Hoogopgeleide starters verlaten de balans tussen werk en privé

11/06/2010 10:42

Telegraaf Media Nederland

Op de vraag 'Wat wil je over 5 jaar op werkgebied hebben bereikt?' zetten hoogopgeleide afstudeerders en starters niet langer 'een goede balans tussen werk en privé' op de eerste plaats. Deze balans, jarenlang kenmerkend voor de huidige generatie Y, moet nu het veld ruimen voor behoefte aan persoonlijke ontwikkeling en diepgang.

Zo blijkt uit de resultaten van de gisteren gepresenteerde Nobiles MotivatieMonitor 2010, een jaarlijks terugkerend, grootschalig onderzoek naar de drijfveren en attitudes van hoogopgeleide laatstejaars studenten en starters als het gaat om werk, carrière en werkgevers.

De belangrijkste resultaten:


1. De grootste carrièreambitie: persoonlijke ontwikkeling (64%)


2. Plezier in het werk wordt steeds belangrijker dan salaris (van 43% in 2008 naar 58% in 2010)


3. De balans tussen werk en privé wordt steeds minder belangrijk (gestage daling, van 65% in 2008, 58% in 2009 naar 53% in 2010)


4. Trainingen en cursussen vormen de belangrijkste secundaire arbeidsvoorwaarden (70%)


5. Studenten verwachten nog steeds een hoger salaris dan ze krijgen (gemiddeld verschil: euro 288 per maand)


6. 32% wil straks zelfstandig professional zijn


7. Starters verwachten een carrièrestap bij een volgende werkgever te maken, niet bij de huidige

Tijdens een verdiepende paneldiscussie op het Nobiles seminar HRMarketing voor HR-professionals, gisteren in de IJ-kantine, gaven tien studenten en starters hun visie op het waarom van bepaalde resultaten.

"De balans tussen werk en privé wordt steeds minder belangrijk omdat het onderscheid tussen die twee verdwijnt", aldus een starter. ''Voor voldoening uit je werk lever je bovendien graag in."

Over de verwachting een carrièrestap pas bij een volgende werkgever te zetten, was het panel niet verbaasd. Karin, student marketingmanagement: "De meeste mensen uit mijn omgeving hebben als eerste baan niet hun droombaan te pakken. Dat is meestal pas de volgende." Daar dachten niet alle panelleden zo over. Ernst, student finance: "Ik ga echt voor een duurzame relatie met mijn eerste werkgever. Daar wil ik mijn stappen maken."

Op de vraag of het panel zich herkende in de toenemende twijfel over de toekomstige baan, reageerde een studente: "Dat veel studenten meer dan één stage doen heeft daar ook mee te maken. Dan zie je eigenlijk pas wat er allemaal mogelijk is. Dat is op zich wel positieve twijfel dus, geen paniek."

De Nobiles ImagoMonitor

In het onderzoek werd de studenten en starters gevraagd wat belangrijk is bij de keuze voor een toekomstige werkgever. Dit resulteerde in 10 gewogen imago-aspecten met daarin de top 5: 'goede werksfeer/leuke collega's', 'werk met inhoud/diepgang', 'salaris/secundaire arbeidsvoorwaarden', 'goede opleiding en coaching' en 'oog voor balans werk/privé'. De onderzoekers legden vervolgens 104 werkgevers langs de meetlat, resulterend in de Nobiles ImagoMonitor.

De top 3 werkgevers met het beste imago onder hoogopgeleide studenten en starters (0 tot 2 jaar werkervaring):


1. Google


2. Philips


3. Ministerie van Buitenlandse Zaken

Over het onderzoek

Het MotivatieMonitor onderzoek wordt jaarlijks uitgevoerd door Bureau Consumenten Onderzoek in opdracht van Nobiles Media. Voor de Nobiles MotivatieMonitor 2010 werden 2.055 hoogopgeleide (wo en hbo) laatstejaarsstudenten en starters (0 tot 2 jaar werkervaring) ondervraagd.

Over Nobiles Media

Nobiles Media (www.nobilesmedia.nl) - onderdeel van Telegraaf Media Nederland - is al 20 jaar multimediaal uitgever op het gebied van studie en carrière richting laatstefase hbo'ers en academici. Zij informeert en inspireert de hoogopgeleide student en starter bij het maken van de juiste keuze voor studie, baan en werkgever. Nobiles Media geeft het Nobiles Magazine, de Nobiles Carrière & Traineeshipgids, de Juristengids en de Mastergids uit. Daarnaast organiseert Nobiles in het voor- en najaar het Careerevent en in het voorjaar ook de Masterbeurs in de Jaarbeurs Utrecht. Zij exploiteert de carrièreportal Nobiles.nl en de IQ/EQ test Qmasters via QMasters.nl.

Over Telegraaf Media Nederland

Telegraaf Media Nederland is onderdeel van TMG (Telegraaf Media Groep) en heeft in haar print portfolio o.a. landelijke, regionale en gratis dagbladen, tijdschriften en huis-aan-huisbladen. Online exploiteert Telegraaf Media Nederland meer dan honderd websites, waarvan een belangrijk gedeelte met landelijk, regionaal of lokaal nieuws. Ook heeft Telegraaf Media Nederland activiteiten op het gebied van (video)productie. Telegraaf Media Nederland is het meest complete mediahuis van Nederland, met mediamerken en -platformen die onmisbaar zijn voor consument en adverteerder.





http://www.nobilesmedia.nl