Ingezonden persbericht



Parijs, Frankrijk, 17 juni 2010

Binnenvaart zet constante groei voort met 8,3%

Terwijl economisch herstel op zich lijkt te laten wachten, onderscheidt de binnenvaartsector zich van andere sectoren met een groei van 8,3% over de eerste 5 maanden van dit jaar in vergelijking met dezelfde periode in 2009. Deze vooruitgang bevestigt dat scheepsbevrachters meer en meer vertrouwen hebben in de waterwegen.

()
Dit percentage toont wederom de continue groei van transport over het water ten opzichte van een nog aarzelend economisch herstel. Spelers uit de logistieke sector interesseren zich steeds meer voor de binnenvaart, een betrouwbare manier van goederenvervoer die zowel op economisch als ecologisch gebied aantrekkelijk is. Deze regelmatige toename bevestigt de trend gesignaleerd door VNF aan het begin van het jaar: scheepsbevrachters hebben meer en meer vertrouwen in de binnenvaartsector die aan marktaandeel heeft gewonnen met 3,7% ten opzichte van 2,9% in 2007.

Deze resultaten zijn een aanmoediging om de ondersteuning van transport over het water door VNF en partners voort te zetten en de groeiobjectieven vastgesteld in de Franse milieuwetgeving te behalen. De binnenvaart is een transportwijze die gemiddeld 4x minder energie verbruikt en 4x minder CO2 uitstoot dan wegvervoer, zonder de geluidsoverlast, de overvolle wegen of het risico op ongelukken te vergeten.

VNF wil, in haar constante zoektocht naar kwaliteit en betere prestaties, nog meer aandacht besteden aan haar moderniseringsprogramma's voor de infrastructuur, aftakkingen, scheepsheffingen en service.

nouvelle ligne port de dourges

Sterke toename

Volgens de voorlopige cijfers over de 5 eerste maanden van dit jaar, zijn de activiteiten van de binnenvaart goed voor 3,26 miljard tonkilometer, wat een verhoging van +8,3% voorstelt in vergelijking met het vorige boekjaar. De groei is dus gestaag, ondanks een kleine vertraging in mei (Nota: de groei was 14,9% over de vier eerste maanden)

Met uitzondering van de Seine, waar de activiteiten gelijk zijn aan 2009 (+0,8%), kennen de meeste regio's een ongekende verhoging van het binnenvaartverkeer:

Nieuwe waterweg, Haven van Dourges - © VNF / Philéas foto's

Noordelijke regio: +23,2%

Rhône: +10,7%

Moesel stroomgebied: +23,7%

Rijn: +13,4%

Populaire sectoren

Naar gelang de goederen, kiezen de meeste sectoren steeds meer voor de waterwegen, en verhogen hun aantal tonkilometer:

Granen +137,6 miljoen t-km +15,8%

Metaalsector +70,9 miljoen t-km +41,8%

Olie +34,1 miljoen t-km +14,2%

Chemische producten +20,8 miljoen t-km +18,2%

Kolen +20,0 miljoen t-km +8,0%

Net als in 2009, blijft vervoer van granen de belangrijkste sector met een groei van + 15,8%, dit over de verschillende waterwegen.

Op de tweede plaats wat betreft tonkilometers, staat de metaalsector (+41,8%) die na een industrieel minder jaar in 2009 weer helemaal op krachten komt. Deze tendens is duidelijk te zien in de Moezel en Seine gebieden.

De olieproducten zijn eveneens in opmars (+14,2%). Behalve in de Nordâ¤'Pasâ¤'deâ¤'Calais regio (-39 punten), stijgt het vervoer opmerkelijk.

De chemische sector kent een gelijkaardig scenario op alle waterwegen (+18,2%), behalve in het Rhônegebied (-4,3%).

De mineralen genieten van een stijgende vraag van de thermische centrales en metaalindustrieën en zetten een verhoging van 8% neer. Een duidelijk verschil is hier te merken tussen het dalen van dit type vervoer op de Seine en de Rhône, en een stijgende activiteit voor de Moezel en Nord-Pas-de-Calais.

Sectoren onder druk
Sectoren die minder goed scoren, grotendeels door de economische situatie van deze markten. Onder andere de containersector, die na een opmerkelijke stijging in 2009 op hetzelfde niveau blijft.

Mineralen en bouwmaterialen: -17,2 miljoen t-km -1,7%

Mest: -3,7 miljoen t-km -5,8%

Machines, wagens en andere vervoersmiddelen: -11,5 miljoen t-km -3,8%

STATISTIEKEN BINNENVAART Verdeling per categorie goederen 5 eerste maanden 2010 vergeleken met 5 eerste maanden 2009 (voorlopige cijfers)

Ton
Tonkilometer
2010
2009
verschil
2010
2009
verschil

0- Agro-producten

4 396 775
3 799 509
15,7%
789 315 067
664 559 870
18,8%

1- Levensmiddelen,
Veevoer
1 568 514
1 470 716
6,6%
219 304 485
206 468 289
6,2%

2- Brandstoffen

2 075 898
1 666 151
24,6%
270 952 410
250 925 095
8,0%

3- Olie

2 461 374
2 192 147
12,3%
274 449 794
240 391 646
14,2%

4- Mineralen, Metaalafval
1 157 292
660 721
75,2%
110 641 172
76 470 272
44,7%

5- Metalen

720 850
586 787
22,8%
130 026 400
93 290 372
39,4%

6- Grove mineralen, bouwmaterialen
8 707 435
9 122 166
-4,5%
981 608 031
998 792 460

-1,7%

7- Meststoffen

538 471
652 186
-17,4%
59 910 082
63 573 284
-5,8%

8- Chemische producten

779 049
593 021
31,4%
135 288 208
114 493 238
18,2%

9- Machines, voertuigen, Uitzonderlijk vervoer 1 666 529
1 669 394
-0,2%
291 687 136
303 162 573
-3,8%

TOTAAL

24 072 187
22 412 798
7,4%
3 263 182 785
3 012 127 099
8,3%

Over VNF: www.vnf.fr VNF beheert en exploiteert 6.200 km van de Franse waterwegen (en 500 km aan kanalen in de Bourgogne, een experiment in samenwerking met Conseil Régional de Bourgogne), het grootste Europese netwerk van kanalen en bevaarbare rivieren, 2.000 installaties en 40.000 hectaren aan openbaar gebied grenzend aan de waterwegen. Haar activiteiten op het gebied van promotie en ontwikkeling van de binnenvaart maken het mogelijk om de potentie en de huidige kennis te vergroten, om samenwerkingsverbanden op te zetten maar vooral om een impuls te geven aan nieuwe projecten. Contracten, evenementen, onderzoeken, ontmoetingen, deze overheidsinstantie ondersteunt en organiseert ieder jaar tientallen activiteiten. VNF is tevens de opdrachtgever van grote projecten zoals het Seine-Nord Europe kanaal voor grote schepen (opening gepland voor 2016), de Saône-Moezel verbinding (openbare debatten gepland voor 2012), het Rhône kanaal in Sète evenals grote doorvaartroutes van de zone Bray-Nogent tussen de Parijse regio en de Aube.

Perscontacten
Open2Europe - www.open2europe.com Gerdine LINDHOUT
Barbara BUFKENS
Contact VNF
Verantwoordelijke communicatie
Emmanuelle DORMOND




Ingezonden persbericht