of World of Warcraft, maar dan gemaakt met serieuze doelstellingen.

Aan Krimpstad ligt een model ten grondslag dat de effecten van de beleidskeuzes doorrekent voor de fysieke en sociale leefbaarheid en de economische ontwikkeling in de regio. Zo krijgen de deelnemers inzicht in de afwegingen die ze moeten maken bij het realiseren van hun gezamenlijke, maar ook eigen organisatiedoelstellingen. Maar zeker zo belangrijk is dat de deelnemers inzicht krijgen in de brede implicaties van bevolkingsdaling en de belangen van de andere partijen. Het spel wordt namelijk gespeeld door zowel provincies, gemeenten, bedrijven, woningcorporaties, onderwijs- en zorginstellingen en die hebben allemaal hun eigen invalshoek van bevolkingsdaling. Bijvoorbeeld: een woningcorporatie denkt dan in de eerste plaats over de nodige veranderingen in de woningvoorraad, terwijl een zorginstelling zich afvraagt hoe ze aan de stijgende vraag naar zorgpersoneel kan voldoen bij een dalend aantal schoolverlaters. De uitdaging voor de deelnemers ligt in het vinden van nieuwe samenwerkingsverbanden en creatieve oplossingen in huidige en toekomstige krimpregio's. De krimpgame helpt hierbij.





http://www.roi-opleidingen.nl