CNV Vakmensen


Jongeren: "Beperkt aanbod Eerlijke Kleding is het probleem, niet de prijs"

25 juni 2010
Ondanks de economische crisis zijn jongeren best bereid om iets meer te betalen voor Eerlijke Kleding. Wel moet Eerlijke Kleding beter herkenbaar en in meer winkels te koop zijn. Dat blijkt uit een landelijk onderzoek van CNV Jongeren en CNV Internationaal onder jongeren tussen de 14 en 27 jaar.

Veel kleding die in Nederlandse winkels ligt, komt vaak uit het buitenland waar het onder slechte arbeidsomstandigheden wordt geproduceerd: fabrieksarbeiders maken extreem lange werkdagen, worden zwaar onderbetaald en werken in een onveilige omgeving.

"Onterecht wordt gedacht dat jongeren Eerlijke Kleding te duur vinden en het daarom niet veel kopen," zegt Carla van Ee, waarnemend voorzitter van CNV Jongeren bij de presentatie van de onderzoeksresultaten. "Kledingbedrijven investeren daarom niet voldoende in Eerlijke Kleding. Uit dit onderzoek blijkt dat jongeren het niet erg vinden om iets meer te betalen."

Jongeren vinden het vooral belangrijk dat Eerlijke Kleding duidelijk herkenbaar is en te koop is in meer winkels. Een lagere prijs vinden zij minder belangrijk. Zij denken vooral aan de makers: 76 procent associeert Eerlijke Kleding met kleding die gemaakt is onder goede arbeidsomstandigheden, een fatsoenlijke prijs voor de makers en kleding die niet door kinderarbeid is gemaakt. Een kwart van de jongeren koopt wel eens Eerlijke Kleding, maar een groot deel (40 procent) zegt niet te weten of de kleding die zij kopen wel of niet eerlijk is.

Naar aanleiding van dit onderzoek organiseert CNV Internationaal de campagne `Eerlijke Kleding? Draag het uit!' Onderdeel daarvan is een actie om eerlijke productie en handel hoger op de agenda te krijgen tijdens de VN-top over de Millenniumdoelen (van 20 tot en met 22 september in New York). Zo worden de Nederlandse delegatieleden via een handtekeningenactie opgeroepen om in Eerlijke Kleding op die top te verschijnen.