Commissariaat voor de Media

25 juni 2010

Mediamonitor: oplages dalen, kijktijd stabiliseert, luistertijd stijgt

De jaarlijkse Mediamonitor van het Commissariaat voor de Media volgt de ontwikkelingen van de Nederlandse mediabedrijven en mediamarkten op de voet. Naast die van internet beschrijft het rapport de huidige staat van radio, televisie, opiniebladen en dagbladen. De gevolgen van de kredietcrisis waren op deze markten in 2009 duidelijk zichtbaar. Sterk dalende oplages, teruglopende advertentie-inkomsten en diverse overnames bepaalden het beeld. Velen zijn nu op zoek naar de heilige graal: het verdienmodel voor nieuws op internet, aldus de Mediamonitor.

Het rapport laat zien dat een derde tot een kwart van de Nederlanders maandelijks gebruik maakt van respectievelijk nu.nl, telegraaf.nl en nos.nl. Het bereik van deze drie nieuwssites vertoont nog altijd een stijgende lijn. Vergelijking met een aantal landen laat zien dat Nederland met elf sites de meeste nieuwssites heeft in de top-100 van bestbezochte websites. Duitsland is runner up met tien nieuwssites. In Spanje en vooral in Frankrijk is de aandacht voor nieuwssites een stuk geringer: daar staan slechts vier respectievelijk twee nieuwssites in de top-100.

In het najaar brengt het Commissariaat een Engelstalig rapport uit waarin de onderwerpen van de Mediamonitor voor een internationaal publiek aan bod komen.