Tom Coronel

20 Juni 2010
Tom Coronel scoort punten in thuisrace

Met zijn negende plaats in de eerste race en de tiende plaats in de tweede race reed SEAT-coureur Tom Coronel in beide wedstrijden in het Belgische Zolder in de punten. Toch bracht het eerste optreden van het FIA WK Toerwagens (WTCC) op het voormalig Grand Prix-circuit in Belgisch Limburg voor Coronel niet helemaal wat hij ervan had verwacht. Dat was uiteindelijk grotendeels terug te voeren op wisselende weersomstandigheden tijdens de kwalificatietraining, waardoor de Nederlandse coureur in zijn SEAT in de kleuren van McGregor en TW Steel ook in de races niet optimaal uit de verf kwam.

In principe maakt het niet zoveel uit waar we racen, maar Zolder heeft toch wel iets vertrouwds, vindt Tom Coronel. Ik rijd hier al vanaf het eerste seizoen dat ik in de autosport actief ben, ken het circuit van binnen en van buiten en het is ook wel mooi dat er veel Nederlandse fans komen. We hadden heel wat SEAT-dealers vanuit Nederland hier, maar ook tal van journalisten, zakenrelaties en gasten van sponsors, ondermeer TW Steel. Qua baankennis is er geen sprake van enig voordeel, is Coronel van mening. Op WK-niveau zijn de rijders zo professioneel, die rijden een paar rondjes en dan kennen ze de baan ook. De enige keer dat je een klein voordeel kunt hebben, is wanneer de omstandigheden veranderen, bijvoorbeeld bij regen of zo.

Foto: Frits van Eldik

Op vrijdag hadden de coureurs tijdens een 30 minuten durende test de gelegenheid om voor het eerst met het circuit kennis te maken. Coronel begon goed en reed de vijfde tijd, waarmee hij tevens de best geklasseerde SEAT-rijder was. Hij legde in totaal 14 ronden af en werkte samen met de technici van zijn team SR-Sport aan het vinden van de juiste afstelling voor de kwalificatie en de race. Op zaterdagochtend werd de eerste vrije training verreden op een natte baan na een flinke regenbui in de vroege ochtend. Gaandeweg de sessie droogde de ideale lijn meer en meer op, zodat de tijden steeds sneller werden. Dat bleek ook uit de uitslag, want voor nagenoeg alle rijders was hun laatst gereden ronde tevens de snelste. Dat gold ook voor Tom Coronel, die na het vallen van de zwart-wit geblokte vlag nog zijn laatste snelle ronde mocht afmaken en uiteindelijk als tweede werd geklasseerd.

In de tweede vrije training, verreden op een volledig droge baan, reed Coronel slechts acht ronden, mede om enigszins de banden te sparen met het oog op de kwalificatie. Zo werd hij als elfde geklasseerd. In de kwalificatietraining reed de enige Nederlandse deelnemer in het WTCC-veld lange tijd bij de eerste tien en daarmee leek hij rechtstreeks door te kunnen stromen naar de tweede kwalificatieheat, zeker omdat het in het verloop van de 20 minuten durende eerste kwalificatie begon te regenen. We dachten dat we safe zaten en dat niemand meer zijn tijd zou verbeteren, dus we besloten geen poging meer te doen op nieuwe banden en de banden te sparen voor de tweede kwalificatieheat, vertelde Coronel. Dat bleek echter een misrekening: de regen zette niet echt door en in de slotfase werden toch enkele mensen nog sneller, waardoor Coronel uiteindelijk als elfde eindigde en niet meer aan de tweede kwalificatie voor de snelste tien rijders mocht deelnemen. Jammer, duidelijk verkeerd gegokt, aldus Coronel.

Foto: Frits van Eldik

In de warm-up op zondagmorgen concentreerde Coronel zich op het oefenen van starts. Dat is met onze SEAT Leon TDI vooral een kwestie van ervaring en ik heb nog niet zoveel starts met deze auto gemaakt, vertelde hij. Daar had ik nu de gelegenheid voor. Tijden waren minder belangrijk, de afstelling was gewoon goed.

Tijdens de eerste race had Tom Coronel een uitstekende start, waarmee hij meteen doorschoof naar de achtste plaats. In het verdere verloop van de wedstrijd verloor hij één positie aan Andy Priaulx. Ik voelde in de vierde ronde al dat ik wat problemen met de remmen zou krijgen, want de remmen blokkeerden vrij snel, vertelde Coronel na afloop. Dat was inderdaad het geval, en dat was ook de reden dat ik Priaulx uiteindelijk niet achter me kon houden. Daarentegen slaagde Coronel er in de slotfase wel in om zijn negende plaats tegen de aanvallend rijdende Augusto Farfus te verdedigen. Dat was een spannende strijd, behoorlijk hard werk, aldus Coronel, die uiteindelijk dus als negende over de eindstreep kwam. Jammer dat het niet één plekje verder naar voren was, want dan had ik op pole gestaan voor de tweede race, maar ja, zo is het nu eenmaal, stelde hij vast.

In de tweede wedstrijd kwam Coronel bij de staande start slecht weg. Dat is nog steeds mijn gebrek aan ervaring bij het starten met de diesel, wat echt een stuk gecompliceerder is dan voorheen met de benzinemotor, zei Coronel naderhand. Hij viel terug tot ver in de achterhoede, maar kon gaandeweg de race weer een aantal plaatsen goedmaken, waardoor hij als tiende werd geklasseerd. Nou ja, ik heb in ieder geval weer een paar punten, maar nadat de kwalificatie niet optimaal liep, zette die lijn zich de rest van het weekeinde voort. Dit evenement heeft niet helemaal gebracht wat ik ervan verwacht had. Dat gebeurt soms. Hopelijk gaat het de volgende race weer beter, aldus Coronel.