Ingezonden persbericht

Nieuws uit de statencommissies Utrecht, juni 2010

Uit de Statencommissie Wonen, Maatschappij en Cultuur van maandag 7 juni

Statenvoorstel Kaderbrief Jeugdzorg
De commissie stond uitvoerig stil bij de jeugdzorg. In samenhang met elkaar zijn enkele
voorstellen besproken, namelijk de Kaderbrief jeugdzorg, de Sturingsvisie jeugdzorg en het
Plan van aanpak Bureau Jeugdzorg Utrecht (BJU). De fracties stelden veel vragen over uit-
eenlopen onderwerpen zoals de doorwerking van succesvolle pilots in bestaand beleid, de
meetbaarheid van het geformuleerd beleid, het huidige financiële kader van BJZ, het financië-
le kader op de middellange termijn en de frequentie van rapportage van wachtlijsten in de
jeugdzorg. Gedeputeerde Haak antwoordde dat in het najaar een rapportage plaats zal vinden
over de pilots. De resultaten daarvan zullen daarna zo snel mogelijk geïmplementeerd worden
in het reguliere beleid met als randvoorwaarde budgettaire neutraliteit. Verder wordt er ge-
werkt aan meer resultaatgerichte informatie (indicatoren) met betrekking tot de pilots en de
doelstellingen van UJC. In zijn algemeenheid worden de rapportages van het beleid zodanig
ingericht dat de effectiviteit van het beleid meer meetbaar en zichtbaar wordt. Daarnaast gaf
de gedeputeerde aan dat veel vragen die het bureau Jeugdzorg intern betreffen
(ziekteverzuim, werkdruk, financiële positie, wachtlijstontwikkeling, gevoelen bij plan van
aanpak) primair zaken zijn van BJZ zelf.

Voorjaarsnota 2010
De commissie constateerde dat bij de additionele financiële indicatiestelling van Bureau
Jeugdzorg Utrecht sprake dient te zijn van een structureel (in plaats van incidenteel) bedrag
van 788.000. Met betrekking tot de landelijke ontwikkelingen rond de jeugdzorg bleef spra-
ke van twijfel of het geheel afdoende is gefinancierd. Het blijft noodzakelijk de financiering
van de jeugdzorg kritisch te volgen. De mogelijke risico's zijn voor 600.000 opgenomen.
Voor de Vrede van Utrecht is voor het jaar 2012 nog geen bedrag ingevuld, omdat er geen
aanvraag is ingediend. De stand van zaken van de sponsors van Kasteel Amerongen zal wor-
den meegenomen bij de planning- en controlcyclus.

Wonen, welzijn, zorg 2010: Wel Thuis 2
Met uitzondering van de fractie van Mooi Utrecht kon de commissie instemmen met het voor-
stel. De commissie ondersteunde de kleinschaligheid en de specifieke aandacht voor ouderen
bij de projecten. Dit laat echter onverlet dat ook andere woonvormen niet aan de aandacht
mogen ontsnappen. De commissie hecht er sterk aan de regeling als stimulering van gemeen-
telijk beleid te zien. Integratie in bestaand gemeentelijk beleid verdient dan ook de voorkeur.
Dit zou de provincie vanuit haar rol moeten stimuleren. De commissie kwalificeerde het voor-
stel als hamerstuk voor de statenvergadering van 28 juni 2010.

