Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
Amsterdam, 11 mei 2010

opening night reprise

|van               |john cassavetes                                    |
|regie             |ivo van hove                                       |
|vertaling         |sam bogaerts/gerardjan rijnders                    |
|dramaturgie       |koen tachelet                                      |
|scenografie/licht |jan versweyveld                                    |
|kostuums          |an d'huys                                          |
|geluid            |marc meulemans                                     |
|video             |erik lint                                          |
|met               |elsie de brauw, jacob derwig, fred goessens, lien  |
|                  |de graeve, katja herbers, servé hermans, fedja van |
|                  |huêt, hadewych minis, chris nietvelt, oscar van    |
|                  |rompay, eelco smits                                |
|productie         |toneelgroep amsterdam/ntgent                       |
Opening Night is van 15 t/m 19 juni 10 terug in Amsterdam en exclusief te zien in Stadsschouwburg Amsterdam. De voorstelling werd na de première in 2006 juichend door de pers ontvangen en stond voor uitverkochte zalen. Elsie de Brauw werd voor haar hoofdrol als Myrtle bekroond met de Theo d'Or, Jacob Derwig ontving de Arlecchino en Chris Nietvelt werd genomineerd voor de Colombina. Opening Night werd geselecteerd voor TF-1 Amsterdam en het Vlaamse Theaterfestival 2006, was in 2006 te zien op het EXIT Festival in Parijs en in 2008 in het New Wave/BAM Festival in New York. Na Amsterdam is de voorstelling voorlopig alleen te zien op de Münchner Kammerspiele en op het Melbourne International Arts Festival.

'Uitmuntend geacteerde productie... maar ook onverwachts ontroerend en doodgewoon hilarisch' - New York Times 'Acteurs schakelen met geweldige souplesse tussen theater en echte wereld (...) toneelconfrontaties zijn razend spannend en geestig' - Vrij Nederland 'Fantastisch ensemblestuk, waarin (jonge) acteurs schitteren' - Het Parool 'Pakkende voorstelling waarin spel en werkelijkheid in elkaar overlopen' - de Telegraaf

synopsis
Vlak voor de première van het toneelstuk De Tweede Vrouw is Myrtle Gordon getuige van de dood van één van haar trouwste fans, Nancy. Ze kan de beelden van het ongeluk niet vergeten en het spelen van haar rol raakt onlosmakelijk verbonden met de dood van het meisje, in wie ze veel van zichzelf herkent. Terwijl haar wereld langzaam in scherven valt, probeert Myrtle wanhopig overeind te blijven. Ze ziet maar één uitweg: om vat te krijgen op haar rol brengt ze het dode meisje in haar verbeelding tot leven. Myrtle wordt echter steeds afhankelijker van Nancy, en van een zegen wordt het jonge meisje een vloek. Myrtles collega's zien hoe ze langzaam in een depressie raakt. Er rest haar nog één ding: in een vlaag van overlevingsdrift vermoordt ze haar jongere ik, waarna ze herrijst en een glorieuze première speelt.

john cassavetes
Opening Night is een toneelbewerking van de gelijknamige film van John Cassavetes uit 1977. Deze Amerikaanse acteur en regisseur (1929 -1989) is vooral bekend als filmmaker, maar werkte ook in het theater. In Opening Night staat de spanning tussen maatschappij en individu centraal. De maatschappij wil dat individuen zich aanpassen aan herkenbare rollen, terwijl het individu vrij wil zijn. Net als in andere films van Cassavetes zijn de personages in Opening Night onvoorspelbaar: ze worden niet gestuurd door eenduidige psychologie, maar zijn voortdurend in gevecht met de sociale rol die anderen hen opleggen.

ivo van hove
Ivo van Hove bracht in 1997 bij het Zuidelijk Toneel Faces (Koppen) van Cassavetes. In 2005 maakte hij met een Duitse cast een remake van deze voorstelling voor Theater der Welt. Dit was tevens de openingsvoorstelling van het prestigieuze festival Wiener Festwochen. Van Hove: 'Ik heb Cassavetes in mijn jeugd leren kennen. De speelstijl is verrassend en de manier van filmen is onverwacht groezelig, realistisch. De thematiek van Cassavetes is intussen de mijne geworden: het draait steeds om mensen die relaties achter de rug hebben, nieuwe avonturen aangaan en daarna weer samenkomen.'

EINDE PERSBERICHT