Persbericht

16 juni, 2010

Wakoopa wint SPSS Feedback Innovatie Award 2010

Vandaag zijn voor de derde keer de MOAwards uitgereikt aan diverse bureaus, onderzoekers en organisaties die het afgelopen jaar opvallende resultaten hebben geboekt op het gebied van marktonderzoek en klantfeedback. Hierbij is Wakoopa door SPSS, an IBM Company, uitgeroepen tot winnaar van de SPSS Feedback Innovatie Award 2010. Naast Wakoopa waren 2gather en TNO Kwaliteit van Leven genomineerd voor deze prijs.

Wakoopa is een social network site die mensen helpt de beste software, games en webapplicaties te vinden die beschikbaar zijn in de markt. Wakoopa ontvangt de Feedback Innovatie Award voor het succesvol monitoren, structureren en evalueren van data met betrekking tot het software- en internetgebruik van consumenten, waardoor op innovatieve wijze nieuwe waardevolle inzichten worden verkregen over online consumentengedrag.

Na het installeren van een klein softwareprogramma via het internet, waarvoor de gebruiker toestemming geeft, wordt het softwaregebruik en het online gedrag realtime gevolgd en opgeslagen in een database. Onderzoekers krijgen hiermee de mogelijkheid om het feitelijke gedrag van online consumenten te bestuderen in plaats van de zelfperceptie van dit gedrag, zoals dat vaak uit survey-onderzoek naar voren komt. Met behulp van dashboards wordt de analyse van dit gedrag ondersteund en inzichtelijk gemaakt. Dit brengt een rijke nieuwe bron van data binnen handbereik van marktonderzoekers, die in combinatie met de meer traditionele methoden tot nieuwe inzichten zal leiden.

Wakoopa heeft bijvoorbeeld met behulp van haar white-label tracking-technologie abonnees en lezers van het nieuwe Wired Magazine een applicatie toegestuurd die automatisch bijhield wat zij online gebruiken en hoe lang. Zo kon Wakoopa de uitgever van het blad, Condé Nast, meer inzicht bieden in de overige mediabestedingen van hun lezersgroep. Hierdoor kunnen adverteerders en andere relaties heldere beslissingen nemen over de verschillende vormen van sponsoring (online/ offline) en het type merken dat hierbij past (gadgets, innovatieve services etc.). Op deze manier worden de partijen beter aan het magazine gebonden.

"De jury is onder de indruk van de cross-over die Wakoopa heeft gemaakt vanuit een andere branche naar marktonderzoek", aldus juryvoorzitter Prof. dr. Pieter Vijn van Nyenrode Business Universiteit. "Wakoopa heeft een geheel nieuwe dataverzamelingstechnologie op de markt gebracht. Daarnaast biedt de oplossing veelzijdige toepassingen, schaalbaarheid en een laagdrempelige instap voor consumenten waardoor de conversie voor dit soort onderzoek vele malen hoger ligt dan voor conventioneel onderzoek."

"Waar gebruikelijk onderzoek stopt gaat Wakoopa's technologie verder", aldus Robert Gaal, CEO van Wakoopa. "Niet alleen houdt het op objectieve wijze bij wat een consument doet, ook is het zeer eenvoudig voor een panelist om aan het onderzoek mee te doen. Binnen twee minuten kunnen zij data versturen en kan dit realtime worden ingezien door een onderzoeker via een online dashboard. Onderzoekers hebben zo unieke gebruikersdata tot hun beschikking. Wired Magazine kon hierdoor heel open communiceren met de doelgroep en kreeg daardoor veel passionele ideeën terug."

De uitreiking van de MOAwards is een initiatief van de Markt Onderzoek Associatie (MOA) en IBM SPSS. Met de Feedback Innovatie Award erkent IBM SPSS organisaties die zich op innovatieve wijze gemanifesteerd hebben met het structureel inzetten van klantfeedback ter verbetering van bedrijfsprocessen.

Nominaties zijn beoordeeld op criteria als innovativiteit, impact op bedrijfsbeslissingen alsmede de totale bedrijfsvoering, continuïteit en inbedding in de organisatie, meerwaarde voor de consument, en integratie van databronnen en processen.

Kijk voor meer informatie over de white-label tracking-technologie van Wakoopa op: http://qdtracking.nl

(552 woorden)