Uit de statencommissie Milieu, Mobiliteit en Economie van maandag 7 juni

Stationsgebied Driebergen-Zeist
De commissie was in zijn algemeenheid tevreden over het feit dat nu een resultaat is bereikt.
Fracties verschilden in hun waardering van de mate waarin het een integraal plan is gewor-
den, rekening houdend met de gebiedsontwikkeling en kwaliteit. Vragen waren er over het
mislopen van de classificering als Urgenda-project, de te realiseren fietstunnel en de financie-
ring daarvan, de parkeervoorzieningen, het omgaan met de verkeersoverlast tijdens de reali-
satie, de motivatie van de keuze van de bezuinigingsopties, de terugvaloptie en het totale fi-
nanciële risico dat de provincie loopt. Gedeputeerde Van Lunteren gaf aan dat volledige inte-
graliteit niet haalbaar bleek. Gebiedsontwikkeling blijft de aandacht houden, maar het kan
geen icoonproject in Urgenda zijn. De fietstunnel is op het laatste moment in het project in-
gebracht. De nu gereserveerde middelen zijn toereikend. Over de dekking van alle kosten
staat relatief weinig in de overeenkomst, aangezien het een bindende afspraak is en partijen/
gemeenten de verdere dekking vervolgens in hun eigen organisaties moeten regelen. Met be-
trekking tot de terugvaloptie geldt dat dit een onwenselijke optie is, echter aangezien deze
optie wel volledig is dichtgeregeld, is opname van deze optie in de overeenkomst noodzakelijk
richting het Rijk. Uitgangspunt is dat er voldoende parkeervoorzieningen moeten komen. Er
worden maatregelen genomen om de hinder tijdens de bouw zo minimaal mogelijk te laten
zijn. De bezuinigingsopties zijn zodanig gekozen dat het maatregelen zijn die financieel het
nodige opleveren, maar toch niet al te schadelijk zijn voor het project in totaliteit. Het gaat
dan vaak om het vormgevingsniveau. Tot slot gaf de gedeputeerde aan dat het totale financi-
ële risico voor de provincie 10,5 miljoen euro bedraagt, en niet de eerder veronderstelde 23
miljoen euro.

Uitvoeringsplan Cultuur en Economie
Hierover werd kort in de commissie gesproken. Op vragen dienaangaande reageerde gedepu-
teerde Van Lunteren dat zeer kritisch naar de projecten is gekeken. De projecten die nu ge-
kozen zijn hebben een toegevoegde waarde en zijn verbindend tussen cultuur en economie.
Tweederde deel van de middelen is nog niet besteed. Hierover komt een vervolgvoorstel naar
de commissie. Aandacht voor de gaming-industrie in deze onzekere tijden is gerechtvaardigd,
aangezien dit in de toekomst een belangrijk element in de regionale economie kan zijn.

Voorjaarsnota 2010
Binnen de commissie MME riep de Voorjaarsnota diverse vragen op. Gevraagd werd naar de
financiële/personele dekking van de van het Rijk overgekomen taak regionale luchthavens.
Ook waren er zorgen over de situatie van de recreatieschappen en werd gevraagd naar de
stand van zaken van de overdracht van het Merwedekanaal. Verder werd gevraagd naar de
stand van zaken van de Regionale UitvoeringsDienst en waren er veel vragen over de diverse
posten met betrekking tot het onderhoud van provinciale wegen. Tot slot werd gevraagd naar
de relatie tussen de 5 miljoen euro financiering voor de verdiepte ligging N237 bij Soester-
berg en het plan Soesterberg.

Gedeputeerde De Jong gaf aan dat het Rijk voldoende middelen heeft meegegeven met de
overdracht van de taak regionale luchthavens. Er blijft altijd een risico dat het toch onvol-
doende blijkt. In de commissie MME zal spoedig een presentatie worden gegeven over de
stand van zaken Regionale UitvoeringsDienst. De 5 miljoen euro voor de N237 heeft geen re-
latie met het plan voor de vliegbasis; wel met het Masterplan Soesterberg. De overdracht van
het Merwedekanaal is nog niet geformaliseerd, zodat de onderhoudskosten nog bij de provin-
cie liggen. Gedeputeerde Van Lunteren beloofde snel bij de commissie terug te komen over
het vervolgtraject rondom de recreatieschappen. Over het beheer en onderhoud van wegen
gaf hij aan dat dit deels te maken heeft met het feit dat geluidsarm asfalt sneller slijt en
duurder is. Het gedeelte in de risicoparagraaf heeft te maken met de vorstschade. Verder
klopt het inderdaad dat extra kilometers provinciale weg ook extra (structurele) kosten bete-
kent, echter in alle planvorming worden deze exploitatiekosten vooraf meegenomen.

Wegenverordening provincie Utrecht 2010
Over deze verordening was er een korte discussie over de bindendheid van de door de pro-
vincie afgegeven adviezen en het verbod om wegen op provinciale wegen aan te sluiten. Ge-
deputeerde Van Lunteren gaf aan dat de bindendheid te maken heeft met eventuele kosten
die voor derden zijn als het provinciaal advies niet wordt opgevolgd. Het verbod op het aan-
sluiten van wegen op provinciale wegen moet bevorderen dat dit altijd in overleg met de pro-
vincie plaats moet vinden.

