Het gevaar van social media voor het bedrijfsleven

15/06/2010 11:16

Adrenaline B.V.

22 Juni is het weer tijd voor de SMI 2010 conferentie in Londen. Daar zal het bedrijfsleven overtuigd worden van het belang van participatie in de wereld van social media. Volgens eigen zeggen wil SMI 2010 conferentie bedrijven helpen bij het succesvol worden in social media. Duizenden bedrijven wereldwijd zijn bezig hun positie op te bouwen in dit snel groeiende fenomeen en budgetten hiervoor groeien ondanks de economisch onstabiele tijden.

Begrijpelijk, vind Misha Stoutenbeek van het Online Adrenaline. Social media groeit als kool en is al lang geen hype meer. Het is een fundamentele verandering in de wijze waarop mensen wereldwijd communiceren. Daarmee verandert het ook de manier waarop we zaken doen en de wijze waarop bedrijven intern en extern functioneren.

Wie de statistieken en tendensen bestudeert, leert dat dit pas het begin is. De volgende generatie is die van de 'internet natives', de mensen die geen wereld meer kennen zonder internet en geen onderscheid meer maken tussen on- en off-line. Ze zullen simpelweg altijd en overal verbonden zijn. Wie het contact met de doelgroep niet kwijt wil raken en zich wil voorbereiden op het nieuwe tijdperk, moet dus wel mee doen.

Maar de grote vraag is: hoe?

SMI 2010 belooft bedrijven succesvol te worden in social media. Op de conferentie worden voorbeelden besproken van bedrijven die mooie marketing en sales resultaten hebben behaald met campagnes op Twitter, Facebook, YouTube etc. De les is: doe mee!

Participatie is natuurlijk zeer aan te moedigen. Maar in de wijze waarop men participeert worden grote en gevaarlijke fouten gemaakt, aldus Renee van Beckhoven van Online Adrenaline. De campagnes worden zelfs binnen de best bestuurde bedrijven vaak slecht begeleid, zijn bijna altijd te kenmerken als korte termijn tactieken en worden vaak opgepakt als 'slechts een nieuwe manier om reclame uit te zenden'. Zo wordt niet doorgedrongen tot de essentie van social media waardoor het volle potentieel ervan niet benut wordt en geld over de balk wordt gesmeten. Bedrijven die succesvol zijn met hun social media campagnes, zien een cruciaal risico over het hoofd dat opmerkelijk genoeg ook niet opgepakt wordt door marketeers, online media en adviesbureaus etc. Het gaat hierbij om de groeiende social media afhankelijkheid!

Wat bedoelen we daarmee?

Als het bedrijfsleven op de oude voet blijft participeren in social media, zal op termijn een situatie van afhankelijkheid bestaan. Simpelweg omdat de informatie en communicatie in en om een bedrijf of merk zich in groeiende mate afspeelt op plekken ver van het bedrijf verwijderd. Daar waar niets controleerbaar, meetbaar en of te commercialiseren is. Plekken als Facebook, Hyves en Twitter. Platformen die nu nog gratis zijn maar hoe zit dat in de toekomst? The 'rise of the paywalls' werd al eerder voorspeld door bronnen als Cnet.com en in 2010 hebben we al veel grote partijen zien flirten met nieuwe business modellen.

Grote kansen worden bovendien gemist!

Het is tijd voor een wake-up call met het advies om niet als schapen achter de trends aan te lopen zonder over de gevolgen na te denken. Social media is geen hype. Het is een fundamentele verandering in communicatie en het vereist een lange termijn visie en strategie om een organisatie goed op het nieuw tijdperk voor te bereiden. En dat lukt alleen als er goed wordt nagedacht over hoe een sociale merk strategie kan worden uitgerold en een onafhankelijke positie kan worden opgebouwd in deze sterk veranderende wereld.





http://www.online-adrenaline.com