Unicef


Toeristische sector in Zuid-Afrika tekent gedragscode om sekstoerisme te voorkomen

Vlak voor de start van het WK voetbal hebben topmanagers uit de Zuid-Afrikaanse toeristische sector een gedragscode ondertekend met betrekking tot de bescherming van kinderen. UNICEF is hier zeer verheugd over.

06 november 2010, Johannesburg

"De medewerking van de reis- en toerismebranche is essentieel in de strijd om seksuele exploitatie van kinderen uit te bannen.", aldus UNICEF-medewerkster Aida Girma. Bedrijven die de code afgelopen week ondertekend hebben, zijn onder meer AVIS, Hertz, Budget, Europcar, Sun International, Radisson en Protea Hotels en Tourvest.

Bij het woord 'sekstoerisme' denken de meeste mensen niet meteen aan Zuid-Afrika. Toch zijn er in het land tienduizenden kinderen die worden blootgesteld aan seksuele en andere vormen van uitbuiting. De belangrijkste oorzaken hiervan zijn armoede en de grote verschillen tussen arm en rijk.

Een rode kaart voor uitbuiting van kinderen

De ondertekening van de gedragscode houdt verband met de nationale communicatiecampagne 'Let's Give a Red Card to Child Exploitation'. Met deze campagne wil UNICEF kinderen in Zuid-Afrika beschermen tijdens en na het WK. Tienduizenden bezoekers vinden in hun hotelkamers en huurauto's informatie over kinderbescherming.