Beleidsevaluatie Economisch Beleidsplan
Gevraagd werd naar meer concreetheid over de aard van de bedrijven die zich, als gevolg
van provinciale inspanningen, in de provincie Utrecht hebben gevestigd en het resultaat van
de verleende subsidies. Waardering was er voor de rol die de provincie kiest op het gebied
van arbeidsmarktbeleid. Het lukt goed om bestuurlijke drukte te vermijden. Vraagtekens wa-
ren er bij het SER-advies. Het lijkt of hier niet goed rekening is gehouden met de meest re-
cente ontwikkelingen. Over de stimuleringsprijs voor Maatschappelijk Verantwoord Onderne-
men werd aangegeven dat MVO niet alleen gaat om energiebesparing. Het is dus zaak van
tevoren helder te hebben waarop je je richt. Tot slot werd gewezen op de diversiteit in ZZP-
ers, waardoor het noodzakelijk is om onderscheid te maken met betrekking tot initiatieven
die zich daarop richten.
In zijn reactie gaf gedeputeerde Van Lunteren aan dat de brief van de SER inderdaad al van
afgelopen december is. In zijn algemeenheid kan het functioneren van de SER beter. Het is
lastig om de resultaten van de acquisitie van bedrijven in cijfers te vatten. Ook wordt er aan-
dacht geschonken aan het behoud van bedrijven die al in de provincie gevestigd zijn. De
commissie zal meer informatie ontvangen over het acquisitiebeleid en de aard van de bedrij-
ven die zich in de provincie gevestigd hebben.

Uit de Statencommissie Ruimte, Groen en Water van maandag 14 juni

Verzoek inpassingsplan windenergie Woerden
De commissie praatte over het verzoek van het bedrijf E-velop om een aantal windmolens bij
Woerden neer te mogen zetten. E-velop zelf en de NMU hielden beide een pleidooi voor een
inpassingsplan. Volgens de insprekers zijn de windmolens in het landschap in te passen. GS
stelde voor om het verzoek af te wijzen. Windenergie is belangrijk voor de toekomst, maar
deze locatie in het Groene Hart stuit op bezwaren van de gemeente en het Rijk. De commis-
sie steunde in meerderheid deze opvatting van GS, ofschoon sommige fracties het betreur-
den. Gedeputeerde Krol beloofde voor het einde van het jaar met een verkenning voor alter-
natieve locaties te komen.

Statenvoorstel startnotitie provinciale landschapsverordening
Al lange tijd is men bezig om de bestaande Verordening Natuur en Landschap om te vormen
naar een eigentijdse landschapsverordening, die verrommeling van het buitengebied helpt
voorkomen. De startnotitie schetst de contouren daarvan. Het gaat er met deze verordening
om, om naast het ruimtelijk beleid, speciaal in het buitengebied, natuur- en landschapswaar-
den extra te beschermen. Het gaat onder meer om regels voor reclame langs de weg en over
de ligplaatsen van woonschepen. Daarbij is het ook de bedoeling om regelgeving terug te
dringen. Hierover lag een positief advies van de Statencommissie Deregulering. Die gaf aan
dat er meer door gemeenten gedaan kan worden en dat sommige dingen eenvoudiger kun-
nen. De commissie wil in het vervolg, op weg naar de definitieve verordening, ook graag be-
trokken burgers en bedrijven horen.

Statenvoorstel actualisatie reconstructieplan
De commissie sprak uitvoerig over de actualisatie van het reconstructieplan. Dat gaat over
ontwikkelingen in de Gelderse Vallei. De Stichting Vernieuwing Gelderse Vallei (SVGV) had
een advies gegeven over de actualisatie, dat GS heeft overgenomen met enkele afwijkingen.
De actualisatie gaat met name over de plaats en de grootte van de intensieve veehouderij in
het gebied versus de natuurontwikkeling in het gebied. De commissie was lovend over het
draagvlak dat SVGV in het gebied tot stand heeft gebracht.

De commissie stelde veel vragen, maar lijkt in meerderheid de aanscherpingen van GS te
steunen. De aanscherpingen gaan met name over de maximale grootte van bedrijven in zo-
genoemde verwevingsgebieden (waar landbouw en natuur samengaan) en dat er geen ver-
diepingsvloeren mogen worden aangebracht in stallen. Over het statenvoorstel volgt nog een
uitgebreid debat in de Staten op maandag 28 juni.

