Universiteit van Amsterdam

Gepubliceerd op 15 juni 2010

Onderzoek UvA-Lerarenopleiding (ILO) is het beste van Nederland

Internationale visitatiecommissie oordeelt positief over onder meer kwaliteit en productiviteit

Gepubliceerd op 15 juni 2010

Het onderzoek van de UvA-lerarenopleiding (ILO) wordt door een internationale visitatiecommissie uitermate positief gewaardeerd. Daarmee staat de UvA bovenaan in de ranglijst van gevisiteerde lerarenopleidingen.

Het ILO-onderzoek scoorde een 'zeer goed' voor relevantie en levensvatbaarheid en een 'zeer goed tot excellent' voor zowel de kwaliteit als de productiviteit'. De commissie waardeert de continuïteit in de hoge kwaliteit van onderzoek - de UvA-lerarenopleiding is door de twee vorige visitatiecommissies ook hoog beoordeeld. Daarnaast constateert de commissie dat het ILO-onderzoek sterk leiderschap heeft, zowel nationaal als internationaal sterke samenwerkingsverbanden kent, zeer productief is en in hoog aanzien staat. Ook het vermogen tot fondsenwerving maakt indruk, en ten slotte is de maatschappelijke bijdrage van het onderzoek van de lerarenopleiding relevant voor het voortgezet onderwijs, aldus de visitatiecommissie.

Landelijke onderzoeksvisitatie

Het betreft hier een landelijke onderzoeksvisitatie die plaatsvond in november 2009 en die, naast de universitaire lerarenopleiding van de Universiteit van Amsterdam, ook de lerarenopleidingen van de volgende universiteiten omvatte: de Rijksuniversiteit Groningen, de Universiteit Utrecht (twee instituten), de Vrije Universiteit Amsterdam en de Universiteit Leiden.

De universitaire lerarenopleiding van de UvA was in de beoordelingsperiode als interfacultair instituut rechtstreeks gepositioneerd onder het College van Bestuur. Vanaf 1 januari 2010 is de lerarenopleiding ingepast in de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen, afdeling Pedagogiek, Onderwijskunde en Lerarenopleiding (POWL). Het onderzoeksprogramma is geplaatst binnen het Onderzoeksinstituut Child Development and Education (onderzoeksdirecteur prof. dr. Susan Bögels).
Het gevisiteerde onderzoek van de UvA-lerarenopleiding betreft het programma `Skills related to knowledge acquisition in secondary education', geleid door prof. dr. Bernadette van Hout-Wolters.

Auteur: Esther van Bochove, FMG Communicatie
Bron: FMG Communicatie