Provincie Overijssel

Zwolle, 11 juni 2010

Onderbouwing passagiersaantallen leidt niet tot nieuwe uitkomst Bestuursovereenkomsten overdracht grond met rijk getekend

In de gebiedsontwikkeling Luchthaven Twente e.o. is een belangrijke stap gezet. De bestuursovereenkomsten tussen rijk, provincie Overijssel en gemeente Enschede zijn door de ministers Eurlings en De Jager ondertekend. De provincie koopt samen met de gemeente Enschede de rijksgronden op het luchthaventerrein. Het Rijk draagt de gronden (482 ha) in één keer over aan de provincie en gemeente tegen een bedrag van 29,8 miljoen euro. Beide partijen hebben afgesproken gezamenlijk de gebiedsontwikkeling ter hand te nemen. De gebiedsontwikkeling bevat meer dan alleen de luchthaven. Het gaat daarbij ook om bedrijvigheid, wonen, natuur en landschap, het herstel van de bekenstructuur, de invulling van de bunkers, leisureontwikkelingen, parkeren, enz. In de overeenkomsten staan onder meer afspraken over de grondoverdracht en de voorwaarden waaronder, zoals de bodemsanering. De overeenkomsten maken onderdeel uit van het statenvoorstel dat op 16 juni a.s. wordt besproken door Provinciale Staten (PS). "We zijn blij dat de voortgang er in zit. Dat is belangrijk voor het gebied", beamen zowel Marijke van Hees, wethouder van de gemeente Enschede als Theo Rietkerk, gedeputeerde van de provincie Overijssel.

Het onderwerp passagiersaantallen voor de luchthaven Twente blijft onderwerp van discussie en veel vragen. In de commissievergaderingen van PS op 28 mei en 2 juni werd aan Gedeputeerde Staten (GS) gevraagd een duidelijker onderbouwing van de berekening van de brandbreedte van passagierscijfers uit het statenvoorstel te geven. De onderbouwing die vandaag naar de Staten is gestuurd, geeft aanvullende informatie op basis van een uitgebreidere analyse van alle geraadpleegde rapporten en een actualisatie van de cijfers. Ook is er een vergelijking gemaakt met andere luchthavens. De analyse heeft niet geleid tot andere conclusies. De eerdere inschatting van de bandbreedte was van 0,19 - 5,18 miljoen passagiersbewegingen. Nieuwe berekeningen leveren nu een uitkomst op die ligt tussen 0,39 en 4,53 miljoen passagiersbewegingen.

GS blijven overigens van oordeel dat op grond van deze cijfers niet kan worden geconcludeerd dat op voorhand een kansrijke tender niet haalbaar zou zijn. Er zijn veel factoren die invloed hebben op een succesvolle ontwikkeling van een luchthaven; het ondernemerschap van een exploitant is daarbij van groot belang. Ook factoren als de ontwikkeling van luchthavengebonden bedrijvigheid, de leisure en het parkeren spelen een belangrijke rol. De relatie tussen het aantal passagiers en de werkgelegenheid is niet rechtstreeks te leggen. Overigens is de luchthavenontwikkeling en het vervoeren van 1,2 miljoen passagiers geen doel op zichzelf. Het is een middel dat de motor kan zijn voor de economische ontwikkeling van Twente, is de overtuiging van Gedeputeerde Staten.

(De notitie over de passagiersaantallen is te vinden op http://www.overijssel.nl/bestuur/provinciale-staten/ onder stateninformatiesysteem).