Plan voor Nederlandse Publieke Omroep Nieuwe Stijl

17/06/2010 16:31

Pauw, Sanders, Zeilstra & Van Spaendonck

PLAN VOOR NEDERLANDSE PUBLIEKE OMROEP NIEUWE STIJL

Nieuws en achtergronden, kunst en cultuur, maar geen reclame

NEDERLANDSE PUBLIEKE OMROEP NIEUWE STIJL

De huidige publieke omroep is verworden tot een kijkcijfermachine en negeert zijn kerntaken volkomen. Daarom is het hoog tijd voor een andere publieke omroep. Deze nieuwe publieke omroep beperkt zich tot nieuws en achtergronden en tot kunst en cultuur. Dat staat in een plan van de werkgroep Andere Publieke Omroep (APO) dat vandaag is gepresenteerd. De werkgroep bestaat uit mensen met ervaring in en betrokkenheid bij de media. Met hun plan hopen zij het nieuwe kabinet bouwstenen te bieden voor een nieuw beleid voor de publieke omroep.

Het nieuwe model voor de publieke omroep bestaat uit:


- één 24 uurs tv-zender voor nieuws en achtergronden en één 24 uurs tv-zender voor kunst en cultuur, en


- twee 24 uurs radiozenders, net als bij televisie: één voor nieuws en achtergronden en één voor kunst en cultuur


- geen programmatische zomervakanties


- alle programma's worden ook aangeboden via een digitale portal.

Andere huidige programma's, zoals amusement, spelletjes en sport kunnen overgaan naar de commerciële zenders. Reclame vervalt als bron van inkomsten. De omroepverenigingen kunnen desgewenst optreden als productiehuizen, vooral op het punt van programma's maken voor de kunst- en cultuurzenders.

Dit nieuwe publieke omroep model is een broodnodig antwoord op de veranderende maatschappelijke, economische en technische omstandigheden. Het gaat om een burgerinitiatief dat bedoelt een concreet uitgewerkte handreiking te doen aan omroep en politiek om deze twee krachten in staat te stellen op korte termijn de noodzakelijke wijzigingen door te voeren.

Winstgedreven spel op alle fronten

Het huidige omroepbestel wordt volgens de werkgroep al jaren sluipenderwijs 'geïnfiltreerd' door commerciële doelen en kijkcijfers. Het is verworden tot een almaar uitdijende spin die het winstgedreven mediaspel op alle fronten, koste wat kost, wil winnen. "De bonte verzameling publieke radio- en tv-zenders wordt van A tot Z geprogrammeerd met de hete adem van de commerciële concurrentie in de nek. De publieke omroep is zijn succes openlijk gaan definiëren in termen van commerciële concurrentie, marktaandeel en kijk- en luistercijfers", aldus de werkgroep. Niet alleen staat deze op meer sport en vermaak gerichte ideologie haaks op de kerntaken van de publieke omroep, ze is ook onhoudbaar in een digitale samenleving, waarin de hoeveelheid content bezig is te exploderen. Vandaar het plan voor een Nederlandse Publieke Omroep Nieuwe Stijl.

Nieuws en achtergronden, kunst en cultuur

De nieuwe publieke omroep heeft als taak 'het brengen van informatie die van belang is voor de politieke, maatschappelijke en culturele vorming en ontplooiing van de burgers.' Bovendien stelt hij hen in staat tot meningsvorming en het doen van keuzes. Precies zoals de oorspronkelijke kerntaken van de publieke omroep waren.

In het plan krijgt de publieke omroep één televisie- en één radiozender voor nieuws en achtergronden. De tv-zender verzorgt ook teletekst. Daarnaast zorgen één tv- en één radiozender voor kunst en cultuur. Deze programma's en 'Uitzending gemist' worden ook via één digitale portal gebracht. De nieuwe zenders komen in plaats van de huidige drie tv- en vijf radiozenders. De nieuwe tv- en radiozenders en de digitale portal bevatten geen reclame of andere concurrentievervalsende elementen.

50% minder kosten

De Publieke Omroep Nieuwe Stijl kost plm. 370 miljoen Euro per jaar. Dat is de helft van de kosten van de huidige publieke omroep.

Organisatie

Vergeleken met de huidige organisatie is die van de Publieke Omroep Nieuwe Stijl aanzienlijk beperkter, efficiënter en goedkoper. Het bestuur bestaat uit drie personen, die op basis van deskundigheid door de minister van OCW worden benoemd en slechts door twee stafdelingen worden ondersteund.

Overgangsregime en implementatie

De Publieke Omroep Nieuwe Stijl kan snel worden ingevoerd. Een groot deel van de huidige afdelingen kunnen ofwel ontmanteld ofwel als financieel en juridisch zelfstandige mediaorganisaties buiten de publieke omroep worden geplaatst.

De implementatie van de Publieke Omroep Nieuwe Stijl kan in drie stappen:


1. Realisering van beoogde activiteiten binnen het oude bestel en de bestaande wettelijke kaders;


2. Oplevering van de Publieke Omroep Nieuwe Stijl en afbouw van het oude bestel en kleine wetswijzigingen;


3. Voltooiing van de stelselwijziging.

Per 1 januari 2014 kan de nieuwe Mediawet van kracht worden.

Foto onderschrift: Leden van de werkgroep Andere Publieke Omroep na de presentatie van hun plan voor een andere publieke omroep.

Een foto van dit onderwerp is (rechtenvrij) beschikbaar op ANP Fotonet (www.anp-photo.com) en zichtbaar op www.perssupport.nl.