Ingezonden persbericht


Persbericht, 22 juni 2010

㤤

Nu in onderwijsvakblad Didaktief: Dalton doet het beter dan doorsnee school

Voor het eerst hebben traditionele vernieuwingsscholen meegedaan aan een grootschalig cohortonderzoek COOL 5-18. Dalton komt het beste uit de bus op taal- en rekentoetsen, Jenaplan scoort lager dan het landelijk gemiddelde.

Achmed spelt (soms) beter

Nederlanders kunnen niet meer spellen, zegt iedereen. Met name allochtone leerlingen zouden er moeite mee hebben. COOL5-18 laat echter zien dat zij in het voortgezet onderwijs een achterstand in werkwoordspelling lijken om te buigen in een kleine voorsprong.

Hoe zit motivatie eigenlijk in elkaar?

Met behulp van COOL5-18 is het begrip motivatie ontrafeld.Wat blijkt: jongens willen niet afgaan, meisjes willen het zelf snappen. En allochtonen zijn sowieso meer gemotiveerd.

Opleiding en taal cruciaal

Is er verband tussen de mate van integratie van allochtone ouders en de reken- en taalvaardigheid van hun kinderen? Ja, maar vooral het opleidingsniveau en de beheersing van het Nederlands zijn van belang. Kindertal en of de ouders gelovig zijn, maakt weinig verschil.

COOL5-18 is een cohortonderzoek dat in het basisonderwijs wordt uitgevoerd door het Kohnstamm Instituut en het ITS, en in het voortgezet onderwijs door het GION en het Cito. Het volgt tienduzienden leerlingen van hun vijfde tot hun achttiende jaar op vier domeinen: schoolloopbanen, cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling en ontwikkeling van burgerschapscompetenties. Zo kunnen we het onderwijsniveau in Nederland in de tijd volgen en nagaan op welke aspecten er eventueel sprake is van voor- of achteruitgang.

Tevens in Didaktief, juni 2010:

LERAREN DOEN ERTOE

De omstandigheden waaronder leraren werken, hebben direct invloed op hun motivatie en betrokkenheid, en op hun ambitie om goed les te geven. Die omstandigheden beïnvloeden, kortom, hun gevoel van welbevinden. Als dat welbevinden daalt, kunnen ze niet meer goed lesgeven, betoogt Christopher Day, hoogleraar onderwijskunde aan de universiteit van Nottingham en woensdag 23 juni keynote spreker op de Onderwijs Research Dagen (ORD) op de Universiteit Twente. 'Ik maak me zorgen over de kwaliteit van lesgeven en leren.'

Leraren hebben vooral last van het prestatiegericht onderwijsbeleid. Dat berooft de leraar van zijn professionaliteit en trekt zijn oordeel in twijfel. 'Als jou wordt verteld wat je moet doen, dan wordt jouw professionele identiteit en je beoordelingsvermogen in de klas in twijfel getrokken.' Als aan de stoelpoten van zijn autonomie wordt gezaagd, raakt de leraar zijn motivatie kwijt. En dat heeft gevolgen voor de kwaliteit van zijn werk.

Download het volledige interview met Christopher Day: http://www.didaktief.nl/images/stories/Tijdschrift/juni_2010/Didaktief_juni_2010_Leraren_doen_ertoe.pdf

POLITIEK BASEERT ZICH NIET OP 'WAT WERKT'

Streven de politieke partijen naar wetenschappelijk bewezen goed onderwijs? Nee, het gaat al te vaak om goedbedoelde maar ongefundeerde veranderingen, zeggen Wim Groot en Henriëtte Maassen van den Brink. Zij lazen de onderwijsparagrafen en leerden dat de meeste partijen willen investeren in het onderwijs. Maar vaak ontbreekt de argumentatie bij de voorstellen die ze doen.Zo stellen de meeste grote partijen voor om de vorming van brede scholen in het basis- en voortgezet onderwijs te stimuleren. Maar of brede scholen wel effect sorteren en tot betere leerprestaties leiden, weten we nog niet.

Lees verder op www.didaktief.nl

ZADEL LERAREN NIET OP MET VAGE CURSUSSEN

Een leerling komt met een iPad de klas binnen, de docent staat nog met een krijtje in zijn hand. Het is hoog tijd dat leraren zich verder ontwikkelen, vindt hoogleraar Rob Martens. 'Docenten zijn, net als andere hoogopgeleiden, zelf verantwoordelijk voor hun professionalisering.'

LERAREN WETEN NIET WIE GELIEFD IS IN DE KLAS

Leerkrachten hebben weinig inzicht in de sociale relaties binnen een klas. Alleen leraren die fulltime werken hebben enig idee wie geliefd is en wie niet.

NEDERLANDSE SCHOOL IN KAAPSTAD

In Kaapstad staat een knusse Nederlandse school In Kaapstad, Zuid-Afrika, staat De Nederlandse School. Aan het eind van hun schoolweek komen ruim zestig Nederlandse en Vlaamse kinderen hier samen voor een oer-Hollands onderwijstoetje: drie uur Nederlandse taal en cultuur.

Noot voor de redactie /