Radboud Universiteit Nijmegen


* Anders kijken naar het ...

Anders kijken naar het studiehuis (Promotie)

Datum
dinsdag 15 juni 2010

Tijd
15:30

Locatie
Academiezaal Aula, Comeniuslaan 2

Faculteit
Faculteit der Sociale Wetenschappen

Promovendus
mevrouw drs. T.C. Carpaij

Promotors
De heer prof. dr. J.M. Pieters (UT), de heer prof. dr. W.M.M.H. Veugelers (UvH)

Copromotors
De heer dr. J.G.M. Imants, de heer dr. J.M. Luttenberg

Handelseditie
Garant, Antwerpen- Apeldoorn

Titel promotie
Anders kijken naar het studiehuis. Een analysemodel voor onderwijsvernieuwing

Beschrijving
Veel grootschalige onderwijsvernieuwingen verliezen in de loop van het ontwikkelingsproces maatschappelijk draagvlak. Een recent voorbeeld is het studiehuis: aanvankelijk met veel enthousiasme ontvangen, later door velen verguisd. De vraag waarom zoiets gebeurt, vormt de aanleiding tot dit promotieonderzoek. Thérèse Carpaij ontwikkelde een theoretisch kader en een model om onderwijsvernieuwingen te analyseren. Vervolgens keek ze met behulp van het model naar de ontwikkeling van het studiehuis. Ze maakte daarbij gebruik van interviews die de commissie Parlementair Onderzoek Onderwijs in 2007 voor haar onderzoek naar onderwijsvernieuwingen heeft afgenomen. Carpaij concludeert onder meer dat het idee studiehuis in de loop van het vernieuwingsproces zover is uitgehold dat het zijn functie voor het voortgezet onderwijs niet kan waarmaken. Ze formuleert zeven aandachtspunten voor toekomstige onderwijsvernieuwingen. Deze worden gebruikt voor een kritische analyse van de aanbevelingen uit het onderzoek van de commissie Parlementair Onderzoek Onderwijs.

Biografie
Thérèse Carpaij (Eindhoven, 1946) studeerde sociologie in Tilburg en Nijmegen. Van 1986 tot 1998 was ze leraar maatschappijleer aan het Thomas a Kempiscollege in Arnhem. In deze periode waarin grootschalige onderwijsvernieuwingen werden bedacht en geïmplementeerd, was ze lid van de commissie die de vernieuwde tweede fase voorbereidde en voorzitter van de onderwijscommissie van het Thomas a Kempiscollege. Buiten de school was ze lid van de ACD maatschappijleer, de structuurcommissie maatschappijleer en de vakontwikkelgroep Geschiedenis/ Aardrijkskunde/Maatschappijleer. Ze was in die periode voorzitter van de Nederlandse Vereniging Leraren Maatschappijleer en lid van een schoolbestuur voor mavo-, havo- en vwo-onderwijs.
Van 1998 tot 2007 was ze vakdidactica maatschappijleer aan de universitaire lerarenopleiding van de Radboud Universiteit Nijmegen. Vanaf 2005 maakt ze deel uit van de onderzoeksgroep van het Instituut voor Leraar en School van de Radboud Universiteit. Sinds maart 2010 is Thérèse Carpaij voorzitter van de syllabuscommissie die is belast met het operationaliseren van het examenprogramma voor het nieuwe vak
Maatschappijwetenschappen op havo en vwo.

Contactpersoon
Wetenschapsredactie

E-mail
media@ru.nl

Telefoon
(024) 361 60 00