Gemeente Eindhoven

Nieuwe openingstijden Inwonersplein

Per 1 juli 2010 wijzigen de openingstijden van het Inwonersplein (Stadskantoor). Het Inwonersplein is dan op maandag en vrijdag geopend van 10.00 tot 19.00 uur en dinsdag tot en met donderdag van 10.00 tot 17.00 uur. Tegelijkertijd gaat het Inwonersplein meer en meer op afspraak werken. Met afspraak zijn bezoekers gedurende de openingstijden de hele dag welkom. Zonder afspraak kunnen bezoekers voortaan alleen op maandag de hele dag en de overige werkdagen tot 13.00 uur terecht.

Kunnen mensen tot nu toe gedurende de openingstijden altijd vrij inlopen, per 1 juli is de situatie omgekeerd. Dan werkt het Inwonersplein gedurende de openingstijden altijd op afspraak. Doel is een betere spreiding van de klantstroom zodat medewerkers de bezoekers sneller en beter van dienst kunnen zijn. Wie het Inwonersplein op afspraak bezoekt, wordt vrijwel direct geholpen. Zonder afspraak is dat volgens de norm binnen twintig minuten, maar door de seizoenspiek lopen de wachttijden voor de balies van Publiekszaken momenteel behoorlijk op.

Verruiming op proef

Tot 2009 waren de balies van het huidige Inwonersplein wekelijks 38 uur voor het publiek geopend: dinsdag tot en met vrijdag van 9.00 tot 16.00 uur en een avondopenstelling op maandag tot 19.00 uur. Bij wijze van proef in het kader van het programma Dienstverlening zijn per 1 januari 2009 de openingstijden verruimd naar 44,5 uur per week. Het Inwonersplein is sindsdien elke werkdag een half uur eerder, vanaf 8.30 uur, en dinsdag tot en met vrijdag een uur langer, tot 17.00 uur, geopend.

Voorkeur van inwoners

Een meerderheid van de Eindhovenaren heeft zich in een inwonersenquête uitgesproken voor een extra avondopenstelling, met een voorkeur voor de vrijdag.
De vervroegde ochtendopenstelling heeft niet geleid tot een toegenomen klantstroom of grotere klanttevredenheid, zo komt ook uit onderzoek naar voren. De mogelijkheid om een afspraak te maken wordt zeer gewaardeerd. Op basis hiervan heeft het college van burgemeester en wethouders besloten de openingstijden te wijzigen en het werken op afspraak uit te breiden.

Grote toeloop

De extra avondopenstelling en handhaving van het extra openingsuur aan het eind van de dag heeft tot gevolg dat de begintijden elke werkdag verschuiven naar 10.00 uur. Uit metingen van bezoekersaantallen blijkt dat de grote toeloop voor de sector Publiekszaken pas na dit tijdstip op gang komt. Zo komt het Inwonersplein weer op het oorspronkelijke aantal openingsuren per week. De nieuwe openingstijden gelden vooralsnog tot het eind van dit jaar. In de evaluatie zal ook de tevredenheid van de inwoners worden betrokken.

Afspraak maken

Een afspraak maken voor de aanvraag van een nieuw reisdocument, verlenging van het rijbewijs en andere producten van Publiekszaken gaat snel en gemakkelijk via het Digitaal Loket. Inwoners kunnen hiervoor ook bellen met het Klantcontactcentrum, elke werkdag van 8.30 tot 17.00 uur, telefoon 14 040. Een afspraak maken voor het Inkomensloket en de Vergunningenbalie kan voorlopig alleen telefonisch.

Als eerste aan de beurt

Voor meer dan een kwart van de gemeentelijke producten en diensten hoeven inwoners niet naar de gemeente te komen. Bij het Digitaal Loket kunnen inwoners 24 uur per dag terecht en zijn zij altijd als eerste aan de beurt. Zo kan voor (bijna) alle inkomensondersteunende regelingen online een formulier worden ingevuld en digitaal worden verzonden. Ook het doorgeven van een verhuizing naar of binnen Eindhoven en een uittreksel uit het Bevolkingsregister kan vanachter de eigen computer geregeld worden.