Internationale winnaars bij Drachten Nationals

Drachten, 21 juni 2010 - Met de Drachten Nationals is dit weekend in Drachten het Nederlandse dragrace-seizoen van start gegaan. Bij de motoren was Herman Jolink (Doetinchem) de grote man door niet alleen diverse keren zijn persoonlijk record scherper te stellen maar ook nog eens de wedstrijd meetellend voor de Euro Series Super Twin Top Gas op zijn naam te schrijven. Bij de auto's was Bert Gorselitz met twee finaleplaatsen dé man van de dag. In de Super Comp klasse pakte de snelle Duitser de grootste beker maar klopte zichzelf in de Super Pro ET-finale door een rood licht te trekken.

Het zat de dragracers en de organiserende vereniging eXplosion tijdens de Drachten Nationals niet mee. In plaats van mooi zomerweer bijna herfstachtige omstandigheden waarbij motregen voor de nodige onderbrekingen zorgde. Door de inzet van alle vrijwilligers slaagde de organisatie er desondanks in de eliminaties van de Drachten Nationals volledig af te werken waardoor er 's avonds toch winnaars gehuldigd konden worden. Het wedstrijdverloop maakte echter veel goed waardoor de matige omstandigheden snel vergeten werden. Diverse runs werden op reactietijd beslist waarbij het verschil op de finish met het blote oog vaak niet viel waar te nemen. Daarbij werden ook nog eens uiterst snelle tijden op de klokken gezet en kende het wedstrijdverloop in diverse klassen niet alleen een spannend maar ook spectaculair slot. Dat er veel sterke buitenlandse teams de Drachten Nationals op de kalender hadden gezet was in de autoklassen duidelijk zichtbaar. In slechts drie van de zeven klassen bleef de grootste beker in eigen land. In de motorklassen ging het met zes uit acht voor de Nederlanders een stuk beter.

De belangrijkste klasse bij de motoren was de Super Twin Top Gas waar de wedstrijd in Drachten meetelde voor de Euro Series. Met Herman Jolink en Harry van Schie (Pijnacker) werd de finale een volledig Nederlandse aangelegenheid. Jolink maakte indruk door op weg naar de eindstrijd tot twee keer toe zijn persoonlijk record te verbeteren maar Van Schie deed daar in de halve finale met een 8,1 seconden over de 402 meter niet voor onder. In de finale reageerde Jolink eerder op het verspringen van de lichten en zette met 8,2 seconden opnieuw een snelle tijd op de klokken. Technische problemen wierpen Van Schie terug waardoor de overwinning naar de Ducati-rijder uit Doetinchem ging.

Bij de auto's had de Duitser Bert Gorselitz duidelijk zijn weekend. Zowel in de klasse Super Comp als Super Pro ET wist de Porsche-piloot door te dringen tot de finale. Gorselitz moest het in de Super Comp-finale opnemen tegen de sterk rijdende en uiterst snel op de lichten reagerende Eric Pellegrom. De routinier uit Den Haag werd echter geklopt op zijn specialiteit want ondanks dat hij een iets snellere tijd liet noteren ging de winst naar Gorselitz. Meteen daarop moest de Duitser aantreden voor de finale in de snelste autoklasse, de Super Pro ET. Nadat alle Nederlanders al vóór de halve finale waren uitgeschakeld hier met Robert Gassner en Gorselitz een volledig Duitse finale. Nu ging Gorselitz echter in de fout, trok een rood licht waardoor Gassner de winst in de schoot geworpen kreeg. Maar het was niet de enige finale die al op de startlijn werd beslist. In de klasse Pro ET wist Freek van Groningen (Gendt) tot de finale door te dringen en moest het daarin opnemen tegen Michael Maderer. De Duitse BMW-rijder trok echter rood waardoor Van Groningen, uitkomend voor Voorend Racing de grootste beker mee naar huis mocht nemen. Het tegenovergestelde gebeurde in de finale van de klasse Super Street Car. Met Richard Minderhoud (Maassluis) en Andreas Bona ook hier een Nederlands Duitse finale, maar nu trok Minderhoud een rood licht waardoor de winst bij Bona terecht kwam. In de klasse Super Gas reed Ron van Let (Den Haag) een sterke race door met scherpe reactietijden en runs kort boven de klasse-index van 9,9 seconden al zijn tegenstanders uit te schakelen. In de finale herhaalde Van Let zijn kunstje en liet daarmee de Oostenrijker Werner Zudrell kansloos. De finale van de klasse Sportsman ET was met Martin Damen (Maassluis) en Marc Rietveld (Kruisland) een volledig Nederlandse aangelegenheid waarbij Damen de winst pakte. Bij de Junior Dragsters met Lisa Selles (Lelystad) en Jason Engelage opnieuw een Nederlands Duitse confrontatie. Omdat Selles net onder de ind ex dook mocht de jongeman uit Duitsland op de hoogste trede van het podium plaatsnemen.

Bij de motoren was Vincent Driehuijs terug van weggeweest. Na enkele jaren pauze had de man uit Waddinxveen weer ingeschreven in de klasse Street Bike en toonde aan het spelletje nog niet verleerd te zijn door ten koste van Hans Gallé (Belgie) meteen de winst te grijpen. In de finale van de klasse Ultimate Street Bike verraste Sabino Werleman (Hellevoetsluis) door in de finale de in principe snellere Hensley Razoly Eugenia (Dordrecht) te kloppen. De klasse Funny Bike leverde ondanks de buitenlandse deelname met Mike Olie (Assendelft) en Maarten Zijlstra (Amsterdam) een volledig Nederlandse finale op. Na de nodige problemen in de halve finale had Olie in de eindstrijd weer de snelheid gevonden en pakte de winst. De klasse Super Street Bike leverde een aantal verrassend snelle tijden op. Uiteindelijk wisten Jeroen van den Belt (Kuinre) en Stefan Schnarwiler (Zwitserland) tot de finale door te dringen waarbij de Zwitser zijn neus net iets eerder over de finishlijn drukte. Bij de Juni or Drag Bikes met Mitch de Haas (Ter Aar) en Mike van de Beek (Almere) een Nederlands onderonsje met De Haas als winnaar. In de klassen Super Street Twin en Street Bike ET werd gestreden om een 'best of three'. In de klasse Street Bike ET klopte Gijs de Ruiter (Waspik) Ron de Graaf (Purmerend) terwijl bij de Super Street Twins de Tsjech Milan Kolacny de met technische problemen kampende Jack Jansen (Den Haag) terugwees.

De Nederlandse dragracers hoeven niet lang te wachten op revanche. Over nog geen drie weken (9, 10 en 11 juli) staat in Drachten met de Drachten Internationals de tweede ronde van het Open Nederlands Kampioenschap op het programma.


Noot voor redacties


Voor de redactie