Cendris

Persbericht

15.06.10 12:00

Oranjegekte slaat het hardst toe in provincie Overijssel

Zeeuwen minst WK-gezind

s-Gravenhage, 15 juni 2010 Van alle provincies in Nederland is Overijssel het meest versierd tijdens het Wereldkampioenschap Voetbal. Met name inwoners van Overijssel versieren met de buurt de hele straat. Dit blijkt uit onderzoek van Cendris, specialist in directe communicatie, onder 19.600 Nederlanders. Brabanders kijken vergeleken met andere provincies het meest in de kroeg, terwijl de Zeeuwen het WK rustig aan zich voorbij laten gaan en zelfs doorwerken tijdens de WK wedstrijden.

Opleiding geen effect op oranjegevoel
Zestig-plussers kijken vooral thuis terwijl jongeren tussen de 18 en 29 jaar de kroeg opzoeken om de voetbalwedstrijd daar met vrienden op groot scherm te volgen. Erik Hansen, manager dataresearch van Cendris licht toe: Doordat wij over data beschikken van 1,2 miljoen consumenten die door de consument zelf zijn verstrekt, kunnen we in kaart brengen op welke manier de WK-fan het liefst kijkt. We kunnen de koppeling maken met bijvoorbeeld sociodemografische gegevens als leeftijd, geslacht, opleiding en woonplaats. Zo blijkt bijvoorbeeld dat opleiding geen enkele invloed heeft op het oranjegevoel, iedereen doet mee. Uit het onderzoek blijkt verder dat een reisje naar Afrika vooral is weggelegd voor tweeverdieners in de leeftijd van 30 tot 34 jaar met een inkomen van 2,5 modaal of hoger.

Vrouwen beter in versieren
Vrouwen nemen het voortouw als het gaat om de oranjeversiering in huis en de aanschaf van oranjeaccessoires, respectievelijk 13,9% van de vrouwen tegenover 10,6% van mannen. De mannen (40,9%) zitten vaker aan de televisie gekluisterd om de WK-wedstrijden van begin tot het eind te volgen dan vrouwen (15,4%). De versierdrang blijkt een echte gezinsaangelegenheid, singles in de wijk laten het oranjegevoel liever links liggen.

Metro en Spitslezers houden economie draaiende tijdens WK Cendris onderzocht ook de relatie tussen leesgedrag en WK voetbalbeleving. Lezers van het Algemeen Dagblad, de Telegraaf en de regionale dagbladen wonen in de meest versierde straten van Nederland en hullen zich van top tot teen in het oranje. Metro- en Spitslezers werken tijdens de WK wedstrijden gewoon door en zijn het minst geneigd vrij te nemen. Lezers van het Reformatorisch Dagblad geven niets om het WK, ruim 42% van hen laat het hele oranjefestijn aan zich voorbij gaan.

Politieke voorkeur heeft effect op WK gezindheid PVV-ers zijn het meest fanatiek als het gaat om het versieren van hun huis of buurt. Aanhangers van de SGP minder: 70 procent ontwijkt het WK. Ook hullen PVV-stemmers zich meer in oranje (9,7%), dan de stemmers op ToN (9,3%). Verder blijkt uit het onderzoek dat de VVD-stemmer de wedstrijden graag gezamenlijk in de kroeg bekijkt (13,0%). CDA- , CU- en SGP stemmers zoeken het minst de kroeg op om gezamenlijk de wedstrijden te bekijken.

Perscontact

De mediavoorlichting rondom Cendris wordt verzorgd door de afdeling Communicatie. Journalisten van alle media worden zo snel, adequaat en accuraat mogelijk geïnformeerd over Cendris. Voor vragen en verzoeken met betrekking tot Cendris kunt u terecht bij:

Ilse Belterman
communicatie consultant

Telefoon: (070) 334 22 98
E-mail: ilse.belterman