Ingezonden persbericht


-Persbericht-

Korte film over wereld zonder HIV/AIDS
Didier Drogba roept wereld op tot collectieve strijd

Soweto (ZA)/Hilversum (NL), 22 juni 2010 - Vandaag lanceert Nike een indrukwekkend kijkje in de toekomst; een toekomst waarin de strijd met HIV/AIDS definitief is gewonnen. De korte film, met in de hoofdrol topspits Didier Drogba, laat zien hoe mensen over heel de wereld in de 21e eeuw het heft in eigen hand nemen om de vreselijke pandemie voorgoed een knock-out te verkopen.

Het doel van de korte film van Nike en (RED) is mensen te inspireren om mee te helpen in de strijd tegen HIV/AIDS. De film laat het sneeuwbaleffect zien dat Nike en (RED) hopen te realiseren. Een sneeuwbaleffect dat het leven van komende generaties aanzienlijk zal verbeteren. "Het einde van HIV/AIDS is niet zomaar een droom," vertelt stervoetballer Didier Drogba uit Ivoorkust. "Het is haalbaar als iedereen meehelpt. Het kopen van een paar speciale rode veters maakt al een verschil."

De video is te bekijken op: Nike.com/Red en via deze link op Youtube.

Het verhaal begint met een scene in de toekomst, in een school in Johannesburg. Het onderwerp van de les is 'het einde van de AIDS-pandemie'. De les blikt terug op een persconferentie van Drogba in Johannesburg (2010), waarmee hij een kettingreactie ontketent en mensen overal ter wereld gehoor geven aan zijn oproep om (Nike) RED veters te kopen en AIDS een halt toe roepen. Dankzij de collectieve inspanning schrijven de mensen historie en verslaan ze met succes de dodelijke ziekte.

Lace Up. Save Lives
Het concept van Nike en (RED) is eenvoudig en stimuleert mensen een paar (NIKE)RED veters te kopen onder het motto 'Lace Up. Save Lives'. Honderd procent van de winst van de verkoop van de veters wordt gelijkwaardig verdeeld over initiatieven van de voetbalgemeenschap van Nike, die onderwijs en informatie verstrekt over de preventie van HIV/AIDS, en het Global Fund ter bestrijding van AIDS, Tuberculose en Malaria, dat financiering ter beschikking stelt voor AIDS-programma's waarmee medicijnen en onderwijs worden geboden aan mensen die aan HIV lijden.

Internationale sportwereld kleurt rood

Op Wereld AIDS Dag 2009 maakten Bono en Nike samen met topvoetballers als Drogba, Arshavin en Materazzi de samenwerking bekend. Sindsdien zijn de (NIKE)RED veters in Nederland verkrijgbaar en lanceerden (RED) en Nike diverse acties om aandacht te vragen voor het probleem van HIV/AIDS in Afrika. Zo speelden onder meer Arsenal, Manchester United, het Nederlands Elftal en Brazilie al speciale roodgekleurde duels en bewezen ook sterren als Serena Williams, Kobe Bryant en Maria Sharapova uitgebreid hun steun. Nike opende vorige week in Soweto bovendien het Football Training Center, waar per jaar 20.000 jonge voetballers uit townships intensieve begeleiding krijgen op het gebied van voetbal, scholing en voorlichting in de bestrijding van HIV/AIDS.

-Einde bericht-