Burgers makkelijker in contact met gemeente via BurgerConnect

15/06/2010 12:27

BurgerConnect

Almere en Delft voorlopers met uniek initiatief

Inwoners van gemeenten in heel Nederland kunnen sinds kort gemakkelijk zaken aan de gemeente doorgeven via een applicatie op hun mobiele telefoon: BurgerConnect. Een gat in de weg, een niet geleegde afvalcontainer, een klacht, een vraag over een vergunning of overlast van hangjongeren: via BurgerConnect is een melding snel gedaan.

BurgerConnect is een applicatie op de iPhone. Wil een burger een melding doen bij de gemeente, dan geeft hij die door met zijn mobiele telefoon. Via GPS-coördinaten is direct bekend waar de melding vandaan komt en met de camera kan gemakkelijk een foto bijgevoegd worden. De gemeente heeft dan alle informatie en kan in actie komen.

Delft en Almere

De applicatie is te gebruiken door iedere burger en gemeente in Nederland, maar is een initiatief van gemeente Delft, Almere en ontwikkelaar appnormal.com. Delft en Almere spelen ook een belangrijke rol in het verder ontwikkelen van de applicatie.

Smartphones

BurgerConnect werkt op dit moment alleen nog via de Apple iPhone, maar ontwikkelaar appnormal.com wil de applicatie dit jaar samen met de deelnemende gemeenten doorontwikkelen en de applicatie via alle smartphones beschikbaar stellen.

Interactief

Met de nieuwe technologie kunnen gemeenten sneller, makkelijker en vooral interactiever communiceren met inwoners. De technologie is eenvoudig te koppelen aan de bestaande systemen van de overheid, zodat gemeenten er gemakkelijk mee kunnen werken.

Laagdrempelig

De heer Janssen, programma manager dienstverlening Delft: "Delft maakt op deze unieke wijze de communicatie met de burger laagdrempelig en loopt voorop met innovatie op het gebied van mobiele toepassingen." Andre Drenth, manager internet Almere: "Dit integreert perfect in het ontwikkelde concept van het Klant Contact Centrum waarin gemeenten de poort voor de overheid zijn, en de visie van de VNG-commissie Jorritsma."