Duurzaam beleid nog altijd onbekend bij consument

15/06/2010 09:57

Telegraaf Media Nederland

Nederlanders weten vaak niet of producten of diensten die ze kopen afkomstig zijn van bedrijven die Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Slechts één op de vijf consumenten is hiervan op de hoogte. Dit blijkt uit het onlangs uitgevoerde onderzoek "De Groene Barometer" van Bureau Consumenten Onderzoek, in opdracht van De Telegraaf.

Duidelijke voorkeur voor duurzaam

Twee op de drie Nederlanders weten wat Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen inhoudt. Bijna de helft van deze groep heeft een duidelijke voorkeur voor verantwoorde producten en diensten. Desondanks weet slechts 17% van de consumenten welke producten en diensten afkomstig zijn van bedrijven die duurzaam ondernemen."Het is overduidelijk dat consumenten maatschappelijk verantwoord ondernemen belangrijk vinden. Bedrijven maken echter onvoldoende gebruik van de beschikbare communicatieplatformen. Daardoor slagen zij er niet in om helder te communiceren wat hun beleid is op dit gebied", aldus Arjan Bontje, Marketeer bij Telegraaf Media Nederland.

Kinderarbeid

Het vermijden van kinderarbeid staat bovenaan de lijst met aandachtspunten van MVO, gevolgd door de beperking van milieuvervuiling en CO2 uitstoot. Daarnaast hechten consumenten belang aan de gezondheid en het welzijn van medewerkers. Vooral bij de aankoop van voeding, energie, auto's en kleding speelt MVO een rol bij de keuze voor een leverancier.

Top 10 beste MVO bedrijven

Van bedrijven als Nuon, Albert Heijn en McDonald's is bij een grote groep bekend dat zij duurzaam ondernemen. Het zijn echter de activiteiten van Triodos Bank en Greenchoice, die op het gebied van MVO het beste worden beoordeeld. Ook ASN Bank, Rabobank en Ikea doen het goed. De volledige Top 10 ziet er als volgt uit.


1. Triodos Bank


2. Greenchoice


3. ASN Bank


4. Rabobank


5. Ikea


6. Univé


7. Nuon


8. Oxxio


9. CZ


10. Jumbo

Over De Telegraaf

Uitgeversmaatschappij De Telegraaf is primair actief in het uitgeven van dagblad De Telegraaf en het exploiteren van informatie via haar online kanalen. De Telegraaf is zeven dagen per week de grootste en meest gelezen krant van Nederland met een gemiddeld bereik per dag van ruim 2 miljoen Nederlanders (Bron: NOM Print Monitor 2008-II/2009-I). Telegraaf.nl is een van de grootste en actuele nieuwsportals van Nederland. Samen met de special interest sites als Telesport.nl, AutoTelegraaf.nl, DFT.nl, Vacaturekrant.nl, JAAP.NL, Reiskrant.nl is Telegraaf.nl goed voor 371 miljoen pageviews en ruim 5,1 miljoen unieke bezoekers per maand (Bron: STIR augustus 2009). Uitgeversmaatschappij De Telegraaf is een onderdeel van Telegraaf Media Nederland.

Over Telegraaf Media Nederland

Telegraaf Media Nederland is onderdeel van TMG (Telegraaf Media Groep) en heeft in haar print portfolio o.a. landelijke, regionale en gratis dagbladen, tijdschriften en huis-aan-huisbladen. Online exploiteert Telegraaf Media Nederland meer dan honderd websites, waarvan een belangrijk gedeelte met landelijk, regionaal of lokaal nieuws. Ook heeft Telegraaf Media Nederland activiteiten op het gebied van (video)productie. Telegraaf Media Nederland is het meest complete mediahuis van

Nederland, met mediamerken en -platformen die onmisbaar zijn voor consument en adverteerder.





http://www.telegraafmedia.nl


Noot voor de redactie:


Noot voor de redactie (