Ministerie van Verkeer en Waterstaat


1 Datum 23 juni 2010 Uw kenmerk 145842.02U Aanvullende informatie tussentijdse evaluatie Wet markttoezicht

registerloodsen (30913, F) -

Geachte voorzitter,

Naar aanleiding van het algemeen overleg met de Tweede Kamer op 21 april 2010 over de tussentijdse evaluatie van de Wet markttoezicht registerloodsen en van het verzoek van uw vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat om nadere informatie, bericht ik u als volgt.

Ik heb in het AO aangegeven de marktwerking voor het functioneren van het loodswezen geen reële optie meer te vinden en de huidige situatie ter zake te willen bestendigen. Aangezien de huidige situatie wettelijk is verankerd en pas bij invoering van marktwerking wetswijziging aan de orde zou zijn gekomen, is daarvoor wetswijziging niet noodzakelijk. Echter vanuit een bredere invalshoek zijn wetswijzigingen wel vereist.

Het besluit om af te zien van de invoering van marktwerking in de loodsdienstverlening heb ik geformuleerd in voorwaardelijke zin. De vier voorwaarden zijn gericht op het optimaliseren van de huidige situatie. De eerste voorwaarde betreft de gewenste verdere flexibilisering van de loodsplicht. Thans wordt overleg gevoerd tussen de rijkshavenmeesters en het loodswezen over de mogelijkheden daartoe. Dit overleg verloopt voorspoedig en naar verwachting nog dit jaar zullen partijen een gezamenlijk advies uitbrengen. Naar verwachting zal dit leiden tot wijziging van het Loodsplichtbesluit 1995.

De tweede voorwaarde betreft het bevorderen van innovatie en differentiatie in de loodsdienstverlening. Hierover vindt eveneens overleg plaats tussen de rijkshavenmeesters en het loodswezen en ik verwacht voor het eind van het jaar een advies. Naar verwachting zal dit leiden tot wijziging van de Scheepvaartverkeerswet.

De derde en vierde voorwaarden zijn respectievelijk het verbeteren van het proces van tariefvaststelling voor loodsdiensten en het terugbrengen van de administratieve lasten. Overleg hierover zal plaats vinden met het loodswezen, de Nederlandse Mededingsautoriteit en mijn ministerie. Mogelijk zal dit leiden tot wijziging van de Loodsenwet.

a
agina 1 van 2 P





Daarnaast heb ik de Nationale Havenraad gevraagd mij te adviseren over een Datum andere wijze van omgang met het vraagstuk van de afbouw van de 23 juni 2010

kruisfinanciering. Dit advies gaat ook in op andere hiermee verbonden Ons kenmerk onderwerpen genoemd tijdens het AO, zoals een uniforme CEND/HDJZ-2010/930 sector SCH loodsgeldtariefstructuur en het eventueel instellen van een bufferfonds. Naar verwachting zal het advies leiden tot aanpassing van de Loodsenwet. In ieder geval zal de Regeling markttoezicht registerloodsen dit najaar worden gewijzigd om effect te geven aan mijn toezegging de afbouw van de kruisfinanciering voor 2011 te bevriezen.

Ten slotte heb ik in het AO toegezegd de situatie van de wadvaarders en de loodsplichtbreedtegrens van 13 meter op de Eems op korte termijn nader te bezien. Bij brief van 11 juni aan de Tweede Kamer heb ik mijn voornemen op dit punt uiteengezet. Uit informeel overleg met de rijkshavenmeester Noord- Nederland en met de Duitse autoriteiten blijkt dat het schrappen van de 13- meterbreedtegrens niet op bezwaren hoeft te stuiten. Een wijziging van het Loodsplichtbesluit is noodzakelijk om deze maatregel te effectueren.

Ter uitvoering van het voorgaande is, zo concludeer ik, een samenhangend pakket van wettelijke maatregelen nodig. Vooropgesteld dat het noodzakelijke overleg met de betrokken partijen voortvarend verloopt, streef ik ernaar een wetsvoorstel voor te bereiden dat in 2011 aan het parlement kan worden aangeboden. Mede in het licht van uw verzoek zeg ik toe de voortgang van dit proces (te weten overleg en wetsvoorbereiding) goed te zullen bewaken.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

ir. Camiel Eurlings

agina 2 van 2 P