CBW-MITEX: Verrommeling winkellandschap moet stoppen


DOORN, 20100624 -- CBW-MITEX, vertegenwoordiger van 17.000 winkels in wonen, mode, schoenen en sport vindt dat de verrommeling van het winkellandschap in Nederland moet stoppen. De situatie is te ver doorgeschoten. De consument is er de dupe van. Er zijn teveel vierkante meters winkelvloer in ons land. In zes jaar tijd kwamen er meer dan vier miljoen meters bij. Daardoor wordt de consument nu geconfronteerd met leegstand en eentonigheid in het straatbeeld. Terwijl hij juist prikkeling zoekt door authenticiteit en onderscheidend vermogen.

"Eigen belangen van overheden en partijen die rond en in vastgoed actief zijn, hebben te lang de boventoon gevoerd. Dat moet veranderen. Als je bouwt voor de toekomst dan kan de focus niet op korte termijn rendement liggen. De authenticiteit van steden en dorpen moet verstevigd en uitgebouwd worden. De doorvertaling van die visie duurt jaren," stelt de CBW-MITEX voorzitter.
" Voor winkels en hun vertegenwoordigers is een cruciale rol weggelegd. Niets doen is geen optie meer", stelt Meerman.

Consument centraal
Het tij kan keren door de wensen van de consument centraal te stellen. Daarmee verbetert op termijn ook het rendement van retailvastgoedprojecten. Dat stelt voorzitter Jan Meerman donderdag 24 juni vast tijdens een netwerkbijeenkomst van CBW-MITEX. Ruim 400 relaties zijn bij deze bijeenkomst in het hoofdkantoor van Mercedes Benz Nederland in Utrecht aanwezig.

Stem van de retail
CBW-MITEX vindt dat de stem van de retail vanaf het eerste uur meegewogen moet worden bij plannen voor retail vastgoedprojecten. "We moeten onszelf een spiegel voorhouden. Wij kennen de consument als geen ander door de miljoenen dagelijkse contacten. Het besef moet wortelen dat voor de retail de rol van initiatiefnemer is weggelegd. Wij weten hoe de klant het hebben wil. Daarmee voorkomen we kapitaalvernietiging door te investeren in toekomstloze projecten. Dat is in ieders belang."

Centrum verstevigen
CBW-MITEX hanteert als uitgangspunt dat de winkelfunctie van stads- en dorpscentra verstevigd moet worden. Pas als er voor bepaalde concepten geen plek in het centrum mogelijk is, kan naar locaties erbuiten gekeken worden. De brancheorganisatie roept partijen op deze visie te volgen. Alleen zo wordt het mogelijk de verdere verrommeling van het winkellandschap tegen te gaan.