Toyota Nederland

Toyota zet als eerste Plug-in Hybride op de weg

Als voorloper op milieugebied brengt Toyota als eerste de Plug-in Hybrid Vehicle (ook wel PHV) op de weg. Het gaat om de Plug-in Hybrid Prius. Binnen een 3 jaar durend onderzoeksproject komen er 11 exemplaren naar Nederland. Doel is om in de praktijk te leren of gebruiksgemak, actieradius, techniek en kosten goed aansluiten bij de verwachtingen en wensen van een zo breed mogelijk publiek. In ons land gaan de conceptauto's bij onder meer nutsbedrijven en overheid rijden, zoals netbeheerder Stedin en Rijkswaterstaat. Wereldwijd zet Toyota er 600 in. Toyota is al ruim 14 jaar voorloper in Full Hybrid techniek.

De PHV combineert de voordelen van de 100% elektrische auto met de voordelen van een Full Hybrid auto. Dat betekent dat men op buiten- en snelwegen alsook in de stad volledig elektrisch kan rijden. Als berijder worstel je dus niet met de beperkingen van 100% elektrische auto's zoals beperkte actieradius, lange oplaadtijden, hoge aanschafkosten, gering snelheidsbereik, de omvang en het gewicht van het accupakket. Kortom: het beste van twee werelden. Daarnaast worden de accu's ook al rijdend opgeladen. Na de Full Hybrid Prius zet Toyota met de PHV de volgende stap op weg naar de emissieloze auto. Het dagelijkse gebruiksgemak wordt hierbij niet uit het oog verloren.

Woon-werkverkeer: 69% woont binnen 18 kilometer van het werk De keuze voor een beperkte batterij, is dan ook een bewuste. Het toepassen van omvangrijke, zware en dure accupakketten is namelijk simpelweg niet nodig. Zo berekende het CBS dat 69% van de Nederlandse werknemers binnen 18 kilometer van zijn werk woont. Bovendien zijn volgens het CBS de meeste autoritten in Nederland nog geen 7,5 kilometer enkele reis.

Plug-in Hybride verbetert luchtkwaliteit stedelijke gebieden De Plug-in Hybrid Prius kan het meeste woon-werkverkeer dus volledig elektrisch - en daarmee 100% emissieloos - afleggen. Dat geeft de luchtkwaliteit een positieve impuls. Zeker ook in stedelijke gebieden. Tevens is gedacht aan de veiligheid van de inzittenden en andere weggebruikers. De Prius is namelijk bekroond met de maximale score van 5 sterren in de EURO NCAP test en viel op door zijn hoge rating op het gebied van voetgangersveiligheid.

100% elektrisch rijden
De lithium-ion batterij van de Plug-in Hybrid Prius laadt zich in slechts 90 minuten op aan elk normaal huishoudelijk 220 Volt stopcontact. Vervolgens kan de auto zo'n 20 kilometer volledig elektrisch rijden. Is deze accu leeg, dan functioneert de Plug-in Hybride als een gewone Full Hybrid Toyota en kan hij zoals iedere Full Hybrid Prius en Full Hybrid Auris volledig elektrisch rijden door gebruik te maken van de door de auto zelf opgewekte - geregenereerde - energie. Dat brengt zijn totale actieradius op royaal meer dan 1.100 kilometer.