Gemeente Breukelen


tevreden

Wmo-onderzoek: negen van de tien cliënten tevreden

Gezamenlijk persbericht van de gemeenten Breukelen, Loenen en Maarssen

Ongeveer 85 tot 90% van de Wmo-cliënten in de regio Samenwerking Utrecht West (SUW) is doorgaans tevreden over de Wmo-voorzieningen. Dat geldt zowel voor de kwaliteit van de voorziening zelf, als voor de wijze waarop de aanvraag door de gemeente is afgehandeld. Dit blijkt uit de resultaten van de tevredenheidsmeting Wmo 2010.

In april 2010 heeft onderzoeksbureau Companen voor de acht gemeenten van de regio SUW (Abcoude, Breukelen, De Ronde venen, Loenen, Maarssen, Montfoort, Oudewater en Woerden) de Wmo-tevredenheidsmeting uitgevoerd. Het onderzoek doet representatieve uitspraken over de tevredenheid van Wmo-cliënten op het niveau van elke afzonderlijke gemeente en op het niveau van de regio in zijn totaliteit.

Veel tevredenheid over procesaspecten

Over het algemeen zijn cliënten, net als voorgaande jaren, behoorlijk tevreden over de aspecten die betrekking hebben op het procesverloop van aanvragen en afhandelen van het verzoek om een voorziening. Het gaat om informatie die de gemeente verstrekt, klantvriendelijkheid van de gemeentelijke medewerkers, wachttijd voor een toekenning c.q. afwijzing van de aanvraag en wachttijd voor de daadwerkelijke levering van een voorziening.

Wat dit jaar echter opvalt, is dat de tevredenheid over het procesverloop onder cliënten wier voorziening is afgewezen, enorm is gestegen ten opzichte van vorige jaren. Een toename van ruim 30%. Daarmee zijn deze cliënten nog steeds minder tevreden dan cliënten waarbij een aanvraag om een Wmo-voorziening wel is gehonoreerd. Wethouder Jaap Verkroost van gemeente Maarssen: "De gemeente heeft verbetering van de dienstverlening hoog in het vaandel staan, dus ook bij het WMO loket. Ik ben blij te merken dat deze inspanningen hun vruchten af werpen, zelfs bij cliënten aan wie het WMO loket `nee' moest verkopen. Een terechte pluim voor de medewerkers van het WMO loket."

Wat dit jaar ook opvalt bij de procesaspecten, is dat cliënten Hulp bij het huishouden juist heel tevreden zijn over de uitleg over de mogelijkheid om bezwaar aan te tekenen (99% tevreden), terwijl van de cliënten met een woonvoorziening, rolstoel, scootmobiel of vervoervoorziening hierover gemiddeld maar 55% tevreden is.

Hulp bij het huishouden scoort goed

Cliënten zijn over het algemeen behoorlijk tevreden over de kwaliteit van de Hulp bij het huishouden. Dat betreft zowel het contact met de hulp als de kwaliteit van het schoonmaken (ca. 95% tevreden). Een kleine 20% van de cliënten vindt dat er vaak gewisseld wordt van hulp, en ervaart dat als onplezierig (vaak `nieuwe gezichten'). Deze scores wijken niet significant af van die in de meting in 2009 en 2008. Ook de kwaliteit van de woonvoorziening, de rolstoel en de scootmobiel scoort goed, resp. 95% en 87% tevredenheid. Wethouder Tymon de Weger van de gemeente Breukelen: "Dat onze cliënten tevreden zijn over de huishoudelijke hulp is een compliment voor alle thuiswerk(st)ers! We zullen met de thuiszorginstellingen bezien of we wisselen van hulp zoveel mogelijk kunnen voorkomen.""

Vervoervoorziening kan beter

De vervoervoorziening kan volgens de cliënten beter. De tevredenheid is gemiddeld gezakt tot rond de 60%. Dit is in bijna alle gemeenten het geval. Het gaat vooral om de wacht- en rittijden. Het probleem is door de gemeenten al aangepakt, want inmiddels is er een andere vervoerder. De gemeenten denken dat deze maatregel en nog andere verbeterpunten ertoe zullen bijdragen dat cliënten dit onderdeel in het volgende onderzoek positiever waarderen.

Tevredenheid bij cliënten met een Persoonsgebonden Budget

Gemiddeld heeft slechts ca. 20% van de cliënten een Persoonsgebonden Budget (PGB), meestal voor de hulp bij het huishouden. De mensen die een PGB hebben, zijn daar doorgaans heel tevreden over (tevredenheid rond 90%). Wethouder Gera Helling van de gemeente Loenen: "Het PGB geeft cliënten meer vrijheid in het zoeken naar passende oplossingen van hun problemen. Per Saldo kan ze daarin zo nodig bijstaan."

Het gebruik is toegenomen ten opzichte van vorig jaar: van de cliënten met Hulp bij het huishouden maakte toen één op de acht cliënten gebruik van het PGB, dat is nu bijna één op de vijf. Bij cliënten met een andere voorziening is het PGB-gebruik ook toegenomen, maar wat minder sterk. Het PGB gebruik ligt daarmee echter nog steeds lager dan twee jaar geleden.
Te downloaden:

* Gemeente Breukelen, Klanttevr.oz.pdf

* Gemeente Loenen, Klanttevr.oz.pdf

* Gemeente Maarssen, Klanttevr.oz.pdf