Ingezonden persbericht


Consument koopt liever in webwinkel met Thuiswinkel Waarborg

Bijna drie op de vier consumenten kopen eerder bij een webwinkel met Thuiswinkel Waarborg-keurmerk dan zonder. Zij vinden dat het keurmerk aangeeft dat de online winkel betrouwbaar en veilig is.

Dit blijkt uit het meest recente onderzoek naar het thuiswinkelgedrag en de bekendheid van het Thuiswinkel Waarborg-keurmerk in Nederland dat TNS NIPO in samenwerking met Thuiswinkel.org in april 2010 heeft gedaan onder een representatieve steekproef van Nederlanders van 18 jaar en ouder.

In het onderzoek is de volgende stelling voorgelegd: 'Wanneer ik het Thuiswinkel Waarborg-logo op een site zie staan, ben ik eerder geneigd producten op die site te kopen'. Dit jaar geeft 72 procent van de ondervraagden aan het daarmee helemaal eens te zijn, in 2009 lag dat percentage nog op 66 procent. Zo'n 28 procent zegt dat het Thuiswinkel Waarborg-keurmerk staat voor veiligheid, vorig jaar was dat 23 procent. Bijna een kwart (24 procent) noemt betrouwbaarheid als kenmerk voor het keurmerk, in 2009 was dat 21 procent.

Ed Nijpels, voorzitter van Thuiswinkel.org, zegt over de uitkomsten: 'Het bewijst dat de aanpak van de Thuiswinkel Waarborg-certificering werkt. Met de verplichte certificering van Thuiswinkel.org-leden willen wij de consument de zekerheid geven dat hij met een betrouwbare partij online veilig zaken kan doen. Consumenten willen dat kennelijk ook, blijkt uit dit onderzoek.'

Naamsbekendheid Thuiswinkel Waarborg groeit
Zo'n tweederde van de respondenten (66 procent) weet dat er een keurmerk voor kopen op afstand bestaat. Van deze groep noemt vervolgens 12 procent spontaan "Thuiswinkel Waarborg", in 2009 lag dat percentage nog op 8 en in 2005 op 4 procent. De geholpen naamsbekendheid met logo is in 2010 gestegen tot 83 procent, in 2009 was dat 82 en in 2005 50 procent.

EINDE PERSBERICHT

Over Thuiswinkel.org

De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org is als belangenorganisatie de primaire belangenbehartiger van bedrijven die producten en/of diensten op afstand (internet, catalogus, post) verkopen aan consumenten.

Alle leden van Thuiswinkel.org onderschrijven de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg. Onderdeel van deze gedragsregels zijn de Algemene Voorwaarden Thuiswinkel, zoals in oktober 2008 overeengekomen met de Consumentenbond, onder auspiciën van de Sociaal Economische Raad (SER). In de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg wordt verwezen naar relevante Europese richtlijnen, Nederlandse wet- en regelgeving, de gedragsregels die het gevolg zijn van door Thuiswinkel.org gemaakte afspraken met derden, bindende algemene voorwaarden en adequate geschillenbeslechting.

De vereniging telt inmiddels meer dan 1.000 leden, fungeert als spreekbuis voor haar leden en streeft ernaar de zelfregulering binnen de branche te bevorderen. Daarnaast is het uitwisselen van kennis en informatie onder haar leden en met derden een belangrijke doelstelling.

Over Thuiswinkel Waarborg
De gedragsregels van Thuiswinkel.org zijn direct gekoppeld aan het Thuiswinkel Waarborg, hét consumentenkeurmerk voor veilig en betrouwbaar winkelen via internet, catalogus, post. Voor consumenten betekent dit dat alle aangesloten leden zich houden aan regels rond informatieplicht, privacy, herroepingrecht, terugbetaling en geschillenbeslechting. Consumenten kunnen bedrijven die zich hebben gecommitteerd aan deze gedragsregels herkennen aan het keurmerk Thuiswinkel Waarborg.