Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
Ede, 11 juni 2010

Zes retail- en drie groothandelsbedrijven voorgedragen voor Human Capital Award 2010

In de strijd om de Human Capital Awards 2010 zijn er zes retail- en drie groothandels­bedrij­ven over. De prijs wordt, zowel in de retail als in de groothandel, uitgereikt aan het bedrijf dat er het beste in slaagt om, op structurele basis, haar 'menselijk kapitaal' te verzilveren. De jury kiest later dit jaar beide winnaars.

De zes retailbedrijven die in aanmerking komen voor de Human Capital Award 2010 zijn:

C&A
Rotterdam
Coolcat
Enschede
Hema
Tiel
Miss Etam
Hoorn
Nijhof
Baarn
V&D
Zwolle
De drie bedrijven uit de groothandel/
internationale handel die strijden om de Human Capital Award 2010 zijn:

ATAG
Duiven
Sligro
Emmen
Vrumona
Bunnik

De winnaar van de Award in de sector retail wordt bekendgemaakt op 10 november tijdens de gala-avond van de Stichting Retail Jaarprijs in Hilversum. De winnaar in de sector groothandel ontvangt de Award eveneens in november. De uitreiking daarvan vindt plaats bij het winnend bedrijf. Winnaars van de Human Capital Award in 2009 waren Schuurman Schoenen in Borne (retail) en Gerritse IJzerwaren in Woerden (groot­handel).

De jury van de Human Capital Award bestaat uit vertegenwoordigers van werkgevers, werknemers, onderwijs en het organiserende Kenniscentrum Handel. Peter Cras, algemeen directeur van Kennis­centrum Handel, is juryvoorzitter.

Human Capital Award
'Handel is mensenwerk' en 'mensen maken het verschil' is de opvatting van Kenniscentrum Handel. Het is belangrijk dat mensen goed presteren in bedrijven en dat een bedrijf hun 'menselijk kapitaal' daartoe ook in staat stelt. Van werkgevers vraagt dat meer dan 'aardig zijn' voor medewerkers of een goedbedoeld 'kom op'. Het managen van het 'Human Capital' behoort, net als bijvoorbeeld logistiek, financiën en winkelinrichting, integraal onderdeel te zijn van de bedrijfs­voering.

Het gaat om een bewuste match van winkelconcept en winkel en de medewerkers die daarbij nodig zijn. Vervolgens gaat het om het werven, ontwikkelen en binden van mensen. Bedrijven die dat structureel onderdeel maken van hun bedrijfsbeleid, presteren beter dan bedrijven die daar minder werk van maken. Bovendien biedt het medewerkers loopbaanperspectief. Zowel bedrijf als medewer­kers hebben dus baat bij het goed managen van hun 'Human Capital'.



Ingezonden persbericht