Ingezonden persbericht



Uitzicht op betere tijden voor Obvion-klanten met financiële problemen Financiële problemen sneller bespreekbaar maken om erger te voorkomen Heerlen, 24 juni 2010 - Obvion hypotheken heeft drie aanvullende diensten ontwikkeld om klanten met financiële problemen of dreigende problemen te ontzorgen. Door de huidige economische omstandigheden komen meer mensen financieel in de knel. Uit analyse is gebleken dat de klanten verergering van problemen kunnen voorkomen wanneer zij snel hulp zoeken. Daarom ontwikkelt Obvion een totaalpakket. Zij wil haar klanten, die het tijdelijk even tegen zit, ontzorgen.

Drie mogelijkheden binnen ontzorgde dienstverlening Voor klanten met tijdelijke financiële problemen ontwikkelde Obvion een pakket van drie diensten:
* Klanten die tijdelijk dubbele woonlasten hebben kunnen, een van de woningen verhuren met Tijdelijke Verhuur. Dit is bijvoorbeeld het geval indien het nieuwe huis is gekocht en het oude nog niet verkocht. Voorwaarde is wel dat de klant verhuurt onder de Leegstandswet (met vergunning van de gemeente en zonder huurbescherming voor de huurder).
* Met RenteParkeren kan een klant de betaling van de rente voor een jaar opschorten. Daarna kijkt Obvion of de financiële situatie een verlenging van maximaal 1 jaar toelaat. Na afloop haalt de klant de betalingsachterstand in of schrijft Obvion de achterstand bij op het hypotheekbedrag.
* Kan een klant de hypotheek niet meer (volledig) betalen, dan schakelt Obvion voor haar kosten, een BudgetPlanner in. Hij/zij helpt de klant financieel orde op zaken te stellen en hem weer zelfredzaam te maken.

Douwe Dijkstra, adjunct-directeur Obvion: "De missie die wij voor ons zelf hebben gesteld is de klant financieel onbezorgd te laten wonen. Wij verbinden ons aan klanten voor een lange termijn. Dus zijn we er ook voor hen als het tijdelijk tegenzit. Wat wij doen is best uitzonderlijk in onze branche, terwijl de klanten dit wel verwachten van een financiële dienstverlener. Voor ons is het eigenlijk niet zo nieuw, wij deden dat al vanuit onze maatwerkoplossingen, bijvoorbeeld indien een klant een betalingsachterstand had. Door onze hulp nu in deze vorm van diensten duidelijker aan te bieden, willen wij de weg naar ons voor de klant vergemakkelijken. Wij streven ernaar dat klanten sneller naar ons toekomen. Zo kunnen we samen met de klant de (dreigende) problemen makkelijker oplossen."

Financiële problemen voorkomen is beter dan genezen "Wij doen er natuurlijk ook veel aan om te voorkomen dat klanten in problemen komen", vertelt Dijkstra. "Wij verstrekken maximaal zoveel hypotheek als bij het inkomen van de klant past. Ook stellen wij een NWWI-taxatie verplicht, zodat de klant meer zekerheid heeft over de werkelijke waarde van zijn woning. Zo voorkomen we dat klanten te veel lenen in verhouding tot de waarde van de woning en bij eventuele verkoop in de problemen komen. We stimuleren ook dat klanten binnen de looptijd aflossing opbouwen, door niet volledig aflossingsvrij te financieren. Zouden de huizenprijzen dalen dan is de kans kleiner dat de klant met een restschuld komt te zitten."

()

Noot voor redacties

NOOT VOOR DE REDACTIE EN