Hoogspanningslijnen
Tot slot sprak de commissie, op initiatief van de ChristenUnie, kort over de voortgang in het
dossier hoogspanningslijnen. Gedeputeerde Krol gaf aan dat er nog geen nieuws is van het
Rijk over het onderzoek naar de effecten op de gezondheid van hoogspanningslijnen. De ge-
deputeerde kon wel vertellen dat er een proef in de Randstad komt met de ondergrondse
aanleg van nieuwe hoogspanningsleidingen. De provincie Utrecht volgt deze ontwikkelingen
nauwlettend, onder meer met het oog op de problematiek in Veenendaal, waar een hoog-
spanningslijn dwars door bebouwing loopt.

Uit de statencommissie Bestuur, Europa en Middelen van maandag14 juni

Startnotitie Olympisch Plan 2028
In een korte toelichting schetste de commissaris van de Koningin het einddoel 2028 en de
mogelijkheden om als regio Utrecht, met breed draagvlak, bij de ontwikkelingen aan te ha-
ken. Belangrijk is de ontwikkeling als totale regio. Het is veel breder dan topsport alleen; ook
economie, infrastructuur en cultuur spelen in dit kader een rol. Om dit alles in goede banen te
leiden wordt de Utrecht Council opgericht. Na de zomer zal de commissie BEM een meer uit-
gewerkt plan ontvangen. De commissie toonde zich positief over het geschetste traject. Aan-
bevolen werd om in dit kader ook een goede link met Utrecht 2040 te leggen en tevens veel
aandacht te schenken aan duurzaamheid. Besluiten over financiën zijn pas in een later stadi-
um aan de orde, waarbij de spin-off voor de totale Utrechtse samenleving in beeld zal zijn en
in de afwegingen meegenomen kan worden.

Voorjaarsnota 2010
De meeste fracties gaven aan hun opvattingen over de Voorjaarsnota 2010 in de vergadering
van PS naar voren te zullen brengen. Een aantal korte vragen handelde over de kosten voor
woonschepen, kosten voor de muskusrattenbestrijding, de kosten voor het kantoor van de
Haagse lobbyist en het structureel dan wel incidenteel zijn van de kosten voor Bureau Jeugd-
zorg.

Openbaarmaking audits ex art 217a Provinciewet
Binnen de commissie is er verdeeldheid over het al dan niet openbaar moeten zijn van au-
ditrapporten. GS is van mening dat het een instrument is om het functioneren van de ambte-
lijke organisatie te controleren. In de jaarrekening wordt er kort over gerapporteerd. Aan het
eind is de conclusie dat het afdoende is om de auditrapporten bij de griffie vertrouwelijk ter
inzage te leggen. Hier is de meerderheid van de commissie tevreden mee.

Uitvoering motie D66 "Verbeterplan en Public Affairs"
Er is tevredenheid over het beeld dat wordt geschetst over de activiteiten van de provinciale
vertegenwoordiging in Den Haag. Wel wordt afgesproken om aan het eind van de collegeperi-
ode een evaluatie uit te voeren over wat dit de provincie heeft opgeleverd, waarbij zal wor-
den ingegaan op effectiviteit en concrete resultaten.

Voortgangsrapportage 2010/1 Samenwerkingsagenda
De commissie was blij met al het goud dat er in de rapportage blinkt, maar wilde ook graag
weten hoeveel projecten uiteindelijk zijn afgevallen. Het blijkt dat 92 projecten van de ruim
200 als goud zijn geëindigd. Een aantal projecten is richting het reguliere beleid gegaan. Ook
zijn er projecten die nog niet zijn afgerond, maar waarvoor in het kader van de Samenwer-
kingsagenda de doelen wel gehaald zijn. Eventueel overgebleven geld zal deels benut worden
om de projecten alsnog af te maken. Eind 2010 wordt een eindrapportage van de Samenwer-
kingsagenda gemaakt.

Na de zomer komt er een stuk naar de commissie waarin zal worden geschetst hoe de sa-
menwerking in de volgende collegeperiode te organiseren.

Businesscase Paushuize
Binnen een aantal fracties zijn er twijfels over de haalbaarheid om Paushuize op een goede
manier te exploiteren. Ook is er een aanbeveling om als provincie meer gebruik te maken van
Paushuize voor zaken als conferenties. Nu wordt hier vaak voor uitgeweken naar andere,
commerciële centra. Gedeputeerde Binnekamp schetste dat de vaste jaarlijkse kosten sowie-
so betaald moeten worden en dat via exploitatie mogelijk een deel van deze kosten terugver-
dien kunnen worden. De provincie loopt dus geen extra financieel risico.



Ingezonden persbericht