FloraHolland


Deelnemers Orchidee Nederland enthousiast bij eerste bijeenkomst

NAALDWIJK, 22 juni 2010 (persbericht) - "We leggen de lat hoog". Deze conclusie werd getrokken na afloop van de eerste deelnemersbijeenkomst van Orchidee Nederland die op 17 juni plaatsvond bij FloraHolland in Naaldwijk. Ruim vijftig kwekers van potorchideeën reageerden enthousiast op de eerste resultaten van het actieplan voor een betere toekomst van de orchidee. De promtiecampagne, onderdeel van het actieplan gaat deze zomer in Engeland van start.

Dit plan kent vier pijlers: kwaliteit, marktinformatie & marktbezoek, aanbodsinformatie & marktvergroting en positionering & promotie. Het actieplan, waarin veel telersinitiatieven zijn verwerkt, wordt ondersteund met een promotiecampagne van Bloemenbureau Holland. Projectmanager Linda van der Slot liet tijdens de bijeenkomst de sfeerbeelden voor deze promotiecampagne zien. Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan de campagnes voor Duitsland, Frankrijk, Noord-Italië, Nederland en Engeland.

Marktinformatie en kwaliteit
Tijdens de deelnemersbijeenkomst werd de landenrapportage over Duitsland gepresenteerd. "Het vergaren van kennis over afzetmarkten is noodzakelijk om je bedrijfsstrategie op af te stemmen", aldus Ron Fransen, voorzitter van Orchidee Nederland. In samenwerking met FloraHolland organiseert Orchidee Nederland marktbezoeken. In augustus en december staan Frankrijk en Engeland op de agenda. De landenrapportage over Frankrijk is in juli gereed.

Ook kwaliteit is een belangrijk aandachtsgebied van Orchidee Nederland. Tijdens de bijeenkomst werd het belang van kwaliteit op de winkelvloer onderstreept. Daarnaast staan het zichtbaar maken van kwaliteit en het verbeteren van kwaliteit hoog op de agenda van Orchidee Nederland. Eind mei is FloraHolland Quality ingevoerd bij Phalaenopsis in Naaldwijk. In diezelfde maand is een pilot gestart waarin ook een groot aantal FloraHolland-aanvoerders hun producten gaan voorzien van informatielabels. Daardoor worden de productspecificaties in de hele keten gecommuniceerd en wordt de herkenbaarheid van het product vergroot. De verwachting is dat dit effect zal hebben op de herhalingsaankoop. Deze pilot zal vier maanden duren.