Vlaamse Overheid

veilige werkzaamheden door filebeveiliging

Vernieuwing E40 Brussel-Leuven: veilige werkzaamheden door filebeveiliging

Vlaamse overheid

vrijdag 4 juni 2010

Tijdens de nacht van zaterdag 12 op zondag 13 juni starten op de E40 grote werkzaamheden. Het Agentschap Wegen en Verkeer zal tussen 13 juni en 13 september niet alleen het wegdek van de E40 tussen Sterrebeek en Bertem vernieuwen, het zal er ook nieuwe veiligheidsvoorzieningen aanleggen en de onderbruggen van de E40 een onderhoud geven. Tijdens de gehele duur van de werkzaamheden zullen er in de beide rijrichtingen drie versmalde rijstroken beschikbaar blijven voor het verkeer. Vooral in de rijrichting van Brussel, waar normaal vier rijstroken in gebruik zijn, zullen de werkzaamheden extra vertragingen veroorzaken. Opdat de vernieuwing van de E40 zo veilig mogelijk kan verlopen, zal het Vlaams Verkeerscentrum tijdens de werkzaamheden gebruik maken van een systeem van filedetectie en filebeveiliging.

Bijlage
Plan met installaties filedetectie

Een investering in de toekomst
Het wegdek van de E40 tussen Brussel en Leuven doet al ongeveer veertig jaar dienst. Hoewel er sinds de aanleg ervan geen groot onderhoud heeft plaatsgevonden en er iedere dag gemiddeld meer dan honderdduizend voertuigen over rijden, verkeert het nog in vrij goede staat. Toch zijn er hier en daar gebreken: scheurtjes en plekken waar het beton los komt. Door die gebreken te herstellen en door het wegdek in de beide rijrichtingen een nieuwe asfaltlaag te geven, investeert het Agentschap Wegen en Verkeer in de toekomst van deze belangrijke verkeersas.

Minder geluidshinder
Het bestaande betonnen wegdek van de E40 veroorzaakt relatief veel geluidshinder. Net zoals op de E314 tussen Bekkevoort en Aarschot recent nog gebeurde, zal de aannemer na de herstellingen aan het beton er een laag asfalt bovenop aanleggen. Dat asfalt heeft veel betere geluidsreducerende eigenschappen dan het oorspronkelijke betonnen wegdek.

Filebeveiliging tijdens de werkzaamheden De meeste weggebruikers op de E40 en de E314 zijn de structurele files richting hoofdstad gewoon. Niettemin zullen de werkzaamheden af en toe ook in de daluren of `s avonds aanleiding geven tot files. Het Agentschap Wegen en Verkeer investeert daarom extra in veiligheid. Het heeft sinds februari langs de E40, de ring om Brussel (R0) en de E314 al de nodige installaties geplaatst om een systeem van filedetectie en
-beveiling operationeel te krijgen voor de start van de vernieuwingswerkzaamheden. Tellussen in het wegdek en intelligente verkeerscamera's langs de weg zullen informatie verzamelen over de actuele verkeersintensiteit en de snelheid van voertuigen.

Tijdens de duur van de werkzaamheden zullen de verkeerscamera's bij files onmiddellijk signalen sturen naar filewaarschuwingsborden die om de 1500 m bevestigd zijn aan verlichtingspalen of aan andere verticale structuren. Zo weet de automobilist dat hij of zij zich binnen die afstand aan vertraagd verkeer mag verwachten en worden kop-staartaanrijdingen grotendeels vermeden. Gebeuren er toch ongevallen, dan dragen de camerabeelden er toe bij dat het verkeerscentrum en de politie- en hulpdiensten een situatie visueel kunnen beoordelen en voldoende hulpverleners en takelaars ter plaats kunnen laten sturen. Zo is de weg sneller vrij en worden de files korter.

Dynamische informatieborden voor de weggebruiker op `keuzepunten' Op belangrijke `keuzepunten', de plaatsen waar weggebruikers bij onverwachte situaties nog de kans hebben om hun reisroute aan te passen, worden dynamische informatieborden boven de snelweg geplaatst. Het verkeerscentrum zal deze borden gebruiken om de weggebruiker te waarschuwen voor ongevallen, defecte voertuigen, tijdelijke wijzigingen in de werfsituatie en plotse files.

Er komen alvast vijf van deze nieuwe borden: op de ring om Brussel in de beide rijrichtingen (op de binnen- en op de buitenring) net voor het knooppunt met de E40 in Sint-Stevens-Woluwe, op de E40 richting Luik in Kraainem, op de E40 richting Brussel in Haasrode en op de E314 richting Brussel in Herent.

De werkzaamheden worden uitgevoerd door THV Verhaeren - TSBV. De kostprijs bedraagt 12,7 miljoen euro (incl. btw).

Voor vragen over de werkzaamheden:
Anton De Coster
Communicatieverantwoordelijke
Agentschap Wegen en Verkeer
Afdeling Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant Tel.: 02 257 23 58
E-mail: wegen.vlaamsbrabant@vlaanderen.be Website: www.wegen.vlaanderen.be

Voor vragen over DVM en filedetectie: Hajo Beeckman
Woordvoerder
Vlaams Verkeerscentrum
Tel.: 0476/97 03 30
E-mail: hajo.beeckman@mow.vlaanderen.be Website: www.verkeerscentrum.be