ChristenUnie


Eurlings: zet handhaving op laag pitje!

Vrachtwagens woensdag 16 juni 2010 17:24 Europarlementarier Peter van Dalen (ChristenUnie) roept demissionair minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat) op, de handhaving van eigenrijders die vallen onder de 48-urige werkweek, op een laag pitje te zetten. Een meerderheid in het Europees Parlement heeft vandaag besloten (met 368 stemmen voor, en 301 stemmen tegen), dat de zelfstandige chauffeurs blijven vallen onder de bepalingen voor een 48-urige werkweek. In het Parlement stemden links en een deel van de christendemocratische fractie het voorstel van de Europese Commissie weg, om de zogenoemde ´eigenrijders` - die sinds 29 maart 2009 onder de richtlijn vallen - vrij te stellen van die arbeidstijdenrichtlijn.

Peter van Dalen (ChristenUnie) heeft zich sterk verzet tegen het opnemen van de eigenrijders in die arbeidstijdenrichtlijn. Van Dalen: ,,De verkeersveiligheid wordt er niet mee gediend, want de zogenoemde eigenrijders vallen hoe dan ook onder de rij- en rusttijdenverordening. Ook zij blijven dus werken met de tachograaf. Het echte probleem is dat enkele Zuid-Europese vakbonden vrezen dat zelfstandige Roemeense- en Bulgaarse chauffeurs ritten gaan overnemen. Dat is de kern van de affaire! Het is bijzonder jammer dat een EP-meerderheid nu ook een compromisvoorstel heeft verworpen. Daarin had rapporteur Bauer voorgesteld dat ieder land zelf zou mogen bepalen, of de eigenrijders onder de 48-urige werkweek zouden komen te vallen. Dan had Nederland kunnen besluiten: we doen dit niet, en Griekenland bijvoorbeeld: we doen dit wel."

Oncontroleerbaar

De arbeidstijdenrichtlijn voor eigenrijders is nauwelijks te controleren. Van Dalen: ,, Hoe kan worden vastgesteld wanneer men tijd besteedt aan acquisitie, of tijd besteedt aan administratie? Daarom roep ik minister Eurlings en zijn opvolger op, de controle tot het uiterste minimum te beperken. Laten we alsjeblieft voorkomen dat de Inspectie Verkeer en Waterstaat straks vele ambtenaren meer in dienst moet nemen om dit onzinnige besluit te gaan controleren. En laten we voorkomen dat de kleine zelfstandige eigenrijders opgezadeld worden met een stapel bureaucratische administratie die geen enkel doel dient! Ik heb al vernomen dat enkele Europese landen zouden overwegen, geen serieus werk te gaan maken van de controle omdat die nauwelijks te realiseren is. Het lijkt me een prima idee voor Eurlings en zijn opvolger, de handhaving op een laag pitje te zetten."