Vlaamse Overheid

fase 2 (richting Leuven): woensdagnacht slechts een rijstrook vrij

E40 - voorbereidende werkzaamheden fase 2 (richting Leuven): woensdagnacht slechts een rijstrook vrij

Vlaamse overheid

woensdag 16 juni 2010

Het Agentschap Wegen en Verkeer plaatst tijdens de nacht van woensdag 16 juni op donderdag 17 juni (tussen 22 en 6 uur) de signalisatie en brengt de tijdelijke markeringen aan die tijdens de werkzaamheden in de middenberm (fase 2) het verkeer in de richting van Leuven zullen geleiden. Het Vlaams Verkeerscentrum verwacht dat de nachtelijke versmalling naar één rijstrook tussen 22 uur en middernacht filevorming zal veroorzaken tussen de aansluiting van de ring om Brussel (R0) en de E40 in Sint-Stevens-Woluwe en Sterrebeek. Wanneer de drie versmalde rijstroken in de richting van Leuven in gebruik zijn (vanaf donderdag 17 juni), zullen in de avondspits de wachttijden oplopen. Het Vlaams Verkeerscentrum verwacht dat de extra hinder in de richting van Leuven na enkele dagen beperkt zal blijven tot een minimum, omdat de capaciteit van drie rijstroken behouden blijft.

Bijlagen
Schema's fasering

Timing voorbereidende werkzaamheden fase 2 De eigenlijke werkzaamheden in de middenberm starten pas op 25 juni, maar markeringen aanbrengen is onmogelijk bij slecht weer. AWV start nu al met het aanbrengen van markeringen, om te vermijden dat deze voorbereidende werkzaamheden uitgesteld moeten worden.

Vertragingen
Maandag en dinsdag heeft het verkeer op de E40 tussen Tienen en Bertem in de rijrichting van Brussel ernstige vertragingen opgelopen. Dat kwam doordat de E40 net voor het knooppunt van Heverlee al van twee rijstroken naar een rijstrook versmalt. De keuze om de versmalling op de E40 door te voeren en niet op de E314, werd genomen omdat het verkeersaanbod op de E40 daar lager ligt dan op de E314.

In de richting van Leuven is de situatie anders: daar blijft de maximale capaciteit van drie rijstroken behouden. De drie rijstroken worden daar smaller gemaakt, opdat de aannemer vanaf 25 juni in de middenberm kan werken.

Ingrepen bundelen, hinder beperken
De vangrails en de bestaande betonnen stootbanden worden vervangen door nieuwe betonnen veiligheidsstootbanden, die ter plaatse gegoten worden. Ook de `onderbruggen', de locaties waar de E40 over een lokale weg gaat, krijgen een onderhoud. Ten slotte wordt ook de wegverlichting vernieuwd. Tijdens de gehele duur van de vernieuwing worden zo veel mogelijk ingrepen tegelijk uitgevoerd, opdat de wegbeheerder in een keer zo veel mogelijk werk gedaan krijgt.

Wegdek: verlengde levensduur en minder geluidshinder De aannemer gaat op het hele wegdek van de E40 tussen Brussel en Leuven scheurtjes en `punchouts' (plekken waar het beton loskomt) in het betonnen wegdek herstellen voor hij er een nieuwe laag asfalt bovenop aanbrengt. Zo verlengt het Agentschap Wegen en Verkeer de levensduur van de E40 tussen Brussel en Leuven met 15 à 20 jaar. Een tweede voordeel van de nieuwe asfaltlaag is dat het de geluidshinder voor omwonenden aanzienlijk zal verminderen.

Vanaf 30 juli: doorsteek in middenberm Op 30 juli (fase 3) start de aannemer met het herstellen van de pechstrook en de rechterrijstrook in de richting van Leuven. Het verkeer op de linkerrijstrook in die richting (Leuven) zal dan een doorsteek in de middenberm naar de andere kant van de autosnelweg geleid worden. Het zal dus de rijstrook gebruiken die in de normale toestand dienst doet als de snelle rijstrook in de richting van Brussel.

Daarop zal de eerstvolgende belangrijke wijziging in de ligging van de rijstroken zich voordoen op 25 augustus (fase 4B). De rechter- en de middenrijstrook in de richting van Leuven zullen dan opschuiven naar rechts. Dat verkeer zal dan al over het nieuwe asfalt rijden.

De werkzaamheden worden uitgevoerd door THV Verhaeren - TSBV. De kostprijs bedraagt 12,7 miljoen euro (incl. btw).

Het Agentschap Wegen en Verkeer blijft u de komende weken op de hoogte houden van de vooruitgang van de vernieuwing met persberichten.