Gemeente Utrecht


2010 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
68 Vragen van de heer P.H. van Corler
(ingekomen 18 mei 2010
en antwoorden door het college verzonden op 22 juni 2010)


Uit onderzoek van RTL nieuws blijkt het Utrechtse Anne Frankplein het meest gevaarlijke kruispunt van Nederland te zijn. GroenLinks maakt zich zorgen over het feit dat op deze kruising, die in het vorige overzicht nog plaats twaalf bezette, vooral slachtoffers vallen onder een kwetsbare groep verkeersdeelnemers: de fietsers.

Met betrekking tot bovenstaande heeft de fractie van GroenLinks de volgende vragen:

1. Hoe lang is het College al op de hoogte van het feit dat het Anne Frankplein de meest gevaarlijke kruising van Nederland is?


Eind april zijn door het ministerie van Verkeer en Waterstaat de landelijke ongevalcijfers 2009 vrijgegeven. Deze cijfers worden (jaarlijks) door ons geanalyseerd (op lokatie, oorzaak, letsel, etc.) en gebruikt als input voor ons verkeersveiligheidsbeleid, dat waar nodig leidt tot aanpassing van verkeerssituaties.

Uit de landelijke ongevalscijfers van 2009 komt een toename van ongevallen op het Anne Frankplein naar voren: in de periode 2007-2009 hebben op dit plein in totaal 22 letstelongevallen plaatsgevonden.


2. Klopt het bericht dat vooral fietsers het slachtoffer zijn van aanrijdingen op dit kruispunt?


Ja. Bij 17 van de 22 letselongevallen die in de periode 2007-2009 op het Anne Frankplein hebben plaatsgevonden verleende een automobilist geen voorrang aan een fietser (waarbij in vijf gevallen het slachtoffer naar het ziekenhuis is vervoerd). Twee maal betrof het een automobilist die geen voorrang verleende aan een snorfietser, een keer een automobilist die geen voorrang verleende aan een bromfietser en eenmaal betrof het een kop/staartbotsing tussen twee personenauto's die onvoldoende afstand hielden.


3. Deelt u de suggestie van sommige media, dat het kruispunt gevaarlijker is geworden na het verwijderen van de verkeerslichten ter plaatse? Zo neen, wat is dan wel de oorzaak?


Deze bewering kan bevestigd noch ontkend worden omdat geen ongevalscijfers bekend zijn uit de zeer korte periode (drie dagen) dat de verkeerslichten op het plein gefunctioneerd hebben.


4. Wordt de fietser voldoende voorrang verleend op het kruispunt door het verkeer op de hoofdbaan?


Nee, zie antwoord vraag 2.


5. Deelt het College de mening van de Fietsersbond dat het kruispunt met name gevaarlijk is door de hoge snelheid waarmee het autoverkeer over de kruising rijdt?


In de registratie van de ongevallen door de politie wordt de snelheid niet vermeld. Daarom kunnen we hier geen uitspraken over doen.


6. Deelt het College de mening van de Fietsersbond dat het kruispunt veiliger te maken is wanneer er snelheidsbeperkende maatregelen genomen worden?


Deze mening is in algemene zin juist; op het Anne Frankplein zijn om die reden de oversteekplaatsen voor het langzaam verkeer verhoogd uitgevoerd, waardoor de rijsnelheid van het autoverkeer ter plaatse van de kruising wordt afgeremd.


7. Is het College bereid naar aanleiding van de berichtgeving de situatie te inventariseren en maatregelen te nemen, door bijvoorbeeld snelheidsbeperkende maatregelen te nemen? Zo neen, waarom niet?


Ja. Bij ons bestaat de indruk dat de vormgeving van het verkeersplein niet aansluit bij de beleving van de verkeersdeelnemers. Omdat het Anne Frankplein voor automobilisten niet oogt als een rotonde is het mogelijk dat de voorrang voor het langzaam verkeer voor automobilisten onverwacht komt, ondanks de nadrukkelijke aanwezigheid van markering en verkeersborden.

Wij onderzoeken momenteel of, en zo ja, hoe de verkeersveiligheid van het Anne Frankplein - vooruitlopend op de reconstructie voor de aanleg van de HOV Zuidradiaal - verbeterd kan worden.


8. Is het College bereid de Raad voor het zomerreces te informeren over de te nemen maatregelen? Zo neen, op welke termijn dan wel?


Wij informeren u zo snel mogelijk over de uitkomsten van het onderzoek. Wij verwachten dat dat na het zomerreces plaats zal vinden. Daarbij speelt dat wij voor eventuele maatregelen geen reguliere middelen beschikbaar hebben en dat naar aanvullende dekking gezocht moet worden.

---

http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/binnenland/)/components/actueel/rtlnieuws/2010/05_mei/16/binnenland/gevaarlijkste-kruispunten-in-nederland.xml


---- --