Ingezonden persbericht

Persbericht

Randstad ontwikkelt samen met studenten mobiel wervingskanaal

Co-creatie leidt tot QR Tagging voor vacatures

Diemen, 18 juni 2010

Randstad heeft samen met studenten van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) een mobiel wervingskanaal ontwikkeld. Met jobtags die gebruik maken van een speciale barcode techniek, de zogeheten QR-tag, kunnen vacatures van Randstad via een link op de mobiele telefoon gevonden worden. Studenten van het MediaLAB van de HvA en medewerkers van de afdeling Internet en Social Media van Randstad hebben het pilot-project samen opgezet en uitgevoerd.

QR is een twee dimensionale barcode die door de camera van een mobiele telefoon gescand kan worden. De barcode is gekoppeld aan een vacature die online staat. Door de barcode te scannen krijg je de vacature te zien via de internet browser van je telefoon. Gedurende het inmiddels afgeronde project konden studenten de vacatures bekijken en direct solliciteren via de mobiele telefoon.

In meerdere gebouwen van de HvA is met diverse media-uitingen aandacht gevraagd voor de jobtags. De Hogeschool van Amsterdam heeft voor de pilot ruimte ter beschikking gesteld, zodat daar studenten de promotionele activiteiten konden uitwerken en testen. Randstad kreeg de unieke mogelijkheid om aandacht te vragen voor deze pilot. De QR-barcodes werden via flyers en posters onder de aandacht gebracht van de ongeveer 5000 studenten. Verder waren de tags ook te zien op de elektronische collegeborden en zelfs op placemats in de kantine.

Manager Internet en Social Media van Randstad Marc Feitsma: "Het samen met studenten bedenken en uitvoeren van dit concept is ons zeer goed bevallen. In totaal is in drie maanden tijd de Randstad-tag zo'n 900 keer gelezen en hebben er bijna 300 registraties plaatsgevonden. Hiermee is een strategische basis gelegd voor het verder ontwikkelen van dit mobiele kanaal. De co-creatie met studenten heeft al geleid tot vervolgplannen om nieuwe services toe te voegen aan het mobiele kanaal. Randstad gaat in de toekomst meer gebruik maken van co-creatie bijvoorbeeld op het gebied van internet."
Door het gebruik van dit mobiele kanaal krijgt Randstad inzicht in het werven van studenten via nieuwe media. Daarnaast brengt dit project studenten en Randstad dichter bij elkaar.