Ingezonden persbericht


FNV Zelfstandigen: omzet en vertrouwen in het eigen bedrijf nog niet helemaal hersteld

Na een sterke dip is de ZZP crisisindex terug
op beginniveau van vorig jaar

Utrecht, 14 juni 2010 - De omzet en het vertrouwen in het eigen bedrijf zijn vergeleken met een jaar geleden nog niet helemaal hersteld bij zelfstandigen zonder personeel (zzp'ers). Dit blijkt uit de ZZP crisisindex van FNV Zelfstandigen, belangenbehartiger van 13.500 zzp'ers in de sectoren Diensten, Groen, Handel, ICT, Industrie, Vervoer en Zorg. De ZZP crisisindex is eind juni 2009 gelanceerd en heeft het afgelopen jaar iedere maand gemeten hoe hard zzp'ers getroffen worden door de economische crisis. Een jaar later geeft de laatste ZZP crisisindex aan dat de situatie weer terug is op het beginniveau. Zoals te zien in onderstaande grafiek, houdt dit niet in dat de crisis voorbij is voor ondernemers.

()

Volgens FNV Zelfstandigen is het begrijpelijk dat het vertrouwen in het eigen bedrijf nog niet helemaal is hersteld, aangezien veel zzp´ers hun omzet hebben zien dalen in vergelijking met een jaar geleden. Wel zijn zzp'ers sinds een aantal maanden weer optimistisch over de kansen in hun sector maar ook over de prijs/tarief verhouding.

"Veel zzp´ers hebben het afgelopen jaar opdrachten zien teruglopen en meer moeite moeten doen om voldoende werk binnen te halen. Uit de ZZP crisisindex is gebleken dat zzp´ers enorme optimisten zijn, maar dat ze door de crisis wellicht ook wat realistischer zijn geworden", aldus Linde Gonggrijp, directeur van FNV Zelfstandigen."Omdat de ZZP crisisindex nu weer terug is op het beginniveau vinden wij dat het tijd is om te stoppen met deze maandelijkse peiling en vooruit te kijken naar de toekomst. Als belangenorganisatie hebben wij de maandelijkse peiling gebruikt om een soepel urencriterium aan te kaarten bij het ministerie van Financiën, uiteraard blijven wij de situatie goed in de gaten houden en onze leden ondersteunen waar mogelijk."

Gedurende de maandelijkse peilingen heeft FNV Zelfstandigen aan de deelnemers gevraagd naar tips en adviezen. De onderstaande tips en adviezen waren het meest opvallend:

Tip 1: Zorg goed voor jezelf, blijf helder denken en leef efficiënt Het is als ondernemer belangrijk dat je beseft waarom je onderneemt. Denk hierbij aan het ondernemen zelf, de bedrijfsvoering en de effecten voor je inkomen.

Tip 2: Hou je kosten wekelijks bij in plaats van maandelijks Het is zeker nuttig om kritisch te kijken naar alle kosten. Wat er niet uitgaat, hoeft ook niet binnen te komen. Wacht hier niet mee, het heeft meteen effect. Een tip voor de toekomst is om een buffer op te bouwen voor slechtere tijden.

Tip 3: Boet niet in op je kracht en kwaliteit - denk aan de lange termijn Veel tips gaan over het vasthouden van kwaliteit en kracht. Geen paniek, blijf kwaliteit leveren. Hou vast wat je hebt en lever daar niet op in. Investeer tijd, moed en middelen in het ontwikkelen van kennis en kwaliteit.

Tip 4: Blijf klanten vinden en binden
Ook in slechtere tijden kun je nieuwe klanten vinden. Let ook goed op je bestaande klanten. Investeer in het contact en zoek uit of je ze op een andere manier kunt stimuleren om klant te blijven - bijvoorbeeld met een betalingsregeling. Lever niet in op prijs, maar zoek naar creatieve prijsstellingen, zoals een try-out.

Tip 5: Stop met overleven en begin weer te leven
Help jezelf om positief en geduldig te blijven. Ga niet aan jezelf twijfelen - jij hebt de economie niet in de hand.

Tip 6: Doe een pas op de plaats en overdenk of je de juiste dingen doet Neem tijd voor grondige vragen. Doe een pas op de plaats en overdenk of je de juiste dingen doet. Grijp tijd die je hebt aan voor creatief denken. Gebruik de ruimte die je krijgt om nieuwe dingen te ontwikkelen en te reflecteren op je ondernemerschap. Vind jezelf opnieuw uit en biedt iets anders aan dan je gewend was.

###

Voor meer informatie of vragen over de 'ZZP crisisindex' kunt u contact opnemen met: